Katt, huggormsbett och kortison

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
ölandskatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Fem stycken fina kärleksfulla
Kontakt:

Katt, huggormsbett och kortison

Inläggav ölandskatten » mån 18 jun 2018, 11:46

Jag bor på landet där vi har många huggormar. En enda gång har någon av våra katter blivit huggormsbiten och det var när jag själv var barn så det har jag inte så stort minne av hur mina föräldrar handlade vid det tillfället.

Men åter till nutid. Vid några tillfällen som jag själv observerat har mina katter attackerat huggormar, eller snarare lekt med dom. Allt som rör sig tolkar ju en katt som ett presumtivt lekobjekt eller jaktobjekt. Men hitintills har mina katter varit tuffa. De har dödat huggormarna. Jag vet naturligtvis om att alla ormar är fridlysta men det behöver vi inte gå närmare in på.

Min fråga är snarare katt vs kortison.

Har själv lidit av muskelreumatism (Polymyalgia rheumatica) för något år sedan som jag iof sig nästan är fri ifrån idag. Har bland annat Pfizer Prednisolon i olika styrkor hemma.

Kan ge katterna detta om de skulle bli bitna?

Är jag själv imun mot huggormsbett eftersom jag fortfarande äter kortison dagligen i små mängder?

Funkar även Pfizer Prednisolon för mig om jag skulle bli biten?

Vad har kortison för positiv inverkan på en katt vid huggormsbett?

Här är en bild på den senaste huggormen en av mina katter troligen rev ihjäl.

Stor bild: https://s6.postimg.cc/h6nuzzv0x/vad-heter-ormen.jpg

Bild
Går ofta under nicknames som elektronikfreak och Mr Stoned på nätet. ;-)

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Katt, huggormsbett och kortison

Inläggav Fragole » mån 18 jun 2018, 12:23

Vad jag förstår så finns det väldigt tudelade meningar om huruvida man ska ge kortison till en katt efter den blivit huggormsbiten.

Oavsett vilket då skulle jag aldrig ge kortison till mina katter utan att ha kontaktat en veterinär först. Det är väldigt olika hur mycket kortison de ska ha, både dos och mängd.

Även när min ena katt får skov av sin autoimmuna sjukdom vill de att jag ska kontakta dem för att diskutera dosen kortison han ska få (trots att han ätit det från och till stora delar av sitt liv).

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 18 jun 2018, 18:40

Kortison ger man inte längre vid ormbett - det gör varken från eller till!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 18 jun 2018, 23:18

Även om kortison hade hjälpt mot ormbett har du fel sort hemma. Kortisonsorten prednisolon är så pass långsamverkande att det inte brukar användas som akutmedicin.

Prata med din veterinär om hur du ska göra vid ev. ormbett.

Användarvisningsbild
ölandskatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Fem stycken fina kärleksfulla
Kontakt:

Inläggav ölandskatten » tis 19 jun 2018, 09:50

Fragole skrev:Vad jag förstår så finns det väldigt tudelade meningar om huruvida man ska ge kortison till en katt efter den blivit huggormsbiten.

Oavsett vilket då skulle jag aldrig ge kortison till mina katter utan att ha kontaktat en veterinär först. Det är väldigt olika hur mycket kortison de ska ha, både dos och mängd.

Även när min ena katt får skov av sin autoimmuna sjukdom vill de att jag ska kontakta dem för att diskutera dosen kortison han ska få (trots att han ätit det från och till stora delar av sitt liv).

Gör man en sökning på nätet så stämmer det som du säger att kortison används mindre och mindre vad beträffar huggormsbitna katter och hundar. Vad anledningen är känner jag inte till. Kortisonet lär väl knappast ha förändrats utan snarare att många veterinärer inte anser att det har så stor funktion längre.

Läser man i FASS vad beträffar Pfizer Prednisolon så står det:
Prednisolon Pfizer är ett kortisonpreparat som motverkar och dämpar allergiska besvär, inflammationer och reumatiska besvär.

Det stämmer bra in på min egna sjukdom PMR, men hur Pfizer Prednisolon skulle ha någon positiv inverkan på ett huggormsbitet husdjur (akut) förstår jag ärligt talat inte?

Varför jag gärna skulle vilja ha något preparat hemma, helst kunna ge katten en injektion raka av, är att jag har några mil in till Borgholm och den mottagningen är bara öppen måndag - fredag 8:30 - 17:00 och djursjukhuset i Läckeby norr om Kalmar som iof sig har dygnet-runt-öppet är det nästan 10 mil till.

Får kontakta min veterinär för att höra om jag kan få ut en injektionsspruta med något preparat som verkligen fungerar.

Det vanligaste rent allmänt är att en hund blir biten i nosen medans en katt blir biten i tassen.

Någon annan här på forumet som fått sin katt huggormsbiten?

Tack för övrigt för all positiv respons. :hug:
Går ofta under nicknames som elektronikfreak och Mr Stoned på nätet. ;-)

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 21 jun 2018, 20:28

Katter brukar sällan behöva någon behandling utöver möjligen dropp när de blid huggormbitna. Självklart kan kortison behövas om de blir bitna så att andningsvägarna påverkas men då måste de även in akut till veterinär så det bästa man kan göra då är att åka iväg akut.

Vissa veterinärer skriver ut Betapred som man kan ge vid huggormsbett men igen, det är inget som rekommenderas. Det kan vara ett alternativ om man bor väldigt långt ifrån akutveterinär och luftvägarna sväller igen men inte annars. Understödjande behandling i form av smärtstillande, dropp och serum vid behov är vad som gäller.
I won't yield before a man.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 22 jun 2018, 09:30

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"