Innekatt varit i slagsmål

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Innekatt varit i slagsmål

Inläggav Nani » fre 05 okt 2018, 19:54

Vi har en 2.5 årig innekatt som några gånger i veckan får vara ute och gå med oss i sele, vi brukar även sätta fast kopplet på ett koppelfäste så hon får vara ute lite själv (vi sitter alltid vid fönstret och håller koll och går ut minst var 5e minut).

Idag satte min pappa ut henne i kopplet, och när han sa att han skulle hålla koll råkade han istället somna i soffan. När jag sedan upptäckte att han släppt ut henne efter ca 20 min upptäckte jag att det var fullt med pälstussar på gräset där hon satt. Jag tog genast in henne och såg att en klo (eller 'skalet' av en) satt fast i hennes päls på huvudet vid ena örat och hon hade någon annan katts päls på klorna. Hon hade också bajsat på sig. Vi misstänker att hon varit i slagsmål, och undrar vad vi ska göra.

Bör vi göra något speciellt? Hon äter och dricker bra, är något lugnare än vanligt, men ska se om hon piggar till när jag börjar busa med henne. Vad jag kan se verkar hon inte ha några sår men hon har så lång päls så det kan vara svårt att se.

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Re: Innekatt varit i slagsmål

Inläggav Kulan » lör 06 okt 2018, 09:08

Åk till veterinären med katten. Då kan dom kolla så hon inte brutit nån tand eller har bitsår någonstans. Ett sådant litet hål i huden kan vara djupt under, som man inte ser och som blir infekterat inuti. Det kan bli riktigt otäcka bölder. Dessutom har katten säkert ont och behöver smärtstillande. Dom är experter på att inte visa att dom har ont.

Så åk iväg till veterinär så snart som möjligt. Vänta inte tills på måndag.
Ragdoll och huskatt

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Innekatt varit i slagsmål

Inläggav Starwatcher » lör 06 okt 2018, 09:54

Kulan skrev:Åk till veterinären med katten. Då kan dom kolla så hon inte brutit nån tand eller har bitsår någonstans. Ett sådant litet hål i huden kan vara djupt under, som man inte ser och som blir infekterat inuti. Det kan bli riktigt otäcka bölder. Dessutom har katten säkert ont och behöver smärtstillande. Dom är experter på att inte visa att dom har ont.

Så åk iväg till veterinär så snart som möjligt. Vänta inte tills på måndag.

+1! Förutom att det gör ont på katten kan det i slutändan bli mkt dyrare om det blir en så stor och djup böld att det krävs större operation.

Just pga av att sådant här kan hända är det inte tillåtet att ha katt i lina som man inte håller i själv hela tiden. Gå ut med katten i koppel istället eller näta in altan/balkong odyl så katten kan vara ute där själv men utan att riskera att bli påhoppad. Katter som slagits ordentligt kan bli ännu värre fiender än före slagsmålet.

Håller tummarna att det gått bra för er katt och att katten återhämtar sig helt fort!!
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"