Kattunge "diar" äldre kastrerade honan

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Terese
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Clara & (Selma) 7 år, Nisse 14 v

Kattunge "diar" äldre kastrerade honan

Inläggav Terese » tor 23 aug 2018, 12:27

Efter att en av mina 7-åriga kastrerade kattjejer blev ensam nu i somras så har jag skaffat en kattunge som sällskap. Det tog några dagar upp till någon vecka att få den äldre katten (Clara) att gå ihop med kattungen (Nisse) då hon först gömde sig, fräste och darrade medan han utan bekymmer vandrade runt.
Sedan dess har de accepterat varandra mer och mer. Så länge han inte biter henne i svansen eller kommer för nära hennes mat så låter hon honom hållas, men de håller lite avstånd från varandra.

I morse vaknade jag av att båda två låg i sängen och Nisse låg och "diade" Clara. Båda två spann högt.
Är det normalt beteende av en kattunge (ca 14 veckor gammal nu) att försöka dia en ny, vuxen katt?

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: Kattunge "diar" äldre kastrerade honan

Inläggav Tessera » tor 23 aug 2018, 15:38

Det är inte onormalt. När min Lómë vid fem månaders ålder inte längre fock dia sin mamma försökte han med han med gammelkatten Pandora. De förknippar ju diandet med mys, närhet och värme

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Re: Kattunge "diar" äldre kastrerade honan

Inläggav lindak » tis 28 aug 2018, 07:20

När Freja flyttade in så diade hon på Frasase :luv: det höll i sig några dagar innan hon släppte det :) Båda katterna tyckte det var suuuupermysigt

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"