Urin läckage

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Urin läckage

Inläggav jecnodde » tor 31 maj 2018, 14:40

Min 17 åriga hon katt har sedan en tid tillbaka börjat att läcka urin när hon är vaken. Det blir små pölar efter henne när hon går och det hamnar överallt.
Jag tog henne till veterinären för undersökning då det även var dags för den årliga kontrollen. Det enda fel han hittade var en urinvägsinfektion. Katten har nu ätit hela penicilin kuren och jag ska dit nästa vecka för nya prover och se om kuren haft effekt på infektionen.

Urin läckaget har inte upphört, det verkar gå i vågor.

För övrigt en pigg kattdam som sköter sin päls, gärna leker, glad i mat, vill gosa och lika pratglad som alltid. Åhh glömde nämna hon har artros i höft och ena benet (åldersrelaterat)

Jag vill ha tips på hur det går att ordna så det blir hanterbart med urinläckaget - för just nu håller jag på att bli tokig. Då det hamnar överallt där katten är: golvet, på hennes byrå, i soffan, i sängen.
Har också märkt att har jag henne i knäet och gosar, kommer det också lite kiss. Det är inget läckage när hon sover, utan när hon är vaken och går omkring, eller sitter i mitt knä och myser.
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Urin läckage

Inläggav satanica » tor 31 maj 2018, 18:51

jecnodde skrev:Min 17 åriga hon katt har sedan en tid tillbaka börjat att läcka urin när hon är vaken. Det blir små pölar efter henne när hon går och det hamnar överallt.
Jag tog henne till veterinären för undersökning då det även var dags för den årliga kontrollen. Det enda fel han hittade var en urinvägsinfektion. Katten har nu ätit hela penicilin kuren och jag ska dit nästa vecka för nya prover och se om kuren haft effekt på infektionen.

Urin läckaget har inte upphört, det verkar gå i vågor.

För övrigt en pigg kattdam som sköter sin päls, gärna leker, glad i mat, vill gosa och lika pratglad som alltid. Åhh glömde nämna hon har artros i höft och ena benet (åldersrelaterat)

Jag vill ha tips på hur det går att ordna så det blir hanterbart med urinläckaget - för just nu håller jag på att bli tokig. Då det hamnar överallt där katten är: golvet, på hennes byrå, i soffan, i sängen.
Har också märkt att har jag henne i knäet och gosar, kommer det också lite kiss. Det är inget läckage när hon sover, utan när hon är vaken och går omkring, eller sitter i mitt knä och myser.

På hundar finns det ju medicin om det tex är kastrerad och börjar läcka urin. Kanske finns det samma för katter? Det kan ju också vara åldern. Även äldre människor kan ju ha problem med läckage
Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav jecnodde » fre 01 jun 2018, 07:10

Jag ska prata med vetis nästa vecka.

Har ett litet hopp om att hon behöver en starkare penicillin kur.

Det kan också vara stress, då jag en tid innan avlivat hennes syster.

Från boken "The Crow"

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 01 jun 2018, 08:07

jecnodde skrev:Jag ska prata med vetis nästa vecka.

Har ett litet hopp om att hon behöver en starkare penicillin kur.

Det kan också vara stress, då jag en tid innan avlivat hennes syster.

Provat med Feliway classic och ngt lugnade medel som zylkene, Serene-um eller liknande medel? Kan hon acceptera ngt strilskydd som en del har till sina okastrerade hanar? Inte idealiskt och kan nog tänka mig att det inte uppskattas av katten.

Lägg ut absorberande enångsskyddsydd : https://www.apotea.se/s%C3%A4ngskydd-inkontinens. IKEA har bra sängskydd som är perfekt om man har små barn eller djur som kan råka kissa i sängen.

Och så veterinär som du redan planerat.
Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav jecnodde » fre 01 jun 2018, 22:38

Feliway är redan flitigt använt.

liggskydd ger dålig nytta då hon läcker mest när hon är uppe och går, men ett bra tips vid kelstunder :)

Ska testa annat lugnande medel.
Strilskydd kanske funkar, dock tveksam att hon uppskattar det.

Idag är det mindre små pölar, verkar gå lite i vågor det där.

Från boken "The Crow"

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 04 jun 2018, 09:44

Om inte receptfria lugnande (Feliway, Zylkene, Serene-UM etc.) ger tillräcklig effekt kan det behövas receptbelagda mediciner. Saroten används för katter med FIC för att minska stressen, men vill även minnas att jag sett det nämnt för katter med urinläckage.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"