hypertyreos - medicindoser

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
nyckelpiga
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav nyckelpiga » sön 27 maj 2018, 21:27

hej!
har en katt på 15 år som i januari hade ett skk värde på 70. jag har provat hill's y/d och fick ner värdet till 27. är inte så förtjust i att ge henne den maten så jag vill prova medicinen. har fått apelka utskrivet och ska börja med 0,25ml vilket motsvarar 1,25mg i tabletter, två gånger om dagen. fast jag vill nog ge henne mindre.
jag har vant över henne igen på vanlig mat i två veckor.
hon blev tröttare av y/d maten, medans nu när hon har ätit blandat så har hon blivit lite piggare igen (inte hyper, utan mer sig själv). hon är inte så förtjust i värmen vilket hon har gillat innan, hon tycker om att ligga i solen i vanliga fall men inte nu.

det jag undrar över är de katter som haft för högt skk värde men inte jättehögt. vilken dos har ni börjat med och hur har katten mått? var det lätt att ställa in dosen?
ungefär hur lång tid tog det till ev biverkningar och hur kraftiga var dom?
min katt har "bara" haft viktnedgång som symtom på hypertyreos. hon gick ner ett kilo.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: hypertyreos - medicindoser

Inläggav Safia » mån 28 maj 2018, 08:19

Jaromir får Felimazole 1,25mg en gång dagligen. Han låg under en längre tid i gråzonen för hypertyreos på upprepade tester, och någon enstaka gång över. Startade medicin både för åldern (hypertyreos försämras ofta med stigande ålder), att han uppvisade andra tecken (alltid hungrig, viss viktnedgång, nervös/hyperaktiv) men också som ett led i att komma tillrätta med hans pälsputsande där han rycker av sig pälsen på magen så att han blir helt kal.

Vi började på standarddosen 2,5mg två gånger dagligen, vilket var alldeles för mycket. Det slog upp stora sår i ansiktet på honom efter någon veckas medicinering och han blev alldeles loj och apatisk, värdena hade sänkts så mycket att han blev hypotyroid istället. Gick över till 1,25mg två gånger om dagen, vilket fick samma resultat, men med mildare symptom. Tills vi landade på dagens 1,25mg en gång om dagen. Han ligger i den högre delen av normalskalan på det han får nu, men inte så att det är fog för någon oro.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

nyckelpiga
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav nyckelpiga » mån 28 maj 2018, 08:57

jag vägrade 0,5mlx2 (2,25mgx2). tycker 0,25ml är mycket också. men jag provar första dagen idag.
av någon anledning så har alla katter samma startdos och det är ju helt vansinne.
jag har läst att man ska ge dosen två gånger dagligen därför att medicinen försvinner rätt snabbt ur kroppen så man måste fylla på efter 12 timmar.
hur funkar det för dig att ge bara en dos om dagen? svårt att ge två gånger om dagen med tabletter när det bara finns två doser på tabeletterna. det var därför jag valde apelka, det är lättare att dosera udda doser om det skulle behövas.
hur ofta testar du katten och mår katten bra nu?

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » mån 28 maj 2018, 17:12

Två gånger dagligen är det rekommenderade. Men det går att ge en gång dagligen också enligt både FASS och veterinär.

Nu efter han är inställd på sin dos testar vi en gång om året. Om han inte börjar visa tecken på att må dåligt då vi naturligtvis åker in mellan det.

Han mår bra på den dosen han får. Både i blodprover som ligger inom normalvärde, även om det är upp mot den högre gränsen. Men också i att symptom har försvunnit.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

nyckelpiga
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav nyckelpiga » fre 01 jun 2018, 20:25

peppar, peppar så har det gått bra så här långt och katten gillar medicinen så jag behöver inte bråka med henne om det.

vad gäller biverkningar i fass så förstår jag inte så mycket av vad som skrivs. så jag vet inte vad jag ska titta efter.
jag vet inte om jag inbillar mig eller att jag bara inte märkt det innan men nu när jag är extra uppmärksam på hur hon mår och beteer sig så tycker jag att hon är svagt, svagt vinglig i bakbenen när hon inte har styrfart och när hon går och stryker sig kring möblerna på riktigt kattvis. annars så är hon som vanligt. det är ju varmt så hon ligger mycket men på morgonen när det är lite svalare så är hon pigg och småbusar lite.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » mån 04 jun 2018, 09:40

Biverkningar översatta till något mer lättförståelig svenska:

- kräkningar
- sämre aptit
- slöhet/apati (ofta kopplat till att katten drar sig undan)
- svår klåda och sår på huvud och nacke
- ökad risk för blödningar
- gulsot med påverkan på lever och förändringar i blodvärden
- blodbrist
- förstorade lymfkörtlar

De fyra första kan du själv observera som ägare. De fyra sista behöver kontrolleras och avgöras av veterinär. Gulsoten kan du dock se själv som gulfärgning av ögonvitor/slemhinnor i munnen/nosen (på katter med ljusare nos).

EDIT: Gulsot kan även visa sig genom att insidan av öronen gulfärgas.

nyckelpiga
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav nyckelpiga » ons 06 jun 2018, 21:35

tack för översättningen.
hon har varit lite slöare nu i några dagar. hon äter inte så mycket heller. jag köpte torrfoder till henne igår vilket hon tycker jättemycket om men det är inget hon får mycket av. jag lägger lite på blötmaten för att se om hon äter mer. det går sådär.
jag har trott det varit värmen som gjort henne lite slöare och inte så hungrig men nu har det varit svalare ett par dagar och idag har hon varit slöast hitintills. så jag hoppar över medicinen ikväll och i ett par dagar och se om hon äter mer och blir lite piggare. sen kommer jag att sänka dosen. funkar inte det så får jag ta ett nytt blodprov på henne.

hur har vikten varit med din katt?
min katt gick ner 1kg från 4,3 till 3,3. med y/d maten gick hon upp lite, mellan 100-200g. nu med medicinen och vanlig mat så höll hon vikten några dagar men igår vägde hon rätt mycket mindre 3,1 och idag var hon uppe i 3,3 men då har hon inte bajsat än idag (där började hon annars bli riktigt regelbunden). ska väga henne igen innan läggdags.
hur mycket gick din katt ner? när han fick för hög medicin dos vad vägde han då? vad väger han nu? vad vägde han när han fick den medicindos han har nu och hur snabbt kom han till den vikten?
ska köpa en bagagevåg som väger lite mer precist.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 08 jun 2018, 21:37

Han gick ner från runt fem till strax över fyra. Inte alarmerande lågt men ett ganska kraftigt ras och över rätt så kort tid. Nu ligger han kring fyra och ett halvt, vilket är en bra vikt för honom.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 08 jun 2018, 21:59

Då min tös hade gränsvärde på t4 provade vi att behandla med felimazole. Det blev en kort behandling då min tös tappade aptiten helt redan efter ca en vecka, kräktes, blev lös i magen och fick rejäl klåda. Hon hade då en låg dos dvs 1,25 mg en gång om dagen,. Några dagar efter utsättning var allt som vanligt och hon mådde mkt bättre.

Foderbehandling med Y/d är inte alternativ för oss då hon är allergisk mot spannmål. Stiger värdet blir det radiojodbehandling istället.

nyckelpiga hur mår din katt nu?
Bild

nyckelpiga
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav nyckelpiga » mån 11 jun 2018, 19:32

hon var rätt slö och åt dåligt så jag höll uppe med medicinen ett par dagar tills jag tyckte hon var piggare och åt bättre. sen sänkte jag dosen. hon har blivit lite hungrigare och hon är lite piggare. min våg krånglar så jag vet inte riktigt hur hon väger men hon är inte lika lätt som innan.
hon har kommit upp i samma matdos som innan skk krångel. jag ger henne lite och ofta.
jag håller mig till nya medicindosen en vecka och så får jag se hur hon mår.
märkte idag när jag städade och för ett par städdagar sen att det är inte lika mycket hår i hennes fotölj som innan. ett tag var där massor av hår bara på några dagar. idag var det som innan skk krånglade på henne. hon har kommit ifrån lite att tvätta sig på magen, men då har jag sagt till henne också om jag tycker hon blir långvarig. men hon har börjat tvätta sig på vänster höft/rumpa. ser ingen direkt skillnad i pälsen men jag har börjat säga till henne där också om jag tycker hon tvättar för länge.
det var ett bra tag sen hon kräkte hårboll också, vilka har varit rätt stora medans hon åt y/d maten. hon har tillgång till ampellilja varje dag.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 12 jun 2018, 09:15

Att på eget bevåg hålla på att mixtra med dos eller upphöra med medicinering utan att kolla blodvärden hos veterinären är dödfött (om du inte fått explicita instruktioner av veterinären att göra det, t ex att tillfälligt upphöra med medicin under några dagar om du ser specificerade biverkningar).

Enda sättet att avgöra om den dos du ger har avsedd effekt är att ta nya blodprover hos veterinären. Allt annat är bara gissningslekar som i värsta fall innebär att katten går med fortsatt under-/överbehandlad sjukdom istället för att genom kontrollerade försök komma fram till vilken dos som är den rätta.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 12 jun 2018, 11:20

Håller med föregående - man experimenterar inte utan att höra med veterinär. Det kan vara då enkelt som att ringa och prata med dem!

Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
tistel
Kattunge
Kattunge
Katt: 2 blandraskatter

Inläggav tistel » mån 09 jul 2018, 03:10

Körde Felimazole på min katt, först tog vi prover ganska nära inpå varandra och det funkade med den starkare dosen (den finns i två tablettstyrkor), och katten började må jättebra. Mest såg man det på viktuppgången och och att ryggmuskulaturen kom tillbaka. Efter ett tag, minns inte hur lång tid, så låg han vid elementet och tryckte och trots att han var klarinställd på sin dos så tog vi mer prover och då hade han blivit hypo. Då fick han den svagare styrkan istället och det balanserades ut igen.

Enda mixtrandet jag gjort själv är om jag märkte att han visade hyposymptom så fick han äta något med bara lite jodsalt på, och då blev det bra med ens. Jag märkte att han mådde bättre av det än att hoppa över en tablett. Han fick en om dagen. Några hypersymptom visade han nästan inte mera så behövde inte göra något direkt åt dem.

Det var inte så svårt att se om han blev lite hypo (vissa få dagar kunde han bli lite obalanserad men det beror ju på hur velig sköldkörteln var och hur mycket kattmat han fick i sig t ex).

Var han värmesökande och hade under en viss puls så kändes det som hypo. Tvärtom hög puls hyper och min katt var även så att han blev tvångsmässigt kelig av att vara hyper.

Det jag upplevde av Felimazole att den gjorde underverk första året men att jag skulle lyssnat till en internetsida som sa att det är vanligt att efter att doserat ganska högt i början så kan medicinbehovet minska senare, och den sajten rådde till att inte fullmedicinera från början. Det vet jag inte om det är ett bra eller dåligt råd. Bra på så vis att katten kanske inte hamnar i obalans plötsligt senare, men samtidigt är det nog ändå bättre att följa ordination iom att varje dag man inte medicinerar tillräckligt kan katten få högt blodtryck som sliter på njurarna (och på hjärtat även om det är ovanligt att katter dör pga hjärtat om det inte är svår hypertyreos).

Senare medicinering funkade inte riktigt lika bra, han låg bra i dos men fick vissa hypersymptom tillbaka, t ex han gick ner i vikt igen och tappade ryggmuskler. Men samtidigt gick inte att ge mer medicin för då skulle han blivit hypo. Antingen är det en effekt av medicinen att den funkar bäst första året, eller också berodde det helt enkelt på att min katt blev äldre och alla de andra organen kanske inte var i topptrim att hantera medicinen.

Min katt gick sedan bort 18,5 år i njursvikt. Om något av njursvikten kom pga att han var odiagnostiserad i ca 2 år (han betedde sig inte sjukt, stressat eller så, så det var svårt att veta, det var bara när vi skulle ta hans tänder som de upptäckte av en slump att hans hjärta gick väldigt fort) eller om det bara var den "vanliga" njursvikten som ofta drabbar gamla hankatter har jag ingen aning om. Han fick iallafall ett bra liv.

Vad beträffar biverkningar så var jag orolig. I början kliade han sig bakom öronen och jag tänkte att det blir nog eksem som biverkan, men det slutade bara och klådan försvann. Inga övriga biverkningar.

Och det var enkelt att ge medicinen eftersom den faktiskt är anpassad att sväljas av en katt. Han var snäll att ge medicin, hade aldrig haft dåliga erfarenheter av illasmakande antibiotika eller något. Så det var inga problem. Men efter ett tag blev han en mästare på att gömma tabletten i munnen trots att jag kände igenom. Men han kom oftast inte undan eftersom jag hittade tabletten.

En gång lyckades han spotta tabletten i ett glas mjölk jag drack utan att jag märkte det, när mjölken var slut låg tabletten på bottnen. "Ta din dumma tablett själv Matte!" sa nog kisse då! :grin:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"