Värmefilt för Artros-sjuk katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
montahue
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Värmefilt för Artros-sjuk katt

Inläggav montahue » mån 17 sep 2018, 00:59

Min storväxta hankatt lider av artros, de första tecknen visade sig någon gång förra våren och han har långsamt blivit sämre. Men det har ändå inte varit värre än att han kunnat hoppa upp på mitt skrivbord och sedan upp på det 180 liter stora akvarium som står bredvid där han på en filt njutit av den ljumma värmen som akvariebelysningen ger. Sedan ett par månader klarar han dock inte av att ta sig upp på akvariet längre även om han kommer upp på skrivbordet via en liten pall. Så jag har börjat se mig om efter någon slags värme-dyna som ger lagom temperatur och med lågvolt som inte riskerar att ta eld. Jag har en gammal platt 220V dyna i storlek av en normal sängkudde som passar perfekt bortsett från att den blir för varm även på lägsta inställning och jag inte skulle våga lämna den oövervakad i vilket fall.

Det verkar inte finnas så mycket att välja bland när det kommer till den sortens dyna/filt jag är ute efter. Av dom få jag hittat verkar det inte finnas nån bra beskrivning på eller så har dom fått kassa omdömen av köpare. Har någon tips?
Jag vet ju att det finns den sorten man värmer i mikron men jag tänker att dom ser väldigt små ut och undrar hur länge dom håller värmen om man vill att de ska funka på en fri yta under kanske en filt och inte i en "katt-iglo" , eller? Mvh Martin

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Re: Värmefilt för Artros-sjuk katt

Inläggav Kulan » mån 17 sep 2018, 20:42

Har du varit hos veterinären och diskuterat smärtlindrande medicin? Man ska inte låta djur ha konstant smärta.

Allt annat är för att göra saker lättare för katten. Men det tar inte bort behovet av tillräcklig smärtlindring.
Ragdoll och huskatt

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 17 sep 2018, 21:18

Vi har testat Snugglesafe som man värmer i micron. Håller värmen motsvarande en arbetsdag. Lägger man 2 st intill varandra insvept i textil räcker det för att värma även större hankatt. Jag har lagt dom under filt eller helt enkelt under täcket i sängen - tog inte lång stund innan katt kröp in intill Snugglesafe :-)

Om du har element vid fönster tipsar jag om att sätta upp en fönsterhängmatta ovan för elementet. Antingen en sådan du skruvar fast i fönsterbrädan eller en hängmatta man sätter upp med sugproppar på rutan. Vi har flera sådana och är mkt uppskattade av katterna. Vintertid blir det en fin värme underifrån. Man måste dock vara mkt noga när man sätter upp den, putsa fönstret ordentligt så sugpropparna sitter. En liten trappstege så går det enkelt för katten att komma upp i fönstret.

Det finns även värmereflekterande filtar och korgar. Brukar finnas på hundavdelning i butiker/webshoppar men fungerar precis lika bra för katter. När min hankatt hade ont i ryggen var det mkt populärt.

Se till att smärtlindra katten dvs kolla med veterinär vad som kan vara lämpligt och glöm inte "sjukgymnastik". Att röra sig så att muskler byggs upp och på så sätt avlasta för lederna är bra för människor med artros och nog även för katter. Lek med katten så han rör sig och sedan skön avkoppling med att ligga varmt.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 18 sep 2018, 08:55

Har också en snugglesafe som är väldigt uppskattad av min äldre katt. Han har en gammal skada och vi försöker förebygga värk. På vintern gillar han att ligga på fårskinn som jag lagt över en liten bänk placerad framför ett element. Har även fönsterbrädesbäddar som blir varma och sköna på vintern från elementen. Har man en katt som är ok med lite mer beröring så rekommenderas massage. Finns särskilda kurser man kan gå. Och som Starwatcher skriver rörelse är viktigt.

montahue
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav montahue » fre 21 sep 2018, 02:14

Han har sedan nästan ett år fått smärtlindrande utskrivet av veterinär. Vad gäller "gymnastik" är han en katt som får springa ute som han vill och ute är han flera timmar om dagen. Vad han gör ute vet jag inte. Kanske han bara sitter o latar sig, tittar på småfåglar han skulle kunnat fånga om han varit friskare eller så gymnastiserar han. Hans muskulatur har avtagit hela tiden sen han blev sjuk men det blev väldigt tvärt slut på hans förmåga att hoppa nu i somras och det har börjat bli tydligt att han inte bara inte är sig själv utan också har ont. Jag efterfrågar nåt varmt och mjukt att ligga på för en stor katt som gillar att sträcka ut sig. Jag ska köpa en eller två snugglesafe om det funkar.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 22 sep 2018, 20:55

Om din kisse är för stor för vanliga kattbäddar så kan du titta på hundsortinentet. Min bengalpojke är stor och har en hundbädd i mjuk stoppad plysch Med en lös kudde som jag lägger värmedynan under plus en fleecefilt. Det blir varm och mysigt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"