Behandling av hypertrofisk kardiomyopati (HCM) med kalciumkanalblockare?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
morphicat
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Huskatterna Lenore & Nivek
Kontakt:

Behandling av hypertrofisk kardiomyopati (HCM) med kalciumkanalblockare?

Inläggav morphicat » ons 23 maj 2018, 20:02

Oj, nu är det längesen jag var inne här. Katterna har hunnit växa och förra veckan så fick jag veta att min pojke har just HCM. Självklart så blev jag rädd då jag vet att jag såg det nämnas flera gånger då jag hängde här som mest. Det första som bestämdes är att han måste gå ner i vikt, så vi har annat torrfoder som verkar ha funkat enligt recensioner.

Inatt så satt jag och googlade runt lite och kom in på en sida där det stod att forskning verkar tyda på att behandling med kalciumkanalblockare kan återställa hjärtat, i princip. Jag har inte kollat upp det mer men tänkte göra det nu ikväll. Det jag undrar är om någon här har testat med den behandlingen eller om det fortfarande bara är i teststadiet? Om någon har provat; hur gick det? Fungerade det? Hur mår katten nu? Vad är riskerna? Har ni något tips på sidor där mer info finns, som är smarta att kolla upp?

Ber om ursäkt ifall detta har diskuterats förut, då jag inte kunde hitta något när jag sökte. Hade jättegärna velat bli hänvisad till den tråden isåfall, då jag vill undersöka alla möjligheter som finns för att min bebis ska få leva länge och må bra.
Mamma till de svartvita yrvädren Lenore (100628) & Nivek/Liten/Bebis (110529)

"Time spent with cats is never wasted." - May Sarton

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"