Mjau torrfoder

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lilja
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatt & Sibirisk katt
Kontakt:

Mjau torrfoder

Inläggav Lilja » ons 08 aug 2018, 12:54

Har en ganska kräsen katt. Äter i princip bara torrfoder. Har hittat ett våtfoder som hon åtminstone slickar såsen av så det får hon en gång per dag. Brukar ge Royal canin och sist köpte jag kitten för att få upp henne i vikt. Inte poppis. Försökte hålla ut ett några veckor men när jag nästan aldrig fick fylla på skålen så fick jag ett infall i mataffärn och köpte mjaus torrfoder (noga utvalt lax). Hon älskar maten! Har hört att mjaus våtfoder ska vara bra. Men hur är det med torrfodret? Är det skräpmat...?
Bild

Användarvisningsbild
Lilja
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatt & Sibirisk katt
Kontakt:

Re: Mjau torrfoder

Inläggav Lilja » ons 08 aug 2018, 12:56

Ingredienser

Sammansättning: Torkad kyckling, majs*, norsk lax* 14% (torkad lax 10%, färsk lax 4%), ris*, oljor och fetter*, torkad gris, hydrolyserad kyckling, mineralämnen, torkad betmassa*, cikoriainulin* (FOS 0,63%), jäst*. *Naturliga råvoror

Tillsatser (per kg): Näringstillsatser: Vitamin A 12000IE, vitamin D3 1200IE, vitamin E (all-rac-α-tokoferylacetat) 70mg, taurin 3000mg; koppar(II)sulfat, pentahydrat 48mg; mangan(II)oxid/mangan(III)oxid 14mg; zinksulfat, monohydrat 235mg; kalciumjodat, anhydrat 6mg. Tekniska tillsatser: Antioxidanter (naturliga).

Näringsdeklaration

Analytiska beståndsdelar: Protein 35%, fettinnehåll 15%, kolhydrater (NFE) 32%, växttråd 1,5%, råaska (mineraler) 8,5% (därav kalcium 1,3%, fosfor 1,1% och magnesium 0,1%), vatten 9%. Omsättbar energi 1500kJ/100g.
Bild

garbolina
Kattunge
Kattunge

Inläggav garbolina » ons 08 aug 2018, 16:27

Mjau blötmat är som sagt ett väldigt bra foder, torrfodret däremot har väldigt hög andel kolhydrater (NFE) som inte är något bra för katter, det finns i varierande grad i alla torrfoder och därför är blötmat bättre. Bozita har ett spannmålsfritt torrfoder som är bättre, Bozita Feline Graine Free Single Protein Chicken, där en stor andel protein är svensk torkad kyckling och inget annat kött än kyckling vilket är väldigt bra! Prova om det funkar smakmässigt, våra älskar det och mår bra även i magarna.

garbolina
Kattunge
Kattunge

Inläggav garbolina » ons 08 aug 2018, 16:33

Glömde tillägga att en hög andel protein är bra men det räcker inte, man får också titta på varifrån proteinet kommer och det kan vara alltifrån benmjöl till olika spannmål som inte är så bra protein, rent torkat muskelkött är det bästa proteinet för katt.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » ons 08 aug 2018, 22:49

Det där med kräsna katter är inte roligt. Har själv en katt som hellre svälter sig själv än äter "fel" mat

Tyvärr brukar det vara så att den godaste maten också är bland den sämsta.
Mjaus torrfoder är inget bra foder, men säkerligen gott!

Försök hitta ett spannmålsfritt torrfoder med så högt köttinnehåll som möjligt (alltså inte enbart protein då det kan komma från växter). Min kräsna lilla kisse tycker väldigt mycket om Carnilove, kanske inte heller bland de bästa torrfodren men det är spannmåls- och potatisfritt vilket är två av de huvudsaker jag kollar på.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"