Mush och rädsla för smitta?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
mtr
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Mush och rädsla för smitta?

Inläggav mtr » tor 02 aug 2018, 12:39

Jag har en snart 5-årig huskatt och har precis hämtat hem en liten ragdoll-unge :)

Funderar på maten. Äldre katten äter i stort sett enbart mjau och bozita blötmat. Lillen äter rc-kitten och pure natural torrfoder (som han inte rört sen han kom hit, utan han har ätit enbart blötmat).
Jag funderar på att fasa över båda katterna till åtminstone delvis mush på sikt. Men jag hanterar i princip inget kött här hemma utöver kattmaten och är livrädd för typ salmonella etc. Finns det sådana risker med att ge mush? Hur noga måste en vara med hygienen? Jag har även två barn som gillar att peta i allt :roll:

cybermyran
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Husis NFO två DRX/MCO-systrar

Re: Mush och rädsla för smitta?

Inläggav cybermyran » fre 03 aug 2018, 00:46

Jag tinar Mush-bollarna inslagna i plastfolie i kylen och tar fram dem en liten stund innan det ska serveras så de inte är kalla. Bollarna kan inte stå framme någon längre tid i rumstemperatur som processad mat kan. Kisarna får äta och det som inte blir uppätet tar jag bort meddetsamma och slänger. Då är risken minimal att det skulle bli någon mikrobtillväxt. Mata katterna där ungarna inte kan komma åt :)) .
"I will always be your soldier"

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Inläggav pandora o medea » fre 03 aug 2018, 06:47

Har också funderat på det där med bakterier mm i rå mat- men mer för katternas risk att bli sjuk, även om mush låter bra.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 03 aug 2018, 08:25

Alternativt sätt att tina bollarna. Lägg i en plastpåse som sänks ned i en skål med varmt vatten. En boll tinar på ungefär 15 minuter, två kring 20 och är lagom ättemperatur för katten när man tar ut dem. Den lilla stunden i värme innebär ingen risk för tillväxt av bakterier. Det katten inte äter upp relativt omedelbart (inom en timme brukar vara min riktlinje) ställer man antingen in i kylskåp och tar fram senare, eller slänger direkt.

Beroende på hur stora barnen är kan det funka att utfodra katten på en bänk eller köksbord där de inte kan komma åt kattens matskål. Ett lite dyrare alternativ är SureFlap skålarna som öppnar sig enbart för den katt som har det inprogrammerade microchipet och där luckan som täcker maten annars är stängd.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

mtr
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav mtr » fre 03 aug 2018, 23:35

Tack för svar! Att ha det i plastfolie var ju smart, då slipper jag en extra låda att oroa mig för.

Hur är det med disk och så då? Om jag tar bort efter nån timme och sköljer av faten i varmt vatten, räcker det? (har diskmaskin och diskar ju såklart så småningom) Eller måste det diskas ordentligt direkt?

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 04 aug 2018, 08:37

Nu blir folk säkert hispiga men jag ger mina katter - tre vuxna och tre kattungar på 8 veckor - mat innan vi går till jobbet och jag vet inte exakt när de äter den. Baserar på hur de äter när vi är hemma brukar allt vara uppätet inom 2-3 timmar, annars äter de det inte alls. Men jag ställer matskålen på en fryst kylklamp som ligger på en bricka. Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 04 aug 2018, 08:40

mtr skrev:Hur är det med disk och så då? Om jag tar bort efter nån timme och sköljer av faten i varmt vatten, räcker det? (har diskmaskin och diskar ju såklart så småningom) Eller måste det diskas ordentligt direkt?

Nej. Köttet till katterna är inte farligare än annat kött och jag diskar inte alltid t ex tallriken jag lagt upp råa köttbullar på direkt utan sätter bara in den o diskmaskinen så får den diskas när maskinen är full.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » lör 04 aug 2018, 10:11

Jag brukar skölja bort eventuella rester med varmt vatten och diskborste, lite diskmedel om det behövs och sen dra in i maskinen när jag startar på kvällen.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 04 aug 2018, 13:16

Min ena katt äter endast MUSH och jag tar fram lagom antal bollar och lägger på ett fat med gladpack över i kylen innan jag går och lägger mig, då är de lagom tinade till frukosten dagen efter. Sedan serverar jag bollarna uppdelade på tre tillfällen, morgon, em och kväll vilket gör att han är hungrig och äter dom direkt. Jag brukar dock låta de stå framme en stund där han inte kommer åt så att de får rumstemperatur och börjar dofta lite innan jag serverar. Jag har nämligen märkt att han ofta kräks om han äter allt för kall mat. Min kisse brukar dra ut köttet från skålen innan han äter det och därför står skålen på ett underlägg som byts ut eller diskas mellan varje måltid. Vi har många skålar så jag brukar bara skölja av dem lite innan jag ställer in i diskmaskinen. Viktigast att alltid servera maten från väl rengjorda skålar och underlag och titta så att det inte har blivit rester kvar på golvet, eller var man nu serverar maten, som riskerar att blandas med nästa portion.

mtr
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav mtr » tis 07 aug 2018, 18:23

Jag är kanske onödigt nojig, men äter inte kött själv, som sagt. Känner mig lugnare efter alla svar här, brukar ju hålla bra hygien på kattmaten överlag ändå, så nu har jag börjat ge dem ett par bollar om dagen som tillägg till blötmaten. Än så länge är det nog stora katten som ätit mest, men lille har nosat och smakat lite iaf. Vi får väl se hur det går!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"