Min älskade 10-åriga honkatt opererades för en juvertumör på 1,5 cm sommaren 2017. Hon fick sedan två nya i mars i år, en på 6 cm, och även en till på 2 cm. Den stora tumören växte från ca 1 cm (då jag upptäckte den) till 6 cm på under en veckas tid. De opererades bort snabbt i en väldigt omfattande operation. Hon röntgades innan och allt såg bra ut.
Dum som jag var så skickade jag inga tumörer på analys, då veterinären sa att det inte spelar någon roll. Jag borde ha läst på bättre innan då jag verkligen undrar nu vilken typ av tumör det var och hur prognosen ser ut. Nu kan jag inte sluta undra kring hur länge jag kan förvänta mig att ha henne kvar. På nätet står det att prognosen för så stora tumörer, (>3 cm), är väldigt dålig. Samtidigt analyserades inte tumörerna, och de kan ju ha varit godartade - eller? Veterinärerna kan inte ge ett svar heller pga ingen analys.
Nu tittar jag ständigt efter symptom för eventuell spridning och oroar mig så fort hon nyser eller verkar trött. Hon är dock pigg, äter bra och andas normalt, ingen hosta. Var nyligen hos veterinären och de hittade inget fel.
Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha opererat bort en sådan stor juvertumör? Och så snabbt återkommande (6 månader). Finns det hopp om att ha kissen får leva flera år till? Om ni har erfarenheter av att cancern spred sig, vad var de första symptomen?