Spannmål/ spannmålsfritt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Marsipan & Strössel
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Spannmål/ spannmålsfritt

Inläggav Marsipan & Strössel » mån 23 jul 2018, 20:27

Hur ställer ni er till spannmål i kattfoder? Jag tycker inte att ett foder ska ha det som huvudingrediens men viss del är ok då det samtidigt fyller en viss funktion. Alternativet är torrfoder som har potatis, linser, ärter, pumpa, örter mm som bindningsmedel- ersättning för spannmål.

Men finns det tillräcklig forskning under tid som visar hur katterna mår på dessa ingredienser?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Spannmål/ spannmålsfritt

Inläggav Starwatcher » mån 23 jul 2018, 21:48

Marsipan & Strössel skrev:Hur ställer ni er till spannmål i kattfoder? Jag tycker inte att ett foder ska ha det som huvudingrediens men viss del är ok då det samtidigt fyller en viss funktion. Alternativet är torrfoder som har potatis, linser, ärter, pumpa, örter mm som bindningsmedel- ersättning för spannmål.

Men finns det tillräcklig forskning under tid som visar hur katterna mår på dessa ingredienser?

Katter är obligata karnivorer dvs strikta köttätare. Spannmål. ris och andra vegetabilier är inget som en katt behöver äta till skillnad från kött. Spannmål och dyl är enbart en utfyllnad i fodret för att göra det billigare eller för att matte/husse ska tycka att det låter gott/nyttigt. Hade det funnit sparv på burk hade katterna säkert älskat maten och mått bra av det men vi kanske hade tyckt att det var mindre tilltalande.

I min ras är det inte helt ovanligt med spannmålsallergi och jag har själv en honkatt som i princip enbart tål kött. Skulle aldrig ge kattmat som innehåller spannmål och/eller andra vegetablilier.

Att ge katter spannmål är i mina ögon lika konstigt som att ge en kanin mat som innehåller kött.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 23 jul 2018, 22:51

Som ”godismat” får mina katter Applaws kyckling med ost eller tonfisk med ost, som innehåller lite ris. De äter även ibland Mjau noga utvalt där bitarna i sås innehåller en liten mängd spannmål för såsen. Annars äter de ingen spannmål eller grönsaker i sin kattmat (jag gör egen rå mat). Däremot smakar de ibland på människomat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Marsipan & Strössel
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marsipan & Strössel » tis 24 jul 2018, 08:11

Hur länge har Orijen funnits på marknaden? Tänker jämfört med märken som Royal Canin och Pro Plan. Och finns det någon långsiktigt forskning på hur katter mår av att äta tillsatta örter, pumpa, ärter, linser, spenat mm?
Det är väldigt bra att det innehåller såpass mycket kött som det gör.

Marsipan & Strössel
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Marsipan & Strössel » tis 24 jul 2018, 08:13

Vad utfodrar du dina katter med för foder?

Starwatcher skrev:
Marsipan & Strössel skrev:Hur ställer ni er till spannmål i kattfoder? Jag tycker inte att ett foder ska ha det som huvudingrediens men viss del är ok då det samtidigt fyller en viss funktion. Alternativet är torrfoder som har potatis, linser, ärter, pumpa, örter mm som bindningsmedel- ersättning för spannmål.

Katter är obligata karnivorer dvs strikta köttätare. Spannmål. ris och andra vegetabilier är inget som en katt behöver äta till skillnad från kött. Spannmål och dyl är enbart en utfyllnad i fodret för att göra det billigare eller för att matte/husse ska tycka att det låter gott/nyttigt. Hade det funnit sparv på burk hade katterna säkert älskat maten och mått bra av det men vi kanske hade tyckt att det var mindre tilltalande.

I min ras är det inte helt ovanligt med spannmålsallergi och jag har själv en honkatt som i princip enbart tål kött. Skulle aldrig ge kattmat som innehåller spannmål och/eller andra vegetablilier.

Att ge katter spannmål är i mina ögon lika konstigt som att ge en kanin mat som innehåller kött.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 24 jul 2018, 11:08

Marsipan & Strössel skrev:Vad utfodrar du dina katter med för foder?

Starwatcher skrev:

Mina katter äter Bozita blötmat i tetra. Enbart kött från Sverige. Gott och nyttigt! Så glad överaskning kan dom få Animonda exotic kängru som enbart är nötkött och kängrukött eller Thrive kyckling (kycklingbröstfilé).
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 24 jul 2018, 17:09

Orijen har funnits åtminstone 10 år för det åt min första hona och hon föddes 2008.

Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tis 24 jul 2018, 22:48

Jag vill minnas (rätta mig om jag har fel!) att när man BARFar så ska maten innehålla 5-10% vegetabilier, för katten behöver lite fiber för tarmfunktionen.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 25 jul 2018, 21:04

Kryddmamma skrev:Jag vill minnas (rätta mig om jag har fel!) att när man BARFar så ska maten innehålla 5-10% vegetabilier, för katten behöver lite fiber för tarmfunktionen.

Stämmer inte. Däremot får du inte bara ge filékött - katterna behöver fett och senor, de fungerar som fibrer.

Den BARF jag gör till friska katter innehåller inga vegetabilier alls.

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"