Forl :(

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Katt: RAG & NFO
Kontakt:

Forl :(

Inläggav Rosino » ons 05 sep 2018, 16:11

Min snart 15-åriga katt Diva fick idag diagnosen forl :(
Alternativen är att operera bort 6 tänder - eller avlivning.
Att låta bli att göra något är inget alternativ, eftersom det är mycket smärtsamt.

Diva är ju rätt gammal, skulle ni gå vidare med operation eller låta henne somna in? Alla blodvärden var bra.
Kostnaden är ju inte så oansenlig heller, omkring 700 euro + antagligen nån hundralapp för efterkontroll. Kostnaden idag uppgick till 500 euro. Och risken finns ju att det kommer tillbaka på flera tänder. Ca 3 veckors konvalescenstid.

Ett ytterligare problem är att hon äter kortison.

Hon har en 12-årig dotter hemma, och forl nedärvs väl ofta?

Jag vet att det är mitt beslut, men jag känner att jag måste få skriva av mej...
Ett hus utan katt är inget hem.
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Forl :(

Inläggav Birmafröken » ons 05 sep 2018, 19:19

3 av mina 4 nuvarande katter har fått diagnosen Forl/TR och fått tänder utdragna vid minst 1 tillfälle. För min äldsta katt upptäcktes det vid 12 års ålder, men vid senaste kollen 2 år senare fanns inga nya angrepp. Jag skulle absolut välja operation om katten är frisk i övrigt, oavsett ålder. Mina katter återhämtade sig väldigt snabbt och det var egentligen bara Oberon det var lite besvärligt för eftersom han inte fick äta sina älskade torrisar på ett tag.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » ons 05 sep 2018, 21:00

Birmafröken skrev:3 av mina 4 nuvarande katter har fått diagnosen Forl/TR och fått tänder utdragna vid minst 1 tillfälle. För min äldsta katt upptäcktes det vid 12 års ålder, men vid senaste kollen 2 år senare fanns inga nya angrepp. Jag skulle absolut välja operation om katten är frisk i övrigt, oavsett ålder. Mina katter återhämtade sig väldigt snabbt och det var egentligen bara Oberon det var lite besvärligt för eftersom han inte fick äta sina älskade torrisar på ett tag.

Tack för ditt svar! Jag har nog nästan bestämt att hon ska opereras, jag är bara bekymrad över att hon ätit kortison så länge (sedan april 2016J).
Det passar ju inte med smärtstillande i kombination med kortison, och att dra ut 6 tänder utan smärtstillande låter inte rimligt. Kortisonet borde ju trappas ned långsamt efter så lång tid. Å andra sidan har hon säkert haft ont länge, men jag vill ju inte förlänga smärtan längre än nödvändigt nu då jag vet hur det är ställt.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 05 sep 2018, 23:12

Det går att smärtstilla även med kortison, så det är ingen dealbreaker. Däremot kan det påverka på andra sätt vid operationer, men inte värre än att det går att kompensera för.

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » tor 06 sep 2018, 09:56

ApanAnn skrev:Det går att smärtstilla även med kortison, så det är ingen dealbreaker. Däremot kan det påverka på andra sätt vid operationer, men inte värre än att det går att kompensera för.

Ok tack - jag ska diskutera mera med veterinären nu när beskedet hunnit sjunka in lite.
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » tis 25 sep 2018, 17:42

Idag har 6 tänder dragits ut och 2 har kronamputerats.
Men hur vi ska klara tiden efteråt ger mej stor trauma. Munnen ska sköljas 3 ggr/dag, hon ska ha Tramal 3 ggr/dag och får inte äta torrfoder på 3 veckor! Jag förstår inte hur vi ska klara det :-(

Ni som har katter som fått tänder dragna, hur har era vårdanvisningar sett ut?

Jag vet inte hur jag ska kunna tvångsmata henne heller, om jag ger med spruta kommer jag säkert att peta upp stygnen eftersom hon har sår i båda sidorna munnen. Kan nån ge goda råd hur vi ska klara det här? :-k 8-[

Mina andra katter kan åtminstone slicka såsen av våtfoder, men inte Diva, hon äter ENBART torrfoder.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 25 sep 2018, 20:42

Får du blöta upp torrfodret? Kanske hon i så fall kan tänka sig att äta det?

Oj, skölja munnen 3 ggr/dag :shock: Förstår inte heller hur man ska kunna lyckas med det på katt. Kan du kontakta kliniken igen och be att dom visar hur man gör?

Massor av styrkekramar!
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » tis 25 sep 2018, 20:50

Starwatcher skrev:Får du blöta upp torrfodret? Kanske hon i så fall kan tänka sig att äta det?

Oj, skölja munnen 3 ggr/dag :shock: Förstår inte heller hur man ska kunna lyckas med det på katt. Kan du kontakta kliniken igen och be att dom visar hur man gör?

Massor av styrkekramar!

Nej, uppblött torrfoder smakar tyvärr inte heller, även om det är tillåtet. :-(
På kliniken sa de att det räcker med att jag lyfter läppen och försiktigt sputar saltvatten. Flera som jag pratat med har inte sköljt alls, så om jag inte lyckas göra det 3 ggr per dag så kanske det inte gör så mycket.

Tack för styrkekramarna :hug:
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 26 sep 2018, 06:51

Rosino skrev:Idag har 6 tänder dragits ut och 2 har kronamputerats.
Men hur vi ska klara tiden efteråt ger mej stor trauma. Munnen ska sköljas 3 ggr/dag, hon ska ha Tramal 3 ggr/dag och får inte äta torrfoder på 3 veckor! Jag förstår inte hur vi ska klara det :-(

Ni som har katter som fått tänder dragna, hur har era vårdanvisningar sett ut?

Jag vet inte hur jag ska kunna tvångsmata henne heller, om jag ger med spruta kommer jag säkert att peta upp stygnen eftersom hon har sår i båda sidorna munnen. Kan nån ge goda råd hur vi ska klara det här? :-k 8-[

Mina andra katter kan åtminstone slicka såsen av våtfoder, men inte Diva, hon äter ENBART torrfoder.

Då min min katt drog tänder påg FORL och några kronamputerades fick inte vi order att skölja flera ggr/dagen. Hon fick order att äta blötmat den första tiden för att inte bita upp stygnen men detta var bara den första tiden och jag tror det var mest på att de var rädd att hon skulle bita upp stygnen.. hon fick något som var starkare än metacam pga njurarna.
Min syrra var flera återbesök hos veterinären då de ansåg att de läkte sakta och där sköljde de även rent vid behov om de luktade lite. Så håll koll på munnen och försök spola lite om det börjar lukta för då kan de fastnat matrester i såret.
Är tramal i tablett eller flytande medicin? Har du testat om katten äter recovery foder (man kan även röra de så de blir flytande) men om katten inte äter annat än torrmat så har man ju inte val så isf så man kanske får hålla lite extra koll i munnen då.
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » ons 26 sep 2018, 09:25

satanica skrev: Då min min katt drog tänder påg FORL och några kronamputerades fick inte vi order att skölja flera ggr/dagen. Hon fick order att äta blötmat den första tiden för att inte bita upp stygnen men detta var bara den första tiden och jag tror det var mest på att de var rädd att hon skulle bita upp stygnen.. hon fick något som var starkare än metacam pga njurarna.
Min syrra var flera återbesök hos veterinären då de ansåg att de läkte sakta och där sköljde de även rent vid behov om de luktade lite. Så håll koll på munnen och försök spola lite om det börjar lukta för då kan de fastnat matrester i såret.
Är tramal i tablett eller flytande medicin? Har du testat om katten äter recovery foder (man kan även röra de så de blir flytande) men om katten inte äter annat än torrmat så har man ju inte val så isf så man kanske får hålla lite extra koll i munnen då.

Jag ska nog försöka skölja nån gång per dag åtminstone, eftersom hon inte får nån anti-inflammatorisk medicin.
Vi fick Tramal i flytande form, men den går inte att ge direkt i munnen eftersom den lär smaka så fruktansvärt bittert. Så nu känner jag mej som den värsta knarkhandlare, jag står och fyller kapslar med potatismjöl och Tramal för att få det i henne :roll:
Jag har recovery hemma, jag har fått i henne pyttelite med att sätta det med fingret på nosen så hon slickar bort det. Men det är inga sådana mängder som hon lever på i längden.
Jag mailade till veterinären idag, hon sa att om Diva inte börjar äta självmant på två dagar så skriver hon ut Mirtazapin. Hoppas det inte behövs, jag skulle helst inte ge fler mediciner, men jag har inget val om jag inte får i henne tillräckligt.

Hur länge skulle din katt äta enbart blötmat?
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 26 sep 2018, 11:41

Har tre FORL-katter och vi har fått lite olika förhållningsregler beroende på hur många tänder som avlägsnats och tillståndet i kattens mun i övrigt.

Det vanligaste smärtstillande är Metacam i 3-4 dagar, Vetergesic till den katt som inte tål NSAID. Vetergesic är inte populärt, det smakar päckel tycker katten, men lite mutgodis efteråt gör att det funkar. Det är så pass få dagar det handlar om att det inte blir någon större påverkan på förtroende.

Blötmat direkt efter operation är regel, oftast bara 3-4 dagar (så länge som smärtstillande ges). I de fall det har varit många tänder bort och stygn på många ställen i munnen 2-3 veckor. Katten har då inte varit särskilt intresserad av de andra katternas torrfoder, förmodligen för att det känns konstigt i munnen.

Stomadine har vi fått använda några gånger, vid större ingrepp och då tandköttet varit extra inflammerat. Antar att sköljning med koksalt har en liknande effekt i att rengöra och vara lätt antiseptiskt. Ingen hit där heller. Här har vi fått vara två. Maken håller, jag applicerar i munnen.

Om de sytt mycket i munnen är det värt att hålla lite extra koll på vad som händer. Framförallt för en av mina katter (med skört tandkött) har stygnen ofta släppt och det börjat samlas upp matrester i fickorna där de kronamputerat. Vid ett tillfälle så pass att han fick en ordentlig infektion med feber, frossa och påverkat allmäntillständ. Det gick rätt snabbt från det att det syntes en vit hinna över ingreppen tills dess att munnen luktade död och förruttnelse och det var ordentliga varhärdar i dem.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » ons 26 sep 2018, 12:28

Safia skrev:Har tre FORL-katter och vi har fått lite olika förhållningsregler beroende på hur många tänder som avlägsnats och tillståndet i kattens mun i övrigt.

Det vanligaste smärtstillande är Metacam i 3-4 dagar, Vetergesic till den katt som inte tål NSAID. Vetergesic är inte populärt, det smakar päckel tycker katten, men lite mutgodis efteråt gör att det funkar. Det är så pass få dagar det handlar om att det inte blir någon större påverkan på förtroende.

Blötmat direkt efter operation är regel, oftast bara 3-4 dagar (så länge som smärtstillande ges). I de fall det har varit många tänder bort och stygn på många ställen i munnen 2-3 veckor. Katten har då inte varit särskilt intresserad av de andra katternas torrfoder, förmodligen för att det känns konstigt i munnen.

Stomadine har vi fått använda några gånger, vid större ingrepp och då tandköttet varit extra inflammerat. Antar att sköljning med koksalt har en liknande effekt i att rengöra och vara lätt antiseptiskt. Ingen hit där heller. Här har vi fått vara två. Maken håller, jag applicerar i munnen.

Om de sytt mycket i munnen är det värt att hålla lite extra koll på vad som händer. Framförallt för en av mina katter (med skört tandkött) har stygnen ofta släppt och det börjat samlas upp matrester i fickorna där de kronamputerat. Vid ett tillfälle så pass att han fick en ordentlig infektion med feber, frossa och påverkat allmäntillständ. Det gick rätt snabbt från det att det syntes en vit hinna över ingreppen tills dess att munnen luktade död och förruttnelse och det var ordentliga varhärdar i dem.

Oj, det låter inget vidare... :-( Det är nästan så jag börjar ångra att jag har henne att gå igenom det här. :cry:
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 26 sep 2018, 21:01

Rosino skrev:
satanica skrev: Då min min katt drog tänder påg FORL och några kronamputerades fick inte vi order att skölja flera ggr/dagen. Hon fick order att äta blötmat den första tiden för att inte bita upp stygnen men detta var bara den första tiden och jag tror det var mest på att de var rädd att hon skulle bita upp stygnen.. hon fick något som var starkare än metacam pga njurarna.

Jag ska nog försöka skölja nån gång per dag åtminstone, eftersom hon inte får nån anti-inflammatorisk medicin.
Vi fick Tramal i flytande form, men den går inte att ge direkt i munnen eftersom den lär smaka så fruktansvärt bittert. Så nu känner jag mej som den värsta knarkhandlare, jag står och fyller kapslar med potatismjöl och Tramal för att få det i henne :roll:
Jag har recovery hemma, jag har fått i henne pyttelite med att sätta det med fingret på nosen så hon slickar bort det. Men det är inga sådana mängder som hon lever på i längden.
Jag mailade till veterinären idag, hon sa att om Diva inte börjar äta självmant på två dagar så skriver hon ut Mirtazapin. Hoppas det inte behövs, jag skulle helst inte ge fler mediciner, men jag har inget val om jag inte får i henne tillräckligt.

Hur länge skulle din katt äta enbart blötmat?

Hon åt blötmat ca en vecka sedan började hon äta torrmat också. Hade hon fått bestämma hade hon börja äta torrmat på en gång.
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tor 27 sep 2018, 08:06

Rosino skrev:Oj, det låter inget vidare... :-( Det är nästan så jag börjar ångra att jag har henne att gå igenom det här. :cry:

Ta det för vad det är - något att vara uppmärksam på - inte något som behöver hända. De övriga två har inte haft ett problem efter operationerna och knaprat torrisar bara några dagar senare utan problem. Det är en känslig mun som gör att det uppstår.

Att låta katten gå utan behandling för FORL är inte ett alternativ. Smärtan är outhärdlig även om de döljer den väl.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » tor 27 sep 2018, 08:12

Rosino skrev:
Oj, det låter inget vidare... :-( Det är nästan så jag börjar ångra att jag har henne att gå igenom det här. :cry:

Jag hoppas det går bra för din kisse och att hon repar sig snabbt :heart:

Min förra katt klarade inte av sina FORL operationer bra, han fick tvångsmatas första veckan efter pga smärta, flera ggr fick han sövas om 1-2 ggr och fixa om i munnen då det inte läkte. Men efter 2-4 veckor var han alltid sig själv igen. Jag hoppas din katt inte får så mycket besvär med läkningen :-D

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » tor 27 sep 2018, 14:02

Safia skrev:
Rosino skrev:Oj, det låter inget vidare... :-( Det är nästan så jag börjar ångra att jag har henne att gå igenom det här. :cry:

Ta det för vad det är - något att vara uppmärksam på - inte något som behöver hända. De övriga två har inte haft ett problem efter operationerna och knaprat torrisar bara några dagar senare utan problem. Det är en känslig mun som gör att det uppstår.

Att låta katten gå utan behandling för FORL är inte ett alternativ. Smärtan är outhärdlig även om de döljer den väl.

Nej, alternativet hade varit att låta henne somna in.
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » tor 27 sep 2018, 14:14

En liten uppdatering.

Hon varjen äter eller dricker frivilligt, så det blev ett varv till veterinären igen och uppvätskning. Munnen kollades och spolades ordentligt, mina försök till sköljning har tydligen inte varit så framgångsrika då det fanns en hel del matrester (allt jag har fått i henne har väl lämnat i såren :roll: ).
Annars såg allt bra ut enligt veterinären .

Det bestämdes att jag ska försöka ge Tramal 2 ggr/dag i stället för 3 eftersom hon varit så pass påverkad. Mirtazapin sattes in, jag gav första dosen mitt på dagen och hoppas att det ska få igång hennes ätande.
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » mån 01 okt 2018, 09:34

Min erfarenhet av Mirtazapin är god. Katt som följer matte som ett plåster med förväntansfull blick om mat och slickar rent skålen från minsta lilla gnutta. Hoppas du får igång henne så att hon börjar äta på egen hand, vet hur frustrerande det är med matvägrare.

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » mån 01 okt 2018, 19:12

Safia skrev:Min erfarenhet av Mirtazapin är god. Katt som följer matte som ett plåster med förväntansfull blick om mat och slickar rent skålen från minsta lilla gnutta. Hoppas du får igång henne så att hon börjar äta på egen hand, vet hur frustrerande det är med matvägrare.

Det går inget vidare :-( Hon fick andra dosen mirtazapin igår kväll, inatt kom hon i sängen och var alldeles varm om öronen. Första gången hon fick medicinen kliade hon sina öron, och de var röda inuti. Det verkar som om hon reagerar på nåt i den. Efter första dosen hade hon nog lust att äta, men åt bara ytterst lite ändå själv. Nu har hon inte ens matlust.
Ikväll matade jag henne med rc convalescence, och en stund efteråt spydde hon upp allt :-(
Jag undrar om hon har förstoppning, hon var på lådan idag men det hade bara kommit lite lös blodblandad avföring. Det verkar som om analkörtlarna är inflammerade, eller åtminstone fulla. Jag försökte klämma på dem ikväll, men hon blev så stressad så jag gav upp.
Jag gav nyss rc recovery som hon fått hittills, jag ska se om det kommer upp också, i så fall blir det väl en veterinärresa ikväll... jag skulle helst inte åka om det inte är absolut nödvändigt eftersom det ju är ett stressmoment.

Jag hade tänkt ge lactulos, men eftersom hon druckit dåligt så börjar hon vara lite uttorkad, så jag vet inte om det är så bra att ge det då :-k
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 02 okt 2018, 11:00

Om magen krånglar kan det mycket väl påverka matlusten också. Blir de ordentligt förstoppade kan det ge illamående som gör att de får mindre lust att äta. Diarré i sig behöver inte utesluta förstoppning. Både djur och människor får ibland förstoppningsdiarré där tunnflytande avföring pressas förbi hindret som ligger kvar i tjocktarmen. Tramal som hon fått låter för mig som morfinbaserat smärtstillande. Åtminstone hos människor påverkar morfin och morfinliknande läkemedel tarmens rörlighet och gör att man lättare blir förstoppad. Sannolikt finns samma påverkan även på katter.

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » ons 03 okt 2018, 08:34

Safia skrev:Om magen krånglar kan det mycket väl påverka matlusten också. Blir de ordentligt förstoppade kan det ge illamående som gör att de får mindre lust att äta. Diarré i sig behöver inte utesluta förstoppning. Både djur och människor får ibland förstoppningsdiarré där tunnflytande avföring pressas förbi hindret som ligger kvar i tjocktarmen. Tramal som hon fått låter för mig som morfinbaserat smärtstillande. Åtminstone hos människor påverkar morfin och morfinliknande läkemedel tarmens rörlighet och gör att man lättare blir förstoppad. Sannolikt finns samma påverkan även på katter.

Jag skrev ett långt svar, men det försvann :roll:

Tramal är en opiat, och jag visste att det kunde bli problem med matsmältningen.
För att vara på säkra sidan tog jag henne till vet igår, analsäckarna var inte inflammerade men det fanns lite kvar trots att en del kommit ut på natten efter att jag värmt henne i rumpan några gånger på kvällen med bomullspads blötta i varmt vatten.
Vet trodde inte att Diva är förstoppad.

Hon fick en metacam-injektion nu och jag kan ge meloxoral om hon verkar ha ont. Jag får se hur jag gör med Mitrazapine.
Det går relativt enkelt ändå att mata henne med spruta med utspädd recovery. Vet tyckte inte att hon var uttorkad, och inte heller att hon gått ner i vikt.

Hon kliar sig en hel del, så jag blir väl nog tvungen att ge kortison igen i ett senare skede. Men eftersom det försämrar sårläkningen så försöker vi vänta med det. Och så länge hon får metacam kan hon hur som helst inte få kortison.

Några ljuspunkter: På måndag kväll började hon dricka själv :hi5: . Såren i munnen ser bra ut, så jag behöver inte skölja mera.
Bild

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » ons 03 okt 2018, 09:30

Oj vad ni får kämpa. :consoling: Är tacksam att du fortsätter berätta, och att andra också gjort det i tråden. Jag trodde att tandutdragning i samband med Forl var en enkel match. Bra att veta om jag står inför faktum någon gång.

Skönt att såret i munnen ser bra ut, hoppas allt går fortsatt framåt nu. :-D

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » ons 03 okt 2018, 19:22

Lavine skrev:Oj vad ni får kämpa. :consoling: Är tacksam att du fortsätter berätta, och att andra också gjort det i tråden. Jag trodde att tandutdragning i samband med Forl var en enkel match. Bra att veta om jag står inför faktum någon gång.

Skönt att såret i munnen ser bra ut, hoppas allt går fortsatt framåt nu. :-D

Nu är det säkert så att man hör mest om de fall där det inte går som på räls. Det finns många som jag talat med där det inte varit några problem alls, men då är det inte så mycket att skriva om heller :smile:

Men det är förstås bra att vara beredd på att det KAN uppstå komplikationer.

Tack, jag hoppas också att det ska börja gå åt rätt håll.
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » tor 04 okt 2018, 09:59

Mirtazapin är verkligen effektivt när det gäller att få katten att äta. Om det inte vore för att det är en medicin och det finns biverkningar så skulle det här vara ett enkelt sätt att få katten att äta blötmat. Sedan kl 10 igår kväll har Diva ätit blötmat och kokt kyckling med god aptit, hon som vägrat allt annat än torrfoder.
Bild

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tor 04 okt 2018, 15:57

Wow! :-o :))

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 20 okt 2018, 22:57

Hur mår hon nu? Hoppas allt är som vanligt nu och utan tandvärk!

Lyckades du kunna skölja? Sitter nu med samma problem här. Har testat med alla varianter som veterinären rek men så fort jag närmar mig mig munsköljen springer han iväg som om livet hängde på det :pfft: Luktar tydligen vidrigt hemskt för även honkatten drar iväg direkt.
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » sön 21 okt 2018, 16:55

Starwatcher skrev:Hur mår hon nu? Hoppas allt är som vanligt nu och utan tandvärk!

Lyckades du kunna skölja? Sitter nu med samma problem här. Har testat med alla varianter som veterinären rek men så fort jag närmar mig mig munsköljen springer han iväg som om livet hängde på det :pfft: Luktar tydligen vidrigt hemskt för även honkatten drar iväg direkt.

Hon mår sådär... Hon kliar sig kring mun och öron, men der är väl antagligen nån allergi. I förrgår natt skrek hon flera gånger och höll mej vaken, men det brukar hon göra några dagar före fullmåne :roll: Hon har ätit bra, både torrfoder och också lite blötfoder.
Jag gav henne 1/2 prednisolon i förrgår, men ska försöka lämna bort det helt om det går.

I ärlighetens namn sköljde jag inte munnen så värst flitigt, och jag använde bara koksaltlösning. Hon hade egentligen inget emot sköljandet heller. Munnen läkte bra så efter en och en halv vecka sa veterinären att det inte var nödvändigt att skölja.

Vad ska du skölja med som luktar så vidrigt? Håller tummarna för er!
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 22 okt 2018, 17:00

Rosino skrev:

Hon mår sådär... Hon kliar sig kring mun och öron, men der är väl antagligen nån allergi. I förrgår natt skrek hon flera gånger och höll mej vaken, men det brukar hon göra några dagar före fullmåne :roll: Hon har ätit bra, både torrfoder och också lite blötfoder.
Jag gav henne 1/2 prednisolon i förrgår, men ska försöka lämna bort det helt om det går.

I ärlighetens namn sköljde jag inte munnen så värst flitigt, och jag använde bara koksaltlösning. Hon hade egentligen inget emot sköljandet heller. Munnen läkte bra så efter en och en halv vecka sa veterinären att det inte var nödvändigt att skölja.

GUM eller vanlig utspädd munsköljmedel utan flour. Inget har tolererats alls...

Åh, hoppas hon snart mår bättre och att kliande försvinner :consoling:
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 22 okt 2018, 17:47

Starwatcher skrev:
Rosino skrev:

Oj. Då förstår ja om katten springer iväg. Vanligt vatten eller koksaltlösning fungerar om det bara är att få bort matrester mm som kan fastna. Till och med jag som människa fick skölja försiktigt med vatten efter utdragning av flera tänder.
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » mån 22 okt 2018, 18:17

Starwatcher skrev:

Försök med vanlig 0,9 %-ig koksaltlösning. Diva hade inget emot det, hon svalde det, men det gör inget.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 22 okt 2018, 18:21

Ska försöka med koksalt igen. Tidigare under helgen accepterade han inte det men han verkade ha ont då. Vi får testa! Luktar inte konstigt ur munnen iaf och han äter snällt sin blötmat.
Bild

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » ons 24 okt 2018, 12:42

Jag är lite förvånad att veterinären drog ut 6 tänder på en gång. Och att ni är flera som skriver det. När jag drog ut tänder på min katt pga FORL för många år sen, så var det viktigt att bara ta 1-2 tänder per gång, även om det innebär en extra kostnad med att söva fler gånger.

Detta för att det är ett stort ingrepp för ett djur med tandutdragningar och att immunförsvaret kan haverera pga utdragningarna. Och det ska helst gå 3-4 veckor mellan man drar ut tänder.

Så finns det nya direktiv nu? Eller tänker inte alla veterinärer på detta nu?

Hoppas hon snart mår bättre. När min katt drog ut en tand, så tog det inte särskilt många dagar innan hon mådde bättre och kunde äta själv. Hon drog ut totalt 3 tänder och hade inga problem att äta torrfoder. Hon var väldigt matglad. Och blev som en ny katt när hon dragit ut tänderna.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 24 okt 2018, 15:15

Liselottemj skrev:Jag är lite förvånad att veterinären drog ut 6 tänder på en gång. Och att ni är flera som skriver det. När jag drog ut tänder på min katt pga FORL för många år sen, så var det viktigt att bara ta 1-2 tänder per gång, även om det innebär en extra kostnad med att söva fler gånger.

Detta för att det är ett stort ingrepp för ett djur med tandutdragningar och att immunförsvaret kan haverera pga utdragningarna. Och det ska helst gå 3-4 veckor mellan man drar ut tänder.

Så finns det nya direktiv nu? Eller tänker inte alla veterinärer på detta nu?

Hoppas hon snart mår bättre. När min katt drog ut en tand, så tog det inte särskilt många dagar innan hon mådde bättre och kunde äta själv. Hon drog ut totalt 3 tänder och hade inga problem att äta torrfoder. Hon var väldigt matglad. Och blev som en ny katt när hon dragit ut tänderna.

Nja, är väl bara Rosinos katt här i tråden som man tog 6 tänder samtidigt. Övriga katter uppfattar jag att tänder tagits bort på i omgångar. På min hankatt var det 2 tänder som drabbsts av TR.

Kanske att man valde så många tänder för att undvika sövning flera ggr, det är ju en äldre katt ? Eller andra rekommendationer i Finland?
Bild

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » tor 25 okt 2018, 09:05

Starwatcher skrev:Nja, är väl bara Rosinos katt här i tråden som man tog 6 tänder samtidigt. Övriga katter uppfattar jag att tänder tagits bort på i omgångar. På min hankatt var det 2 tänder som drabbsts av TR.

Kanske att man valde så många tänder för att undvika sövning flera ggr, det är ju en äldre katt ? Eller andra rekommendationer i Finland?

Så kan det förstås vara. Jag bara undrade, för det är många år sen min katt drog tänder med FORL.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » tor 25 okt 2018, 19:18

Liselottemj skrev:
Starwatcher skrev:Nja, är väl bara Rosinos katt här i tråden som man tog 6 tänder samtidigt. Övriga katter uppfattar jag att tänder tagits bort på i omgångar. På min hankatt var det 2 tänder som drabbsts av TR.

Så kan det förstås vara. Jag bara undrade, för det är många år sen min katt drog tänder med FORL.

Jag uppfattde det så att man ville göra det på en gång för att undvika sövning flera gånger. Men veterinären sade innan de började att om det skulle uppstå tecken på att det blev problem med narkosen så skulle hon avbryta och inte ta alla tänder på en gång.
Jag tyckte det lät bra att få det gjort på en gång, och tänkte inte desto mer på den saken. Jag har nog hört och läst om flera katter där många tänder dragits på en gång.
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 26 okt 2018, 09:36

Gissar att man ändrat riktlinjer, alternativt har olika riktlinjer i olika länder. Veterinär i Sverige specialiserad på tänder har dragit upp till fyra åt gången på mina FORL-katter. Sannolikt gör man en bedömning av kattens allmäntillstånd, vägt mot behovet av sövning vid flera tillfällen och tillståndet i munnen/de tänder som ska dras när man står vid bordet för att försöka hitta den bästa lösningen för individen.

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » fre 02 nov 2018, 11:49

Och så nästa Forl/TR kisse :-( Divas dotter Aya har 9 angripna tänder :-(

Nästa vecka ska en till misstänkt FORL kisse röntgas. Har alla Forl-katter hamnat hos mej? :-k
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Rosino » fre 07 dec 2018, 13:17

Forl/TR kisse nr 3 :-(