Gomspalt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Erika
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Gomspalt

Inläggav Erika » fre 01 jun 2018, 21:45

Jag har en katthona av rasen huskatt som har gomspalt i mjuka gommen. Hon är drygt 9 månader. Gomspalten upptäcktes i samband med kastreringen då jag bad veterinären att titta henne i munnen pga mycket nysningar, hostningar och allmänt jobbigt i samband med mat och dryck. Från början var det helt ok men nu har det blivit värre. Är det någon som har erfarenhet av detta.? Jag har provar mixa maten, ge blötmat, torrfoder, förtjockningsmedel i mat och vatten. Vet inte om något egentligen funkar.
Trodde nästan att hon skulle kvävas idag när det kom ett grässtrå ur nosen. Har börjat fundera på om enda vägen är att avliva henne då jag inte vill att hon ska lida. Någon som har erfarenhet och eventuellt tips på hur man kan lindra detta? Hon är så fin så detta känns så otroligt ledsamt.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Gomspalt

Inläggav ApanAnn » sön 03 jun 2018, 14:46

Är det något som går att operera? Vad sa veterinären?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Gomspalt

Inläggav Safia » mån 04 jun 2018, 09:54

Kirurgi för att sluta gomspalten verkar vara rekommenderad standardbehandling och något som i de allra flesta fall ger gott resultat. Problematik där kan vara att försäkring inte ersätter medfödda skador som det handlar om i det här fallet. Konsultation med veterinär för att se hur omfattande ingrepp som behövs och för att få en kostnadsbild borde vara nästa steg för att ha ett beslutsunderlag.

Att låta katten gå utan behandling är inte försvarbart. Hålet i gommen gör att mat och vätska kommer upp i nosen och irriterar och försvårar för henne att äta ordentligt.

http://www.svf.se/Documents/Tidningen/V ... 150dpi.pdf
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"