Juvertumörer - vad kan jag förvänta mig?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
babydoll123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Juvertumörer - vad kan jag förvänta mig?

Inläggav babydoll123 » sön 07 okt 2018, 19:48

Letar efter era erfarenheter av juvertumörer, helst stora sådana. Hoppas inlägget inte är för rörigt.

Min älskade 10-åriga honkatt opererades för en juvertumör på 1,5 cm sommaren 2017. Hon fick sedan två nya i mars i år, en på 6 cm, och även en till på 2 cm. Den stora tumören växte från ca 1 cm (då jag upptäckte den) till 6 cm på under en veckas tid. De opererades bort snabbt i en väldigt omfattande operation. Hon röntgades innan och allt såg bra ut.

Dum som jag var så skickade jag inga tumörer på analys, då veterinären sa att det inte spelar någon roll. Jag borde ha läst på bättre innan då jag verkligen undrar nu vilken typ av tumör det var och hur prognosen ser ut. Nu kan jag inte sluta undra kring hur länge jag kan förvänta mig att ha henne kvar. På nätet står det att prognosen för så stora tumörer, (>3 cm), är väldigt dålig. Samtidigt analyserades inte tumörerna, och de kan ju ha varit godartade - eller? Veterinärerna kan inte ge ett svar heller pga ingen analys.
Nu tittar jag ständigt efter symptom för eventuell spridning och oroar mig så fort hon nyser eller verkar trött. Hon är dock pigg, äter bra och andas normalt, ingen hosta. Var nyligen hos veterinären och de hittade inget fel.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha opererat bort en sådan stor juvertumör? Och så snabbt återkommande (6 månader). Finns det hopp om att ha kissen får leva flera år till? Om ni har erfarenheter av att cancern spred sig, vad var de första symptomen?

:rose:

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Re: Juvertumörer - vad kan jag förvänta mig?

Inläggav Thaeri » sön 07 okt 2018, 22:13

Du borde anmäla veterinären som sa att det inte spelar någon roll! :swear:

Ja, den första kunde ha varit godartad, men med tanke på att juvertumörer är en väldigt vanlig och ofta väldigt aggressiv cancerform på katt så ska den första tumören kollas upp ordentligt utan undantag. Om ägaren går med på det, naturligtvis, men det ska vara veterinärens utgångspunkt.

Det låter väldigt mycket som cancer, tyvärr, men om den första tumören hade blivit analyserad hade alla juver kunnat opereras bort i förebyggande syfte. Om jag minns rätt tar de då en rad i taget med sex månaders mellanrum ungefär, och de börjar på den sidan där det började.

Jag antar att du får vänta och se helt enkelt, metastaser kan ta lång tid på sig att visa sig men när de väl gör det kan det gå fort. Så om tumörerna var elakartade och har spridit sig är det svårt att ge en tidsplan så länge allt ser bra ut på ytan.

:hug:
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

babydoll123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav babydoll123 » sön 07 okt 2018, 22:32

Thaeri skrev:Du borde anmäla veterinären som sa att det inte spelar någon roll! :swear:

Ja, den första kunde ha varit godartad, men med tanke på att juvertumörer är en väldigt vanlig och ofta väldigt aggressiv cancerform på katt så ska den första tumören kollas upp ordentligt utan undantag. Om ägaren går med på det, naturligtvis, men det ska vara veterinärens utgångspunkt.

Det låter väldigt mycket som cancer, tyvärr, men om den första tumören hade blivit analyserad hade alla juver kunnat opereras bort i förebyggande syfte. Om jag minns rätt tar de då en rad i taget med sex månaders mellanrum ungefär, och de börjar på den sidan där det började.

Jag antar att du får vänta och se helt enkelt, metastaser kan ta lång tid på sig att visa sig men när de väl gör det kan det gå fort. Så om tumörerna var elakartade och har spridit sig är det svårt att ge en tidsplan så länge allt ser bra ut på ytan.

:hug:

Tack för svar.
Ja det var mycket med den veterinären som var skumt. Tyvärr var det först efter att jag bytte veterinär som jag insåg hur usla de var. :-( . Tumörerna var på olika sidor men de tog inte hela juverraden ändå, så risken finns ju att de kommer i resterande juver.

Det är det jag är rädd för ska hända också, Att katten ska bli mycket sjuk väldigt snabbt.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » sön 07 okt 2018, 22:57

babydoll123 skrev:Ja det var mycket med den veterinären som var skumt. Tyvärr var det först efter att jag bytte veterinär som jag insåg hur usla de var. :-( .

Som sagt, anmäl! Ingen annan ska behöva råka ut för samma sak.

babydoll123 skrev:Tumörerna var på olika sidor men de tog inte hela juverraden ändå, så risken finns ju att de kommer i resterande juver.

Om de var på olika sidor men i samma område så gissar jag på att de tog de sjuka plus de närmast?

Att ta alla juvren på en gång är en alldeles för stor operation om jag förstått det rätt, hälften är den övre gränsen, och det verkar vara krångligare att räkna i par snarare än rader.

babydoll123 skrev:Det är det jag är rädd för ska hända också, Att katten ska bli mycket sjuk väldigt snabbt.

Se det på det här sättet: Om det händer så vet du. Du kan förbereda dig och du kan avsluta hennes liv på ett värdigt sätt.

Jag vet, man vill inte tänka så, men min katt är 14 år gammal och även om han kan leva 10 år till så kan det ta slut om 2 utan att det egentligen är för tidigt. Och jag kommer förmodligen ha mycket svårare att veta när slaget är förlorat.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

babydoll123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav babydoll123 » mån 08 okt 2018, 08:30

Thaeri skrev:Om de var på olika sidor men i samma område så gissar jag på att de tog de sjuka plus de närmast?

Att ta alla juvren på en gång är en alldeles för stor operation om jag förstått det rätt, hälften är den övre gränsen, och det verkar vara krångligare att räkna i par snarare än rader.

De tog bara de sjuka juvren.

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » tis 23 okt 2018, 14:18

Hej!
Förstår att du är orolig, man blir ju det. :-(
Kan berätta om min oändligt älskade katt som fick juvertumörer, först en som omedelbart opererades bort. Därefter var hon helt fri från tumörer i ca 2 år, men då hittade jag till min stora förtvivlan två nya, även de opererades bort. Tyvärr kom det nya efter bara några månader igen och då hade det även spridit sig till lungorna samt hjärnan, så hon fick då somna in. :cry: :rose: :xmascard: :wub: :cry: :heart: Hon var verkligen mitt allt, min "en-gång-i-livet-katt", och hade det gått att göra något mer hade jag gjort det. Men när det hade spridit sig så fanns det ingen annan väg att gå än att låta henne somna in. :rose: :cry: :heart: :rosekiss: Det jag ångrar är att jag inte tog henne till en annan veterinär för en andra bedömning, de borde redan vid första operationen tagit bort HELA juverraden, vilket tyvärr inte gjordes. Det hade kunnat räddat hennes liv. :-(
Hade jag varit som dig så hade jag tagit din katt till en annan veterinär för en andra bedömning av din katt, och hört vad den veterinären tror är det bästa att göra i er situation.
Generellt så kan man säga, sa min veterinär, att de tumörer som enbart sitter i huden, oftast är godartade (det är ingen garanti men det är större sannolikhet). Likaså om tumören är hård och knutig så tyder det på en elakartad medan en jämnt rund och fin och mjuk tyder på en godartad. Kanske kan det ge en liten, liten fingervisning om vad för slags tumörer din katt hade?
Det är jättesvårt att säga hur det kommer att bli för just din katt, men det FINNS ju hopp om att hon får leva flera år till, kanske är hon t.o.m. fri från tumörer nu? Håller mina tummar för henne!!
Hoppas det ordnar sig för din katt och att hon får vara frisk nu!

babydoll123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav babydoll123 » tis 23 okt 2018, 18:51

Änglapuffen1 skrev:Hej!
Förstår att du är orolig, man blir ju det. :-(
Kan berätta om min oändligt älskade katt som fick juvertumörer, först en som omedelbart opererades bort. Därefter var hon helt fri från tumörer i ca 2 år, men då hittade jag till min stora förtvivlan två nya, även de opererades bort. Tyvärr kom det nya efter bara några månader igen och då hade det även spridit sig till lungorna samt hjärnan, så hon fick då somna in. :cry: :rose: :xmascard: :wub: :cry: :heart: Hon var verkligen mitt allt, min "en-gång-i-livet-katt", och hade det gått att göra något mer hade jag gjort det. Men när det hade spridit sig så fanns det ingen annan väg att gå än att låta henne somna in. :rose: :cry: :heart: :rosekiss: Det jag ångrar är att jag inte tog henne till en annan veterinär för en andra bedömning, de borde redan vid första operationen tagit bort HELA juverraden, vilket tyvärr inte gjordes. Det hade kunnat räddat hennes liv. :-(
Hade jag varit som dig så hade jag tagit din katt till en annan veterinär för en andra bedömning av din katt, och hört vad den veterinären tror är det bästa att göra i er situation.
Generellt så kan man säga, sa min veterinär, att de tumörer som enbart sitter i huden, oftast är godartade (det är ingen garanti men det är större sannolikhet). Likaså om tumören är hård och knutig så tyder det på en elakartad medan en jämnt rund och fin och mjuk tyder på en godartad. Kanske kan det ge en liten, liten fingervisning om vad för slags tumörer din katt hade?
Det är jättesvårt att säga hur det kommer att bli för just din katt, men det FINNS ju hopp om att hon får leva flera år till, kanske är hon t.o.m. fri från tumörer nu? Håller mina tummar för henne!!
Hoppas det ordnar sig för din katt och att hon får vara frisk nu!

Tack för svar :rose: .
Så tråkigt att höra om din katt :consoling: Du gjorde dock allt du kunde, när det spridit sig så är det precis som du säger bäst att de får somna in :cry:
Gjorde du analyser på tumörerna?

Jag har lite samma erfarenhet. Att man inte tog hela raderna vid operationerna var ju väldigt olyckligt. När katten fick tumörer läste jag inte på något. Önskar jag hade gjort det eller gått till olika veterinärer. Jag bara tog för givet att veterinärerna visste vad de gjorde. :-(
Hennes senaste tumör var, vad jag kan minnas rund, slät men ganska hård. Den växte så sjukt snabbt att jag bara antog att den var elak, plus att hon hade 2 stycken. Enligt journalen verkar den stora dock ha "spretat ut" i armhålan och suttit fast där, så den kanske inte var rund hela vägen runt.. Hur kändes din katts tumörer? Växte de också snabbt?

Hon har fortfarande inte fått några nya, 7 månader senare :-)

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 28 okt 2018, 23:11

Tyvärr är 80-85% av katternas juvertumörer elakartade så det var väldigt olyckligt att de inte skickades in för analys. Risken för att nya tumörer är tyvärr ganska stor. Om nya knölar kommer tillbaks bör du försöka få tid hos en onkolog.
I won't yield before a man.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 18 nov 2018, 21:04

Nu tittar jag ständigt efter symptom för eventuell spridning och oroar mig så fort hon nyser eller verkar trött. Hon är dock pigg, äter bra och andas normalt, ingen hosta. Var nyligen hos veterinären och de hittade inget fel.

Jag förstår verkligen din oro!! :consoling:
Men så skönt att hon är frisk och att hon inte har fått nya tumörer.
Jag håller alla tummar jag kan för att din katt får fortsätta att vara frisk!! <3

Änglapuffen1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Änglapuffen1 » fre 30 nov 2018, 14:35

Babydoll123!
Ursäkta sent svar!
Så skönt att hon inte fått några nya så här långt, åh ska hålla mina tummar att det inte kommer fler heller!! :heart:
Så till dina frågor.....gjorde vi någon analys på tumörerna? Nej, veterinären sa att det inte behövdes. Behöver jag säga att jag ångrar djupt att jag inte gjorde det??? :cry:
Att din katts tumör förgrenade sig är inte något bra tecken tyvärr, likaså att den var hård samt en var stor. :-( Men man kan egentligen inte veta något säkert utan att analysera tumörerna.
Min underbara katts tumörer var runda och halvmjuka, kändes avgränsade och var ca 1 cm stora, en var ca 2 cm i diameter. De verkade inte vara cancer, men tyvärr spred de sig i hennes lilla kropp under ett par år, dolt och alltså inte vid juvren förrän efter några år, och när de väl visade symptom så gick det förfärande fort. :cry: Då fick hon svårt att andas, hade ont och när det nådde hjärnan så fanns det inte mer att göra, hon fick somna in direkt då hon över en natt visade att hon plötsligt hade ONT och även tungt att andas. :cry: :cry: :cry:

Din katt kan leva ganska länge med eventuell juvercancer tills att det sprider sig och ger nya symptom. Det kan faktiskt handla om år. :-k Sen behöver det ju inte vara cancer utan bara godartade tumörer som din katt har. :-k
Ha koll på din katt, ta gärna henne på regelbundna kollar hos veterinären så du inte missar något. Katter döljer väl hur sjuka och hur ont de har tyvärr, så att låta en veterinär ha kolla är klokt. Jag gjorde så och det var så tryggt.
Sänder med en varm kram på vägen! :hug:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"