Beteendeändring

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Jana
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Beteendeändring

Inläggav Jana » sön 05 aug 2018, 13:42

Jag har en perserkatt, 7 år gammal, ej kastrerad. För ca ett halv år sedan började han jama hela nätterna för att sedan sova hela dagen. Han verkar inte ha ont utan verkar rastlös. Joao är innekatt i Stockholm och brukar gå ut lite när vi är på landet. Den här sommaren har han blivit utekatt helt och hållet. Han är ute 24 timmar om dygnet. Vi låter dörren stå öppen så att han kan komma och gå som han vill. Försöker vi ta i honom fräser han åt oss och springer sin väg. Han verkar ganska rädd för allting. Han har börjat kissa inomhus lite här och där under sina nattliga besök. Ringde veterinären och fick tips på Fielway och Zylkene vilket han har fått men ingen riktigt förändring finns att se. Vad göra?

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: Beteendeändring

Inläggav Kryddmamma » sön 05 aug 2018, 14:03

Kastrera.
Det är vansinnigt oansvarigt att låta en okastrerad katt vara ute på fri tass. Vi har redan hundratusen oönskade katter, vi behöver inte att din katt spär på den siffran med sin sperma.
Dessutom minskar revir-driften när han blir kastrerad.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » sön 05 aug 2018, 19:47

Har veterinären undersökt honom? Felkissningar kan bero på smärta, likaså med fräsningar och rädsla.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 06 aug 2018, 11:41

Vore det inte bra att hålla honom inne under en period så att ni kan får en bättre uppfattning om hela tillståndet inkl. ett vet besök. Beteendeförändringen kan ju ha att göra med just utevistelsen eftersom han plötsligt har fått ett mycket större revir att försvara. Det kan skapa osäkerhet och han är dessutom relativt oerfaren på området så han kanske blir hotad eller tom angripen av andra katter. Hela beteendet tyder på revirosäkerhet tycker jag. Men som sagt först bör ni undersöka att han inte är sjuk. Att han angriper er kan både vara sjukdomsrelaterat eller felriktad aggression pga stress över att tryggheten på något sätt har raserats. Om katten visar sig vara helt frisk så kastrera och återskapa en säker och stressfri miljö för er katt igen.

Jana
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jana » mån 06 aug 2018, 16:22

Kryddmamma skrev:Kastrera.
Det är vansinnigt oansvarigt att låta en okastrerad katt vara ute på fri tass. Vi har redan hundratusen oönskade katter, vi behöver inte att din katt spär på den siffran med sin sperma.

Det är första sommaren som Joao beter sig på detta vis. Tidigare har han gått ut och gått runt huset och kommit tillbaka. Han är en väldigt skygg katt sedan tidigare. Relaterar endast till mig i familjen och tar väldigt lite "plats" i tillvaron. Så har det varit ända sedan han var en kattunge. Jag har inte velat kastrera honom för att han då skulle bli ytterligare mera lågmäld. Det "vansinnigt oansvariga" är helt nytt för oss. Tack fr ditt svar ändå.

Jana
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jana » mån 06 aug 2018, 16:28

Joao har haft kristaller i urinen för 3 år sedan och efter det får han specialkost och vi har regelbundna uppföljningar på honom. Ja, han har varit hos veterinären för några månader sedan. Förra året fick han matkatarr när vi kom tillbaka till stan från landet. Dags att boka in ett veterinärbesök när vi kommer tillbaka till Stockholm om en vecka. Tack för svar.

Aziz skrev:Vore det inte bra att hålla honom inne under en period så att ni kan får en bättre uppfattning om hela tillståndet inkl. ett vet besök. Beteendeförändringen kan ju ha att göra med just utevistelsen eftersom han plötsligt har fått ett mycket större revir att försvara. Det kan skapa osäkerhet och han är dessutom relativt oerfaren på området så han kanske blir hotad eller tom angripen av andra katter. Hela beteendet tyder på revirosäkerhet tycker jag. Men som sagt först bör ni undersöka att han inte är sjuk. Att han angriper er kan både vara sjukdomsrelaterat eller felriktad aggression pga stress över att tryggheten på något sätt har raserats. Om katten visar sig vara helt frisk så kastrera och återskapa en säker och stressfri miljö för er katt igen.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 06 aug 2018, 16:49

Jag tror inte att ni behöver oroa er för att han skulle må dåligt på något sätt om ni kastrerar honom. Tvärtom kommer det troligen minska stressen och göra honom mer tillfreds med tillvaron. Hoppas att det löser sig.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 06 aug 2018, 17:23

De flesta katter blir tryggare, mer harmoniska och gosiga efter kastrering.
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 06 aug 2018, 18:22

Jana skrev:
Kryddmamma skrev:Kastrera.

Det är första sommaren som Joao beter sig på detta vis. Tidigare har han gått ut och gått runt huset och kommit tillbaka. Han är en väldigt skygg katt sedan tidigare. Relaterar endast till mig i familjen och tar väldigt lite "plats" i tillvaron. Så har det varit ända sedan han var en kattunge. Jag har inte velat kastrera honom för att han då skulle bli ytterligare mera lågmäld. Det "vansinnigt oansvariga" är helt nytt för oss. Tack fr ditt svar ändå.

Jag ber om ursäkt för min hårda ton.
Som Aziz och Starwatcher skriver så är kastrering i princip uteslutande positivt för en katt. Om det inte tillstöter komplikationer vilket är väldigt ovanligt på hankatter.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"