Katt som skvätter ut vatten...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt som skvätter ut vatten...

Inläggav Limajo » ons 03 okt 2018, 09:44

Jag har en katt som snart är ett år. Hon har alltid haft för sig att krafsa runt vattenskålen innan hon dricker med på senaste tid ”krafsar” hon även i skålen och skvätter ut en massa vatten på parkettgolvet vilket inte känns så lyckat. Jag provade att ha skålen på en bricka men hon lyckas skvätta utanför den också. Nu ställde jag in skålen i badrummet i stället men det känns inte heller helt bra då jag gärna vill kunna stänga till badrummet när det hänger tvätt där (min andra katt gillar att göra cirkuskonster i tvättställningen som hänger ovanför badkaret...).

Har nån tips på hur jag kan lösa detta?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Katt som skvätter ut vatten...

Inläggav ApanAnn » ons 03 okt 2018, 10:02

Vi har parkett i nästan hela lägenheten vilket inte är så praktiskt alltid. Min vattenskålsstation består av en handduk med ett tallriksunderlägg av plast på. Vattenskålarna är stora i metall med gummerad undersida så att de inte ska glida så lätt.

Vid skvätt (eller kattspatt som resulterar i en krock med skålarna) så hamnar det ofta på underlägget, och annars suger handduken upp det värsta eftersom den sticker ut nån centimeter utanför. Om inte annat har jag på det här sättet en frottehandduk nära till hands föratt torka.

Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Limajo » ons 03 okt 2018, 19:24

ApanAnn skrev:Vi har parkett i nästan hela lägenheten vilket inte är så praktiskt alltid. Min vattenskålsstation består av en handduk med ett tallriksunderlägg av plast på. Vattenskålarna är stora i metall med gummerad undersida så att de inte ska glida så lätt.

Vid skvätt (eller kattspatt som resulterar i en krock med skålarna) så hamnar det ofta på underlägget, och annars suger handduken upp det värsta eftersom den sticker ut nån centimeter utanför. Om inte annat har jag på det här sättet en frottehandduk nära till hands föratt torka.

Okej. Ja en större skål som inte far runt och nån form av underlägg kanske funkar. Skålen jag har använt gled runt en del och det kanske uppmuntrar nog skvättandet.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » sön 07 okt 2018, 23:08

Limajo skrev:Okej. Ja en större skål som inte far runt och nån form av underlägg kanske funkar. Skålen jag har använt gled runt en del och det kanske uppmuntrar nog skvättandet.

Min katt är snäll mot sina vattenskålar, men jag använder ändå en stor i porslin som besökande hundar modell större kan använda i vardagsrummet, och det är den min katt föredrar alla gånger. Eller ja, när inga stora åbäken lägger beslag på den då :smile:

Hur som helst, finns det kanske underlägg designade för småbarn som badar och skvätter en bra bit? Ställ en sån där större porslinsskål i mitten av ett sånt så borde problemet vara löst :-)
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"