Operera eller inte? Ev tumör

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Operera eller inte? Ev tumör

Inläggav Singoalla » sön 06 maj 2018, 18:31

I slutet av januari upptäcktes en förändring i mjälten på vår katt. Veterinären rekommenderade uppföljning efter några månader. Den har vi varit på nu och det visade sig att förändringen växt. De tog ett prov på den men resultatet var oklart.

Vi har två alternativ. Vi kan välja på att hoppas att den är godartad, avvakta och kontrollera då och då framöver. Om det skulle vara cancer så finns det ju dock ökad risk att den sprider sig över tid och att det då är för sent att operera.

Det andra alternativet är att operera bort mjälten. Det kan göras med titthål, fast ett hål behöver vidgas tillräckligt för att få ut mjälten. Enligt vet är läkningstiden 1-2 veckor.

Katten är 12 1/2 år. Förutom Forl är hon såvitt vi vet välmående, pigg med god aptit och enormt gosig. På ultraljud syntes något även i levern, men det gick inte att säga vad det kan vara, däremot kanske man kan ta biopsi på det vid ev operation.

Jag känner mig alldeles tankeförlamad av rädsla för att mista henne och har svårt att avgöra om jag tänker rationellt eller inte och vad jag bör fråga veterinären om mer inför ett beslut. Har ni några tankar, frågor, förslag eller erfarenheter att dela med er av vore jag mycket tacksam!
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Operera eller inte? Ev tumör

Inläggav Yrhättans » sön 06 maj 2018, 22:42

Jag förstår hur du känner och jag har ingen egen erfarenhet men några saker tänker jag:
Fråga vetr om vad de tycker är det bästa. Uppföljning för att se om det växer, hur ofta i så fall och om det är något farligt hur fort borde det växa. Kan ett nytt prov ge bättre svar. Har dom tagit några andra prover för att se hur hon mår. Går det att göra någon annan typ av undersökning innan man fattar beslut.

Det här är några frågor jag skulle velat ha svar på som matte. Det är alltid svårt att ge råd, som matte/husse känner man sin katt bäst men är hon pigg och glad i övrigt skulle jag försökt göra något.

Stor kram

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » lör 12 maj 2018, 19:52

På hund tenderar mjälttumörer att spricka och bli akuta fall för operation. Det orsakar inre blödningar, enorm smärta och operation av ett djur i redan dåligt skick ger ju sämre odds än om man opererar ett friskt djur. Skulle det vara cancer och det sprider sig blir det ännu värre.

En katt på 12 år kan fortfarande ha många år kvar. Jag skulle operera. Nybildningen kan skickas för analys så man får veta om den är godartade eller inte och så kan de ta en biopsi på levern.
I won't yield before a man.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » sön 13 maj 2018, 17:33

Jaromir som nu är 13 opererades för att ta en leverbiopsi för några månader sedan, med fullt snitt över hela buken. Två veckor efter operationen var han tillbaka till sitt vanliga jag, innan dess lite lägre och försiktigare, förmodligen delvis för att det spände och drog i det sydda snittet. Jag skulle också operera, framförallt om katten verkar pigg och glad som situationen är nu. Bättre att veta och kunna ta ställning, än att avvakta och gissa för att kanske hamna i en situation där något behöver göras akut med mycket sämre utgångsläge.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » mån 14 maj 2018, 09:42

Tack för era svar! Efter att ha pratat lite mer med veterinären (och googlat massor) bestämde vi oss för operation. Veterinären hade fått en lucka i morgon, så det blev snabba ryck. Precis som ni nämner så vill vi veta hur läget är, och undvika att det uppstår någon akut situation. Det kommer att bli en lång och nervös väntan i morgon, förhoppningsvis får hon komma hem under em/kväll. Är mest rädd att få ett samtal om att de hittat mer när de öppnat upp henne, men försöker påminna mig om att det ändå är bättre att veta.
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 14 maj 2018, 19:24

Vi håller tummar och tassar för er imorgon!!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 14 maj 2018, 21:37

Många tummar och tassar från mig och ligan.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 15 maj 2018, 08:56

Tre svansar hopsnurrade i en lyckoknut. Det går bra. <3
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"