Safia skrev:Om magen krånglar kan det mycket väl påverka matlusten också. Blir de ordentligt förstoppade kan det ge illamående som gör att de får mindre lust att äta. Diarré i sig behöver inte utesluta förstoppning. Både djur och människor får ibland förstoppningsdiarré där tunnflytande avföring pressas förbi hindret som ligger kvar i tjocktarmen. Tramal som hon fått låter för mig som morfinbaserat smärtstillande. Åtminstone hos människor påverkar morfin och morfinliknande läkemedel tarmens rörlighet och gör att man lättare blir förstoppad. Sannolikt finns samma påverkan även på katter.
Jag skrev ett långt svar, men det försvann
Tramal är en opiat, och jag visste att det kunde bli problem med matsmältningen.
För att vara på säkra sidan tog jag henne till vet igår, analsäckarna var inte inflammerade men det fanns lite kvar trots att en del kommit ut på natten efter att jag värmt henne i rumpan några gånger på kvällen med bomullspads blötta i varmt vatten.
Vet trodde inte att Diva är förstoppad.
Hon fick en metacam-injektion nu och jag kan ge meloxoral om hon verkar ha ont. Jag får se hur jag gör med Mitrazapine.
Det går relativt enkelt ändå att mata henne med spruta med utspädd recovery. Vet tyckte inte att hon var uttorkad, och inte heller att hon gått ner i vikt.
Hon kliar sig en hel del, så jag blir väl nog tvungen att ge kortison igen i ett senare skede. Men eftersom det försämrar sårläkningen så försöker vi vänta med det. Och så länge hon får metacam kan hon hur som helst inte få kortison.
Några ljuspunkter: På måndag kväll började hon dricka själv

. Såren i munnen ser bra ut, så jag behöver inte skölja mera.