Tumör?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Frizo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tumör?

Inläggav Frizo » fre 27 jul 2018, 22:42

Hej
Är orolig och tänkte höra mig för om någon vet mer än vad jag gör? Upptäckte en utstående avlång smal röd grej som sticker ut från tandköttet i undre käken på min katt. Ska till veterinär nästa vecka. Orolig för att det är något obotligt. Någon som kan tänkas veta vad det är? Vet ej hur man lägger upp bild?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Tumör?

Inläggav Yrhättans » lör 28 jul 2018, 12:25

Frizo skrev:Hej
Är orolig och tänkte höra mig för om någon vet mer än vad jag gör? Upptäckte en utstående avlång smal röd grej som sticker ut från tandköttet i undre käken på min katt. Ska till veterinär nästa vecka. Orolig för att det är något obotligt. Någon som kan tänkas veta vad det är? Vet ej hur man lägger upp bild?

Väldigt svårt att veta när det inte finns bild, svårt att veta även med bild. Det kan vara tumör, tandinfektion eller annat. Bra att du bokat tid hos vetr för kontroll.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » lör 28 jul 2018, 12:49

Kan vara allt från en ofarlig utväxt i tandköttet till något som kräver behandling. Låt veterinären titta på det och ge sitt utlåtande. Vi som lekmän kan knappast avgöra, inte ens med bild.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Frizo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Frizo » lör 28 jul 2018, 23:04

Tack, jo som jag skrev har vi tid hos veterinären. Eftersom första veterinären inte kunde säga vad det var och skickade oss vidare har jag svårt att tänka mig att det bara är en infektion. Men jag hoppas på det! Förstår också att det är svårt både med och utan bild för lekmän. Skrev för att jag hoppades någon kunde känna igen sig och ge ett lugnande besked.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"