Hjärnskakning olika stora pupiller - någon med erfarenhet?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Hjärnskakning olika stora pupiller - någon med erfarenhet?

Inläggav Marsipan & Strössel » tor 04 okt 2018, 12:10

Hej min lilla strössel har trodligtvis fått en hjärnskakning. Hon var med om något fruktansvärt häromdagen. En hund bet henne över bröstkorgen. Punkterad lunga, fraktur på bröstbenet, hjärnskakning mm. Hon har trots allt återhämtat sig väldigt bra, men pupillerna är olika stora och varit så sedan olyckan inträffade i tisdags. Veterinär sa att det kommer trodligtvis försvinna om ett par dagar- någon som haft liknande gällande pupillerna? Hur länge var de olika? Ögonen följer upp och ner och sidled- de reagerar båda två på ljus, men tredje ögonlocket har fallit fram på ögat med liten pupill. Och hon reagerar om saker kommer nära ögat. Så verkar bara vara själva pupillen som är problemet. De har även kört en datortomografi så hon har ingen hjärnblödning eller hjärnskador.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hjärnskakning olika stora pupiller - någon med erfarenhet?

Inläggav Starwatcher » tor 04 okt 2018, 21:53

Oj! Så fruktansvärt för både dig och Strössel :-(

Hur länge pupillerna är olikstora beror nog mkt på vad som orsakar det. Hjärnskakningen låter som en rejäl sådan. Håller tummarna att Strössel snart är uppe på tassarna igen och återhämtar sig helt utan men.

:hug:
Bild

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » fre 05 okt 2018, 09:53

Det är otroligt hur hon återhämtat sig efter händelsen. Hon är väldigt pigg å piggare för varje dag. Klart hon är lite mer tagen än sin friska syster. Det är ögat som bekymrar mig mest. Det reagerar även på ljus - båda pupillerna men det ena ögat har hela tiden en mindre pupill och tredje ögonlocket över

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 08 okt 2018, 07:07

Sitter det i skulle jag låta veterinär titta på det igen även om katten inte verkar ha några besvär av det. Alla skador som påverkat hjärnan kan lämna neurologiska efterverkningar, som inte alltid behöver innebära några problem, men kan vara bra att ha koll på. Om inte annat för att lugna ett matte-hjärta med att allt är OK även om det ser lite underligt ut.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » mån 08 okt 2018, 21:23

Absolut! Jag ska på återbesök i veckan. Jag kan berätta att tredje ögonlocket/ blinkhinnan iaf nu är borta. Fortfarande olika stora pupiller men det känns som att skillnaden är något mindre så det går förhoppningsvis åt rätt håll.

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » fre 12 okt 2018, 01:29

Veterinären tyckte jag skulle fortsätta med ögondroppar och avvakta ytterligare en vecka. Håller alla tummar och tassar att pupillerna ska bli lika stora igen. I övrigt behöver hon ingen mer medicin och såren har läkt fint och hon är galet pigg som en kattunge ska vara

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 12 okt 2018, 09:32

Vad skönt att allt gått bra hittills. Det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse. :consoling:

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » lör 13 okt 2018, 14:23

Det var det. Hon hade gått in i chock också så blicken var helt tom när jag hittade henne och for till djursjukhuset.
Nu är hon precis som vanligt igen- men med två olika stora pupiller. Som jag hoppas kommer bli normala inom snar tid.

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » mån 29 okt 2018, 11:10

Pupillerna ser så mycket bättre ut. Varit på återbesök och veterinären sa att hon trodligtvis fått en smäll på nerven till ögat. Det kan ta tid- 2-3 mån innan hon är helt återställd- men hon är ett mirakel som överlevt och som är återställd i övrigt!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 29 okt 2018, 12:21

Härligt att läsa att hon återhämtar sig. :hi5:

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » mån 29 okt 2018, 14:33

Vad hemskt! :rose:

Om du fått ok från veterinären, så hade jag avvaktat. Annars kan ju olika stora pupiller bero på en blödning istället för en hjärnskakning. Men som sagt, det har ju veterinären koll på.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » mån 29 okt 2018, 20:04

De körde datortomografi när hon låg inne ett och ett halvt dygn så hon har ingen hjärnblödning eller hjärnskador. Och pupillen är nästan lila stor på båda ögonen.

Liselottemj skrev:Vad hemskt! :rose:

Om du fått ok från veterinären, så hade jag avvaktat. Annars kan ju olika stora pupiller bero på en blödning istället för en hjärnskakning. Men som sagt, det har ju veterinären koll på.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"