Behandling med Cartrophen

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Behandling med Cartrophen

Inläggav Bast » fre 27 apr 2018, 11:39

Min ena katt på 11 år har konstaterad artros, framförallt i höfter och bakben, samt missbildade armbågsleder som konstaterades vid 2 års ålder. Han har haft Onsior dagligen sedan ungefär 2 år tillbaka vilket i början gjorde stor skillnad. Sedan 4 månader tillbaka delas hans tablett och han får nu en halv morgon och kväll. Idag fick han sin första spruta med Cartrophen. Han ska få en varje vecka i tre veckor till, totalt fyra sprutor under en fyraveckorsperiod.
Är det någon som har prövat denna behandling till sin katt? Hur har det fungerat, har ni sett några förbättringar? Google berättar att det kan variera på hundsidan, men inte sett så mycket för katter. Veterinären sa att de ser goda resultat och inte direkt tycker att det är en osäker behandling utan den ger effekt.
Erfarenheter?
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Re: Behandling med Cartrophen

Inläggav Kulan » fre 27 apr 2018, 13:46

Ingen aning, har aldrig hört talas om det.

Men det låter väldigt intressant. Uppdatera gärna här hur det går!

Det också varit bra att känna till vad kostar. Veterinärvårdsförsäkring för gamla katter brukar inte vara så lysande, om man ens får ha den kvar.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Bast » fre 27 apr 2018, 17:44

Jag ska absolut uppdatera, så kanske någon får nytta av det jag berättar :-D

Kostnaden är helt överkomlig tycker jag, ca 1600:- för 4 sprutor inklusive besök. Första och sista besöket är med en veterinär, spruta 2 och 3 ges av djursjukvårdare. Tror kliniken är en anicura.. Använder inte försäkringen då det är så nära gränsen för självrisken. Ska jag vara konspiratorisk så finns det kanske en anledning till kostnaden ;-)
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 01 maj 2018, 10:19

Läste lite på Google för att undersöka om det skulle kunna vara till nytta även för min katt. Slås av att det verkar finnas bättre läkemedel för djur när det gäller artros än för människor. Lider själv av artros men får bara höra av läkare att det inte finns någon behandling. Undrar om jag kan be vet. skriva ut ovan till mig. :smile:

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Bast » fre 04 maj 2018, 11:34

Haha, ja så är det kanske. Eller så är det framtaget till människor men inte godkänt? Ja vem vet..
Idag fick "skrik och gap" sin andra spruta. Han hörs genom hela huset hos vet eftersom han har primalskriksterapi när vi åker dit :smile:
Tog två sekunder så inget långt besök än. Ser ingen direkt skillnad än, men det var förväntat. Sover kanske lite mer, men det kan bero på att vädret varit trist och då ligger han i sin "kuvös" som är under bänkskivan i köket bredvid elementet. Så varm och gott ;-)

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Bast » fre 11 maj 2018, 11:32

Tredje sprutan är tagen. Precis som förra veckan tycker jag inte än att det är någon skillnad. Upplever fortfarande att han sover lite mer än vanligt, men det är en soft katt som mest ligger och myser dagarna i ända. I natt for han runt och skrek lite, men det beror säkerligen på att den andra medicinen han får, Onsior, var slut hemma då jag missade att ta ut mer och det var röd dag i går.. Har lite dåligt samvete över det, men han överlever nog lilla fis. Hämtar idag istället.
Däremot kom vi till vet i koppel och sele, då det var väldigt lite bilar på plats och jag tänkte att det inte var så många hundar som han kunde attackera i väntrummet :smile: Stämde bra, inga besök alls och lugnt och skönt. Då kunde han flörta in sig hos personalen som var mäkta imponerade av att det kom en katt i koppel som snällt hängde med. När han sitter i min famn så slänger han gärna ut en tass och "fångar" de som går förbi för att de ska gosa med honom, vilket han så klart försökte med :-D
Fortsätter med uppdateringen nästa vecka.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Bast » tis 15 maj 2018, 15:49

Inte gått så många dagar, men när man ser nått så vill man uppdatera ;-) Tycker Fjant har gått lite rakare i ryggen sista dagarna, höfterna har kommit upp och han ser mer "normal" ut. Tidigare har det varit lite känslan av en sönderavlad schäfer i med tendens till att sitta när han går. Givetvis inte så extremt, men en god beskrivning som någon. Aningen mer harmonisk upplever jag att han är, med mindre rastlösa tendenser. Ett beteende som han alltid haft är att han välter krukor, glas och annat som står på lämplig höjd när han vill något. Ofta är han hungrig då, så jag försöker se till att det alltid finns mat framme. Senare blev det vad han gjorde så fort han ville något, oavsett vad. Sista året har det ofta varit oklart vad han ville, men vi har misstänkt att det finns ett samband med smärta. Eftersom det blivit bättre får man räkna med att den misstanken har besannats.

Sista sprutan för den här omgången blir om 3 dagar, så vi får se hur det utvecklas.

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » tis 15 maj 2018, 21:10

Låter som om katten har mindre ont.
Har du märkt några biverkningar? Illamående eller nåt sånt?
Å så var det ju inte sådär extremt dyrt.

Sen ska det bli intressant att höra hur länge förbättringen håller i. Har veterinären sagt något om det?

Ska försöka lägga detta på minnet. Våra katter är ännu inte så gamla, men förhoppningsvis blir dom.
Ragdoll och huskatt

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 17 maj 2018, 20:11

Har behandlat en katt med Cartrophen. Efter två sprutor var tanten igång och lekte med kattungarna plus klättrade hela vägen upp till taket i klösmöblerna vilket hon inte gjorde innan så det hade helt klart effekt. Efter de 4 första sprutorna fyllde vi på varje halvår. Mot slutet sattes även Onsior in, men till slut satte sig artrosen på käkarna och då fick hon somna in. Jag är dock väldigt nöjd med effekten från Cartrophen. Märkte inte av några biverkningar heller.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Bast » mån 21 maj 2018, 21:34

Kul att höra någon annan som prövat behandlingen :-D Inga biverkningar vad jag kan se, men ingen kattunge heller. Men det kan bero på att han gått på onsior längre tid (och fortfarande gör), så det kanske inte är en jättestor skillnad för honom som för de som varit helt utan medicin. Skulle snarare säga att det är en mer harmonisk katt här hemma som strosar runt. Dock så försökte han klättra upp i äppelträdet i går :glasses: Det har jag tidigare fått lyfta upp honom i, det är inte så högt ska tilläggas..

Veterinären sa att det kan behövas påfyllning 6-8 månader, jag har hört 3 någon annan gång, så det verkar inte vara helt säkert hur lång tid det kan gå mellan sprutorna. Men sex månader som tidigare nämnts verkar rimligt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 23 maj 2018, 10:48

Vad skönt att det verkar ha hjälpt. :hi5: Bra att veta för framtiden. :-D

maine0907
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 2 MCO

Inläggav maine0907 » ons 30 maj 2018, 18:23

Hej allesammans!
Nu är det väldigt länge sen jag varit in och skrivit något på forumet - men - apropå Cartrophen så kan jag inte låta bli att dela av min erfarenhet.

När en av våra Maine Cooner var fyra år, konstaterades att han hade artros. Idag är han drygt 11 år. I princip sedan han konstaterades ha artros har han fått Cartrophen injektioner. 4 sprutor med en veckas mellanrum. På honom märktes en tydlig förbättring, ibland redan efter första injektionen. Klart gynnsam effekt av Cartrophen. Han blev rörligare, gladare mer lekfull. Han mådde betydligt bättre efter en Cartrophenbehandling. Inga biverkningar överhuvudtaget har vi märkt.

Han har fått en serie med Cartrophen 1-2 ggr/år. Tyvärr, har veterinär lite olika syn på detta med påfyllnad, respektive helt ny serie, men också hur ofta man kan/ska/bör ge injektionerna. Vår veterinär flyttade tyvärr, så därför har vi haft några olika därefter.

Kan däremot se att allteftersom åldern tilltar och åren går, så blir han ändå gradvis sämre och mindre rörlig pga artrosen och åldern såklart. Ändå kan vi se att han blir bättre, dvs mer rörlig och definitivt gladare efter en serie injektioner. Faktiskt, idag har han fått injektion nr 1 av 4.

Vi har honom också på ledfoder, Hills j/d som finns i både torr- och våtfodervariant, samt att vi stöder upp med Seraquin tabletter, som han tuggar i sig som godis.

Summa summarium - han har fått en serie Cartrophen (fyra injektioner) 1-2 ggr/år, under ca 7 års tid. Vi har sett en klar förbättring efter en serie injektioner av Cartrophen. Har överhuvudtaget inte märkt några som helst biverkningar. Då har vi också haft honom på uppföljning med blodprovstagning 1-2 ggr/år och har inte gett reaktioner på njurar, lever eller annat.
Kan dock se att allteftersom åren går blir han ändå sämre med sin artros, Cartrophenet ger inte fullt samma märkbara positiva effekt, men ändå en förbättring efter varje serie injektioner.

Ja, det var något om mina erfarenheter. :-) Har enbart goda och bra erfarenheter av Cartrophenet.

Hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall.
Hälsningar från Baloos matte :-)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"