Min katt har Spondylos - fler som har erfarenhet?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
bml3b
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katt har Spondylos - fler som har erfarenhet?

Inläggav bml3b » tor 05 jul 2018, 17:09

I början av maj fick min älskade huskatt 12 år diagnosen Spondylos. Sedan dess får han Onsior mot smärta. Det fungerar rätt bra. Till största delen verkan han inte vara påverkad av smärta. Han är en innekatt. Det märks när han ska hoppa upp t ex på en stol/soffa att han är stel. I vissa situationer när han ska upp så får han ont. I övrigt så kan han ligga på rygg, springa, tvättar sig, tigger mat och äter bra, vill gosa som vanligt, går på kattlådan och då syns knappt stelheten.
Mitt intryck av veterinärbesöket i maj så tyckte hon mer eller mindre att han skulle få somna in direkt. Jag tycker att han fortfarande har tillräckligt mycket livskvalité att jag inte vill att han ska somna in än. Något återbesök är inte inbokat. Men när jag läser om långtidsbehandling med Onsior så ska det ske under kontroll var 12:e vecka och det sa veterinären inget om.

Men är det fler här som har eller haft katt med Spondylos? Hur har medicinering fungerat? Risker med Onsior? Hur fort har Spondylosen försämrats? Vad är era erfarenheter?

Ledsen Matte.

Användarvisningsbild
troja
Superkatt
Superkatt
Katt: 3xsomali

Re: Min katt har Spondylos - fler som har erfarenhet?

Inläggav troja » tor 05 jul 2018, 20:41

Jag vet inget om spondylos på katt, men däremot på kanin. Min Helga diagnosticerades med det när hon var drygt 6 år, men förmodligen hade hon haft det en tid för utväxterna var ganska stora. Jag märkte det på att hon började sitta annorlunda och bad om röntgen som alltså visade långt gången spondylos. Kaniner tål Metacam bättre än katter så hon fick en daglig dos för att dämpa smärtan. Som jag förstår är både spondylos och artros tillstånd som varierar i smärta. Laser kan vara väldigt välgörande.
Helgas tillstånd var ganska oförändrat i ett drygt halvår men en helg blev hon plötsligt sämre och började ramla omkull. Då tyckte jag att det räckte och en veterinär fick komma hit så hon fick somna in.

Jag vet inte hur pass lika katt och kanin är i det här avseendet men det är iaf min erfarenhet. Hoppas du får behålla din lilla katt länge. :heart:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"