Skrapande ljud när kattunge äter

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Skrapande ljud när kattunge äter

Inläggav pandora o medea » fre 21 sep 2018, 09:46

Har en fem månader kattunge. Låter som att baktänderna skrapar mot varandra på ena sidan när hon äter/tuggar. Oavsett om det är mjuk mat eller torrfoder. Hon har inget problem i käkarna när hon gäspar eller öppnar munnen utan det är när hon tuggar. Tänderna ser likadana ut på båda sidorna å jag hittar känner inga lösa tänder. Hon äter med god aptit och verkar inte ha något bekymmer men det låter inte bra. Är det tandlossning eller kan det vara bettfel? Ljudet uppkom för bara någon dag sen. Hennes jämnåriga syster har inget skrapande ljud.

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Re: Skrapande ljud när kattunge äter

Inläggav pandora o medea » fre 21 sep 2018, 11:47

Om det är någon som har liknande erfarenhet berätta gärna hur nu gick till väga och om det var tandlossning hur lång tid det tog för ljudet att försvinna

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » lör 22 sep 2018, 23:44

Ingen som vet?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 23 sep 2018, 12:42

Det är vanligt vid tandömsning eftersom det kliar i tänderna när tänder lossnar och växer ut.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » sön 23 sep 2018, 13:22

Birmafröken skrev:Det är vanligt vid tandömsning eftersom det kliar i tänderna när tänder lossnar och växer ut.

Men varför skrapar hon tänderna mot varandra när hon tuggar? Tycker att det låtit lite mindre i helgen- men det är precis som att tänderna gnids mot varandra. Men jag misstänkte att det kunde ha med tandömsning att göra- har det varit samma för dina katter? Den andra katten som är lika gammal verkar inte skrapa tänderna mot varandra.

Finns det något man kan förebygga- minska det med? Ge henne tuggpinnar eller annat?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 23 sep 2018, 19:32

Jag har aldrig varit med om det, men det kan ju vara tandömsning. Håll koll och om ljudet är kvar om några veckor kan det vara bra att låta veterinär kolla.
Jag satt och funderade om man kunde få katten att bita i något som lämnar avtryck så du ser hur bettet ser ut men kan inte komma på hur man ska göra det.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 24 sep 2018, 20:15

pandora o medea skrev:
Birmafröken skrev:Det är vanligt vid tandömsning eftersom det kliar i tänderna när tänder lossnar och växer ut.

Men varför skrapar hon tänderna mot varandra när hon tuggar? Tycker att det låtit lite mindre i helgen- men det är precis som att tänderna gnids mot varandra. Men jag misstänkte att det kunde ha med tandömsning att göra- har det varit samma för dina katter? Den andra katten som är lika gammal verkar inte skrapa tänderna mot varandra.

Finns det något man kan förebygga- minska det med? Ge henne tuggpinnar eller annat?

Ja, jag har erfarenhet av att katter skrapar tänderna mot varandra. Dels har det varit kattungar under tandömsningen och så har det varit vid tandsjukdomen Forl/TR. Att de skrapar tänderna mot varandra är förmodligen för att det känns konstigt i munnen, och det gör det ju när tänder tappas och nya större växer ut. Tandväxlingen sker mellan ca 4-6 månaders ålder, så på din 5-månaders kattunge har tänderna förmodligen inte vuxit färdigt ännu. Om ljudet blir bestående bör du låta en veterinär kontrollera kattens tandstatus och bett, men i nuläget skulle jag inte vara orolig..

Det finns både bitleksaker och tuggpinnar för katter, men det är mer för att katten ska kunna få utlopp för behovet att bita riktigt hårt i något. Kattungar brukar kunna vara särskilt bitiga av sig just p.g.a. att det kliar i tänderna.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav pandora o medea » sön 04 nov 2018, 18:01

Hon skrapar inte längre med tänderna. Är nu 6 1/2 månad. Veterinären såg inget konstigt heller utan sa att det växer nog ifrån- vilket det gjorde :)
Senast redigerad av pandora o medea sön 04 nov 2018, 19:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 04 nov 2018, 18:24

pandora o medea skrev:Hon skrapar inte längre med tänderna. Är nu 6 1/2 månad. Veterinären säg inget konstigt heller utan sa att det växer nog ifrån- vilket det gjorde :)

Så skönt att det är bra nu. Tack för uppdatering så lär man sig något nytt

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"