Getingstucken katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Getingstucken katt

Inläggav Nani » mån 23 jul 2018, 14:38

Min innekatt var nyss ute i koppel, och trots att jag hade henne under uppsikt lyckades hon troligen bli stucken av en geting. Såg inte när det hände, men en stund innan jagade hon flugor, så tror hon försökt fånga en geting och sedan blivit stucken i tassen. Hon slickar på tassen och vill inte riktigt gå eller stödja på benet. Jag har inte fått titta ordentligt på henne och jag får knappt röra benet men tycker det ser svullet ut.

Bör jag vara orolig eller finns det någon som kan ha några tips på vad jag borde göra??

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Getingstucken katt

Inläggav Lurvpöse » mån 23 jul 2018, 15:23

Nani skrev:Min innekatt var nyss ute i koppel, och trots att jag hade henne under uppsikt lyckades hon troligen bli stucken av en geting. Såg inte när det hände, men en stund innan jagade hon flugor, så tror hon försökt fånga en geting och sedan blivit stucken i tassen. Hon slickar på tassen och vill inte riktigt gå eller stödja på benet. Jag har inte fått titta ordentligt på henne och jag får knappt röra benet men tycker det ser svullet ut.

Bör jag vara orolig eller finns det någon som kan ha några tips på vad jag borde göra??

Katter klarar oftast getingstick bra, särskilt om det bara är ett stick och det sitter i tassen. Sticket gör ont och svullnar, men de brukar inte må särskilt dåligt i övrigt. På min katt svullnade tassen upp mycket, men dagen efter hade svullnaden gått ned helt.

Håll koll på henne och kontakta veterinär om hon verkar svag, andas dåligt eller allmäntillståndet blir sämre. Men det kommer nog gå bra.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"