Varm katt!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Varm katt!

Inläggav Limajo » sön 15 jul 2018, 15:32

Hur hjälper man en varm kisse? Har två långhäriga tjejer som lider i värmen. Har testat att lägga en blöt handuk på men de ligger inte kvar. Funderar på att ringa veterinären i morgon och boka tid för klippning...

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Varm katt!

Inläggav Yrhättans » sön 15 jul 2018, 15:40

Limajo skrev:Hur hjälper man en varm kisse? Har två långhäriga tjejer som lider i värmen. Har testat att lägga en blöt handuk på men de ligger inte kvar. Funderar på att ringa veterinären i morgon och boka tid för klippning...

Klippning är en bra idé om de lider i värmen. Vattenskålar utställda lite varstans i huset, gärna med isbitar i. Det finns kylfiltar att köpa som många uppskattar att ligga på.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 15 jul 2018, 17:57

Prova att göra kyltält. Görs enkelt genom att blöta stor handdhandduk spm du hänger över ngt så att det blir ett tält. När vattnet avdunstar kyls luften. Många kattet gillar tält och kojor.
Bild

Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Limajo » ons 18 jul 2018, 12:08

Efter försök med blöta handdukar och att lägga en kall vetekudde där de brukar sova mm så fick ena kissen klippas idag. Prognosen visar ju temperaturer kring 30 i minst en vecka till. Andra katten har tid i morgon.

Hon blev faktiskt väldigt fin även om halva hon ser ut att ha försvunnit.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 18 jul 2018, 17:24

Jag blöter ner pälsen genom att spreja ryggarna med vattenflaska och klappa dem med blöta händer.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » fre 27 jul 2018, 20:11

Jag rullar in kylklimpar i handdukar och lägger bredvid katterna. Gärna en på varje sida om katten.

Mina katter ligger också gärna framför en pelarfläkt som står på golvet, men den vågar jag inte lämna på om jag inte är hemma.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » sön 29 jul 2018, 11:59

Starwatcher skrev:Prova att göra kyltält. Görs enkelt genom att blöta stor handdhandduk spm du hänger över ngt så att det blir ett tält. När vattnet avdunstar kyls luften. Många kattet gillar tält och kojor.

det var smart, då mina inte vill ha en handduk på sig :-D
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"