Min katt skriker på katterna utanför fönstret.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Annika54
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katt skriker på katterna utanför fönstret.

Inläggav Annika54 » sön 22 jul 2018, 14:39

Hej.
Jag har precis flyttat till lägenhet med min katt som varit ute katt innan, men oxå innekatt från början.
Hon är 5 år och är 50% Randall 50% skog katt.
Hon blir galen o skriker o jamar som om det vore bråk på riktigt fast hon sitter på insidan fönstret o dom andra utanför.
Hon blir så arg o fräserb att hon biter mej när jag ska tysta henne. Har sprutat vatten på både henne o dom utanför men det hjälper inte. Katterna utanför ser ut att undra mest varför hon är så arg.
Hur lång tid kan det ta innan hon vänjer sej?

Hur ska jag agera.

Annika

Moderation Tråd flyttad till rätt kategori

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Min katt skriker på katterna utanför fönstret.

Inläggav Fragole » mån 23 jul 2018, 00:29

För det första, sluta med att spruta vatten på katterna. Det är ingen bra uppfostringsmetod och är ganska grymt.

Är hon steriliserad?

Det är naturligt att hon vill försvara sitt revir, speciellt när det är ett nytt sådant. Utekatter kan vara väldigt stressande även för våra älsklingar som bor inne. Det finns andra på forumet som haft problem med det (hoppas de ser tråden och kanske kan dela med sig av sina egna erfarenheter)

Kan du sätta upp något skydd på fönstret (insynsskydd t.ex.) så att hon inte kan se katterna utanför fönstret? Dofterna kommer man inte riktigt undan, men om hon inte kan se dem så kanske hon lugnar ner sig lite åtminstone.

Vet inte om feliway spray hade kunnat hjälpa, men det är ju en relativt enkel metod att pröva i alla fall.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 23 jul 2018, 09:52

Delar Fragoles tips. Skärma av fönstren åtminstone temporärt och koppla in Feliway men skippa vattensprutan. Att spruta på katten kommer troligen bara leda till att hon tycker att du är läskig, inte få henna att sluta skrika. Däremot skulle du om ni bor så att det är möjlig, eventuellt kunna spruta vatten på eller försöka skrämma bort katterna utanför just era fönster. Man kanske kan lägga något som det inte gillar lukten av utanför. En flytt till ett nytt revir är som sagt stressande och du kanske även bör se över er innemiljö och göra den mer stimulerande. Att leka mycket är också stressreducerande och kan fungera avledande från det som händer utanför. Beroende på kattsituationen i området (det kanske är kattfritt vissa tider på dygnet, de flesta katter har sina rutiner) så kan du även efter att hon bott in sig ett tag pröva att ta ut henne i sele så hon får lära känna utemiljön runt huset.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 23 jul 2018, 11:36

Att hon blir arg och stressad av att se utekatter är inte konstigt! Det är precis samma sak som om vi har främmande människor som springer inne på vår tomt. Många av oss hade blivit stressade, rädda och arga.

Sätt upp självhäftande fönsterfilm. Finns billigt på Claes Ohlson i olika varianter. Man sätter upp med lite vatten på rutan, bara att ta bort om man inte vill ha kvar filmen senare och gör ingen skada på rutan. Då slipper din katt se främmande katter. Se till att hon kan komma upp på höjden, det gör katter mindre stressade.

Att spruta vatten på henne höjer bara hennes stressnivå, i denna situation behövs istället lugn. Lite klöspelare eller klösbrädor vid fönster och dörrar så hon man markera att här är mitt revir.

Koppla in Feliway classic så luktar det tryggt för katten.

Och ta inte i katten när hon är så stressad. Att hon flyger på dig är överförd aggressivitet. Precis samma sak som när chefen varit dum och så kommer man hem och fräser mot första bästa i familjen. Låt katten få lugna sig istället och lek regelbundet så hon får jaga leksak och få ut spänningarna på det viset.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"