Mat till kattungar?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Alice

Mat till kattungar?

Inläggav SaraViola » lör 15 sep 2018, 21:34

Jag behöver lite akut hjälp.
Står med 2 moderlösa kattungar, ca 4-5 veckor gamla.

Vad kan jag ge i matväg tills dess en affär eller apotek öppnar imorgon och jag kan köpa nånting riktigt?

Kan man ge laktosfri mjölk? Köttfärs utblandat med lite vatten?

Har små tomma sprutor som jag håller på att koka nu och har just nu bara lite vatten i en skål som dom mest trampar i.
I like you, but I don't know how to tell you... So I'm just going to stare you down until you cave in and marry me.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Mat till kattungar?

Inläggav Fragole » lör 15 sep 2018, 22:22

SaraViola skrev:Jag behöver lite akut hjälp.
Står med 2 moderlösa kattungar, ca 4-5 veckor gamla.

Vad kan jag ge i matväg tills dess en affär eller apotek öppnar imorgon och jag kan köpa nånting riktigt?

Kan man ge laktosfri mjölk? Köttfärs utblandat med lite vatten?

Har små tomma sprutor som jag håller på att koka nu och har just nu bara lite vatten i en skål som dom mest trampar i.
Det är lite tidigt att introducera fast föda skulle jag tro, men skulle nog kanske försöka med antingen mixad blötmat (inblandad med vatten) eller någon köttfärs. Problemet är att få i dem alla näringsämnen som behövs, men att göra det tillfälligt är väl bättre än inget. Om de inte börjar dricka av vattnet är det lämpligt att börja ge dem vatten i spruta så att de inte blir uttorkade (går snabbt på små kattungar)

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Re: Mat till kattungar?

Inläggav SaraViola » lör 15 sep 2018, 22:27

Jo jag misstänkte det, därav funderade jag på ex köttfärs mixat med vatten.
Har även fått tag i lätt par påsar blötmat som jag tänkte mosa med vatten.
Har precis kokat ett par sprutor så jag ska kunna peta i dom lite mat och vatten.

Handlar om en tidsperiod från nu till ca 12 imorgon, då öppnar apotek och butiker så då kan jag ordna fram nånting mer riktigt.

Tack snälla för svar!
I like you, but I don't know how to tell you... So I'm just going to stare you down until you cave in and marry me.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 15 sep 2018, 23:01

Anderssons välling -
Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk
maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna.
Genom kokningen bryts laktosen ner.
Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula.

Det här är vad man använde innan det fanns mjölkersättning att köpa.
Jag har använt den med bra resultat

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » lör 15 sep 2018, 23:25

Yrhättans skrev:Anderssons välling -

Hittade detta när jag googlade lite så har fått i dom av detta, de åt riktigt duktigt får jag säga.

Hur ska man göra med låda?
Kattmamma tvättar väl ungarna i baken. Jag tänker mig typ en bomullsrondell som är lite fuktad med ljumt vatten. Men sen då? Massera rumpa tills det kommer nåt eller testa en liten stund, sätta ner i lådan och sen låta dom va och testa senare om inget resultat blir?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 15 sep 2018, 23:26

Man kan alltid hämta sand ur en sandlåda ute och använda tills du fått tag på kattsand.

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » lör 15 sep 2018, 23:31

Sand har jag, så den biten är löst.

Tänkte just med att lära dom att faktisk använda den, vill ju inte ha kiss överallt

Dom har begränsat utrymme just nu, ett hörn av rummet är avspärrat.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 15 sep 2018, 23:40

Det är bra, det är superviktigt att dom redan från början lär sig att använda låda, felkissande är svårt att få bort. Har du hemma att göra vällingen?
Glöm inte att dom säkert är rädda och saknar sin mamma och behöver kunna krypa undan och få värme. Mjuk röst och varma händer är också viktigt.
Vad är det som hänt eftersom du blivit kattmamma?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 15 sep 2018, 23:42

Det bästa är om du tar en frottehandduk som är lite blöt med ljummet vatten och försiktigt gnuggar mot baken och runt om, sätt på låda och se vad som händer. Frotte är lite strävt som mamma katts tunga

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 15 sep 2018, 23:43

Ibland kan man bara sätta dom på lådan, leka lite och se om man kan få dom att börja krafsa lite i sanden, det brukar utlösa reflexen att kissa och bajsa.

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » lör 15 sep 2018, 23:56

Yrhättans skrev:Det är bra, det är superviktigt att dom redan från början lär sig att använda låda, felkissande är svårt att få bort. Har du hemma att göra vällingen?
Glöm inte att dom säkert är rädda och saknar sin mamma och behöver kunna krypa undan och få värme. Mjuk röst och varma händer är också viktigt.
Vad är det som hänt eftersom du blivit kattmamma?

Ja jag känner det med, vill inte ha felkissande katter.

Jag hade allt hemma för att göra välling och den har dom fått utav, de åt riktigt bra när vi fick kläm på sprutan! Så det känns skönt.

Upphittade i ett dike i en kartong, av ena hunden.
Misstänker utplacerade med flit, pga läge och "strategiskt" halvdold under gräs/ris.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 16 sep 2018, 00:07

Vilken tur du och hunden hittade dom små. Vidriga människor som gör sånt, det öde jag önskar såna är inte trevligt.
Kattungar som är 4-5 veckor kan utan problem börja äta mat. När dom börjar äta mat så brukar mamma katt sluta tvätta dom därbak så mycket, inte lika trevligt då tycker hon. Däremot tvättar hon såklart av dom runt mun och resten av kroppen.
Eftersom dom äter vällingen kan du fortsätta med den, ingen mening att börja med annat, dom kommer ändå att bli lite lösa i magen när dom börjar med mat.
Köp kattungemat och blanda med välling och kämpa lite så ska du se att dom äter. Köttfärs med äggula brukar också vara bra att använda för att få igång maten. Det tar lite tid att få dom så att börja äta och ibland äter dom direkt, få se hur dina kommer att göra.
När mina små börjar äta är det
kattungemat med välling
Köttfärs med äggula (jag brukar prova utan välling då eftersom kött kan vara lockande).
Små bitar av kött (som varit fryst), av någon anledning är alla mina tokiga i skinkstek.
Keso blandat i kattungemat och/eller välling (bra protein).

En trygg och varm plats att sova på och massor av kärlek såklart.

Tack för att du tar hand om dom.
:rosor:

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » sön 16 sep 2018, 00:19

Yrhättans skrev:Vilken tur du och hunden hittade dom små. Vidriga människor som gör sånt, det öde jag önskar såna är inte trevligt.
Kattungar som är 4-5 veckor kan utan problem börja äta mat. När dom börjar äta mat så brukar mamma katt sluta tvätta dom därbak så mycket, inte lika trevligt då tycker hon. Däremot tvättar hon såklart av dom runt mun och resten av kroppen.
Eftersom dom äter vällingen kan du fortsätta med den, ingen mening att börja med annat, dom kommer ändå att bli lite lösa i magen när dom börjar med mat.
Köp kattungemat och blanda med välling och kämpa lite så ska du se att dom äter. Köttfärs med äggula brukar också vara bra att använda för att få igång maten. Det tar lite tid att få dom så att börja äta och ibland äter dom direkt, få se hur dina kommer att göra.
När mina små börjar äta är det
kattungemat med välling
Köttfärs med äggula (jag brukar prova utan välling då eftersom kött kan vara lockande).
Små bitar av kött (som varit fryst), av någon anledning är alla mina tokiga i skinkstek.
Keso blandat i kattungemat och/eller välling (bra protein).

En trygg och varm plats att sova på och massor av kärlek såklart.

Tack för att du tar hand om dom.
:rosor:

Usch nej, jag hoppas att karma biter den som gjorde detta rejält i arslet!

Välling, köttfärs och ägg finns hemma.
Känns som det borde gå vägen, båda två var väldigt duktiga och äta.

Dom har fått hörnet i sovrummet, har lagt ut tidningspapper och ett par filtar, kan sträcka ner handen från sängen och prata med dom.
Står en låda med sand i ena hörnet. Dom har brottats lite i sanden hittils, bitit lite i kompostgallret och blivit pussade av båda hundarna genom gallret :smile:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » sön 16 sep 2018, 00:59

All eloge till dig för att du tar hand om de små liven! Och stort mellanfinger till de som övergav dem!

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » sön 16 sep 2018, 07:27

När jag vaknade vid 0630 så var det 2 kissfläckar och en liten korv i lådan.
Bara djurägare som kan bli lyckliga av kiss, på rätt ställe! :smile:

Efter kisslyckan var det frukostdags, och det gick som hejsan.
Har försökt erbjuda mat var 3-4 timme, är det lagom tidsspann?

Nu har vi morgonmys i sängen alla 4, hundarna tittar avundsjukt på och pussas så fort dom kommer åt.
Gått fantastiskt bra med hundarna hittils, även om unghunden nog inte sovit så mycket i natt utan mest vakat över de små liven. :smile:

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 16 sep 2018, 09:12

Att hitta kiss och bajs i lådan var fantastiskt! och man måste vara kattägare för att fatta hur glad man blir.
Mat var 3-4 timme är bra, går nog att dra ut till längre tid när du jobbar.
Pojkar eller flickor?
Jag vet att det finns djurskydd i din stad även om jag inte är säker på vad de erbjuder, men kanske möjlighet till stöd och hjälp om du inte redan känner att du utökat familjen.
Stor eloge till dig!

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » sön 16 sep 2018, 10:09

Om jag inte är helt ute och cyklar så är den helsvarta en hona och den svartvita en hane.
Jag har dock aldrig könsbestämt så små kissar förr, men det var tydlig skillnad på dom iaf.
Ska ringa Veterinärkliniken imorgon och prata med dom, just nu är ju dom små pigga och glada, äter bra och har som sagt gjort ifrån sig på låda men vill få dom kollade hos Vet också för säkerhetsskull.

Vi har aldrig pratat om att skaffa nå fler djur, gubbens två hundar var som lagom. Jag är ju personligen mer katt än hundmänniska, men det ska ju klaffa med resten av livet.

Oavsett vad som händer så stannar dom tills dom är minst 12 veckor. Sen får vi ta beslut vad som sker.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 16 sep 2018, 11:31

Dagens ros till dig (och din duktiga hund) :rosor: Så supersöta små ungar som nu tack vare dig ett bra liv!

Hoppas innerligt på karma för den som dumpade kattungarna.....
Bild

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » sön 16 sep 2018, 15:04

Nu har vi också testat mosad blötmat med gott resultat.
Det blev ett kladdigt kalas som slutade med ett lätt handduksbad efteråt, men nu är det två mätta och nöjda krabater som tar en pausvila :-D

Antar att bordsskick kommer med tiden, typ som att inte sitta i maten man försöker äta :roll: :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 16 sep 2018, 16:39

Bordsskick kommer med tiden, ibland tyckte jag nästan mamma katt suckade och svor en stund innan hon satte igång och tvättade av alla efter maten. Mat är bra att äta, sitta i, somna i och allt möjligt annat. Ganska praktiskt att ha underlägg under matskålarna så man slipper skura golvet efter varje måltid.
De är supersöta! Har du funderat på namn?

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 16 sep 2018, 18:19

1. Det stämmer inte att laktosen bryts ner genom kokning.
2. Kattungar tål laktos - alla däggdjursungar tål laktos, annars dör de! Kattmammas mjölk innehåller till och med mer laktos än komjölk under de första veckorna.
3. Andersons välling innehåller på tok för lite järn, protein och taurin för att kunna ersätta modersmjölk.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » sön 16 sep 2018, 19:10

Yrhättans skrev:Bordsskick kommer med tiden, ibland tyckte jag nästan mamma katt suckade och svor en stund innan hon satte igång och tvättade av alla efter maten. Mat är bra att äta, sitta i, somna i och allt möjligt annat. Ganska praktiskt att ha underlägg under matskålarna så man slipper skura golvet efter varje måltid.
De är supersöta! Har du funderat på namn?

Vi har inte funderat på några namn än, just nu är arbetsnamnet bara "Kissarna". :lol:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 16 sep 2018, 19:23

Tessera skrev:

2. Kattungar tål laktos - alla däggdjursungar tål laktos, annars dör de! Kattmammas mjölk innehåller till och med mer laktos än komjölk under de första veckorna.
3. Andersons välling innehåller på tok för lite järn, protein och taurin för att kunna ersätta modersmjölk.

1. Det har du rätt i. Jag kopierade receptet och missade att ta bort den meningen.

3. Kattungar som är 4-5 v och börjar äta mat kan utan problem få vällingen. Annorlunda om det gällt små nyfödda. Händer att jag gjort det till mina även nu med lite osaltat smör i, mycket uppskattat som lite extrasnacks när man också äter mat.

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » mån 17 sep 2018, 08:17

Ännu en avverkad natt.
Tidig frukost idag, mjölkersättning som jag hann köpa igår.

Sen frukost, blötmat mosad med vatten. Oj vilken fest!
Det ser ut som en krigszon här :smile:

Den lilla svarta är en mysboll av rang. Det stryks och pussas och åmas något alldeles förfärligt :wub:

Den svartvita är lite livligare och ska upptäcka saker! Upptäckte i morse att man kan ramla ner från sängen om man går för nära kanten. :smile:

Dom är helt ok med hundarna än så länge, men de träffas enbart under noggrann uppsikt och hittils alltid genom kompostgallret.
Gubbens barn är dom inte jätteförtjusta i, barnen är lite för intensiva så det blir ytterst korta träffar därmed, kommer antagligen bli bra när kissarna växt på sig lite och nyhetens behag lagt sig hos barnen.

Och jag har hittat mer kiss och korvar i lådan!
Aldrig så lycklig som när jag får städa lådan nu för tiden :grin:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 17 sep 2018, 10:23

Vilka sötmonster! :wub: Vad skönt att det går bra och jättekram till dig som tar hand om de små. Vilken tyr att hunden hittade dom. Kiss och bajs på rätt ställe är en sann glädje. :smile: :rosor:

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » mån 17 sep 2018, 13:18

Bild

I morse efter den sena frukosten. Myspys på fulla magar. :wub:

Hur mycket utrymme att röra sig på behöver dom när dom är så små?
Vill ju att dom ska kunna röra sig ordentligt men dom ska inte gå vilse i rummet heller liksom.
Inte för att jag tänkte öppna alla dörrar och släppa dom fria, tänkte mer om man kan släppa dom fria i sovrummet t.ex.

Normalstort rum, snarare åt det mindre hållet då det inte är "the master bedroom".
Då kan jag sätta gallergrind på dörren ut mot hallen istället och behöver inte klättra över sänggaveln när jag ska i/ur säng. :smile:

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 17 sep 2018, 20:37

Så fina nyheter! Japp, karma till dom som dumpat ungarna.

Är dom så stora så dom förstår att kattsanden är till för att kissa och bajsa i? Såna småttingar är som våra tvåbenssmåttingat. Man ska smaka på allt. Klumpbildande sand kan bli katastrof i magen. Många som har kattungar har havregryn i lådan första tiden.

Tycker det är bra att du låter världen vara liten i början. Nån kvadratmeter räcker. Sen måste du kattsäkra deras utrymme. Som med småbarn, inga små leksaker. Inga hårsnoddar eller gummiband eller öronproppar eller sladdar eller snöre eller..... Ungefär likadant som med små barn som börjar röra sig och upptäcka världen!
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » mån 17 sep 2018, 21:16

Kulan skrev:Så fina nyheter! Japp, karma till dom som dumpat ungarna.

Är dom så stora så dom förstår att kattsanden är till för att kissa och bajsa i? Såna småttingar är som våra tvåbenssmåttingat. Man ska smaka på allt. Klumpbildande sand kan bli katastrof i magen. Många som har kattungar har havregryn i lådan första tiden.

Tycker det är bra att du låter världen vara liten i början. Nån kvadratmeter räcker. Sen måste du kattsäkra deras utrymme. Som med småbarn, inga små leksaker. Inga hårsnoddar eller gummiband eller öronproppar eller sladdar eller snöre eller..... Ungefär likadant som med små barn som börjar röra sig och upptäcka världen!

Har försökt ha uppsikt över dom när dom är i lådan.
Det brottas en del i lådan, samt grävs och sprätts sand hejvilt, men har inte sett dom äta eller försökt äta av sanden. Klart jag har inte koll varenda minut av dygnet men det verkar ju komma bajs som det ska än så länge.

Jag vet inte hur gamla dom är, 4-5 veckor är en uppskattning.

Vi har hittils bara låtit dom komma ur inhägnaden och fått vara fria i hallen en kort stund ikväll.
Så kul att se dom undersöka, hoppa sidled och attackera en foppatoffel och sen falla ihop och somna i en hög. :wub:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 17 sep 2018, 21:34

Yrhättans skrev:
Tessera skrev:

1. Det har du rätt i. Jag kopierade receptet och missade att ta bort den meningen.

3. Kattungar som är 4-5 v och börjar äta mat kan utan problem få vällingen. Annorlunda om det gällt små nyfödda. Händer att jag gjort det till mina även nu med lite osaltat smör i, mycket uppskattat som lite extrasnacks när man också äter mat.

Sorry - Andersons välling är en av mina käpphästar. Och ja, det finns folk som tror att det är bra modersmjölkersättning...
Bild

Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 17 sep 2018, 22:02

Tessera skrev:
Yrhättans skrev:
Tessera skrev:1. Det stämmer inte att laktosen bryts ner genom kokning.

Sorry - Andersons välling är en av mina käpphästar. Och ja, det finns folk som tror att det är bra modersmjölkersättning...
Bild

Har ingen aning egentligen hur bra näring Andersons välling är. Men det är ju kanonbra att det finns ett recept på nödmat till såna småttingar så dom kan bli mätta och överleva några dagar tills apotek eller djuraffär öppnar igen.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
SaraViola
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav SaraViola » mån 17 sep 2018, 22:09

Anderssons välling var en nödlösning för att klara lördag kväll fram till söndag mitt på dagen.

Jag har köpt riktig ersättning och har börjat introducera blötmat som är mosad med vatten till en början.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"