Påkörd katt. Höft kula ur led...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Gastonsmamma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Påkörd katt. Höft kula ur led...

Inläggav Gastonsmamma » ons 04 jul 2018, 12:26

Min katt blev i förra veckan påkörd, vilket resulterade i att höftkulan hoppade ur led. Veterinären lyckades trycka tillbaka den utan några större problem. Han går nu som vanligt och beter sig som vanligt. Dock så är det väldigt lätt hänt att höftkulan hoppar ut igen. Gör den det så måste han enligt vet. operera fast den igen. Så för att undvika det så har han blivit ordinerad rehab i bur i 4 veckor! Vi byggde en bur av kompost galler. Där sitter han nu dag ut o dag in. Han har sin mat och sin kattlåda där. Dessutom så är buren bara 40 cm hög. Den fick inte vara högre. Han får nämligen inte stödja sig på endast bakbenen och då måste buren vara låg för att inte belasta bakbenen för mycket. Är det någon annan som har varit med om detta? Hur har det i så fall gått med er katt? Känns så hemskt att se honom så här. Finns ingen livsglädje kvar i hans ögon. Han ser så hemskt deprimerad ut. Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Påkörd katt. Höft kula ur led...

Inläggav satanica » ons 04 jul 2018, 13:13

Jag hade en mindre hund som blev påhoppad av en större hund varav höftkulan for ur led. Han opererades ett flertal ggr men till slut fick de den på plats igen. Men det slutade ändå i amputation. Jag hade gjort det tidigare om jag hade vetat att hunden hade fått svår nervskada men den veterinär som opererade hade missat de. Hunden gick inte normalt men veterinären som inte kollat nerverna sa att de var normalt och ung som man var trodde man på den veterinären.

Står din katt normalt på den tassen så finns det hopp om att katten inte ha fått en nervskador. Min hund vid undersökningen hade känsel i bara en tå.
Om det inte kollat så be dem kolla att nerverna är ok.
Min hund blev en helt annan hund efter amputationen så om höften åker ur led igen på din katt och den inte riktigt klarar av burvila så skulle jag överväga amputation. Prata med din veterinär om den möjligheten.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Påkörd katt. Höft kula ur led...

Inläggav ApanAnn » lör 07 jul 2018, 17:25

Testa att ställa upp buren lite högre om det går så känns det kanske mindre utsatt för kissen? Gillar katten att titta på video? Det finns massor med kattvideor på youtube med fåglar, smådjur och annat kul att titta på.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"