Hur länge tratt efter kastrering av hona?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hur länge tratt efter kastrering av hona?

Inläggav Limajo » tor 10 maj 2018, 18:41

Hej!
Jag har två honor som snart blir ett halvår. När är det lämpligt tycker ni att kastrera dem? Visst borde man ta båda samtidigt så de inte kan vara på varandras sår lika mycket? Hur länge har de tratt efteråt? Funderar på om jag ska tima det med en vecka i sommar då jag har semester men barnen är hos sin pappa, då är det lugn och ro här hemma och jag kan vara hemma mycket.

Tips och råd?

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Hur länge tratt efter kastrering av hona?

Inläggav satanica » tor 10 maj 2018, 19:20

Limajo skrev:Hej!
Jag har två honor som snart blir ett halvår. När är det lämpligt tycker ni att kastrera dem? Visst borde man ta båda samtidigt så de inte kan vara på varandras sår lika mycket? Hur länge har de tratt efteråt? Funderar på om jag ska tima det med en vecka i sommar då jag har semester men barnen är hos sin pappa, då är det lugn och ro här hemma och jag kan vara hemma mycket.

Tips och råd?

Det är smartast att kastrera dem samtidigt. Du kan kastrera dem redan nu, har de inte blivit id- märkta så passa på att göra det samtidigt. Ska de bli utekatt är det smart med örontatruering som görs då de ändå är sövda inför kastreringen. Jag tror fortfarande att vissa veterinärer har kampanj för kastrering nu till billigare priser om du vill spara lite pengar. Undvik att kastrera under rötmånaderna iaf då risken för infektioner ökas då.
Tratt behövs inte alltid, det beror lite på katten. Vissa katter som inte accepterar tratten och behöver något då de slickar i såret finns tex Body.
Bild

Linnw92
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Någon som har tipps på annat alternativ för tratt

Inläggav Linnw92 » tis 22 maj 2018, 13:21

Hej har en liten katt pojk hemma som har opererat bort en knuta på pungen. Han har tratt men tycker verkligen inte om den någon som har något tips eller råd för något annat sätt än tratt eller är de de enda som gäller? Mvh Linn

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Någon som har tipps på annat alternativ för tratt

Inläggav Starwatcher » tis 22 maj 2018, 18:11

Linnw92 skrev:Hej har en liten katt pojk hemma som har opererat bort en knuta på pungen. Han har tratt men tycker verkligen inte om den någon som har något tips eller råd för något annat sätt än tratt eller är de de enda som gäller? Mvh Linn

Provat en stor papperstallrik runt halsen istället för tratt? Fungerade fint för min tös efter kastrering.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"