Katt som fått diagnosen inflammerad tarm

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Katt som fått diagnosen inflammerad tarm

Inläggav Emsen » mån 23 apr 2018, 23:44

Jag måste få skriva av mig min oro och hoppas jag få svar på mina funderingar.
Min katt Hero har under en tid varit dålig i magen, haft lättare diarre, men mått bra i övrigt. Jag har dumt gjort några foderbyten under denna tid bla. fick han Hill's och blev då väldigt dålig. Typ sprutdiarre. Byte av foder och magen blev lite bättre. Men han började gå ner i vikt. Åt mindre och betedde sig inte som han brukar.
Orolig så bokade jag in ett besök hos min veterinär som undersökte honom och tog blodprover. Proverna visade brist på folsyra och b-vitamin som Hero nu har fått extra i tablettform. Min katt har också genomgått en ultraljudsundersökning sår man tittade på tarmarna. Det upptäcktes en lit förstorad le er och att början av tarmen var tjockare än vanligt. Efter ett återbesök hos min veterinär idag för att se hur katten mår och senare ta ett blodprov för att kolla folsyra och b-vitamin så pratade vi också om tarmen och veterinären nämnde att Hero har inflammation i övre delen av tarmen troligen orsakad av för snabba foderbyten.

Kan han bli bli frisk?
Dvs kan tarmen läka?

Hero äter idag som han ska och har gått upp i vikt.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Katt som fått diagnosen inflammerad tarm

Inläggav Aziz » ons 25 apr 2018, 08:04

Skönt att Hero mår bättre nu. Jag har tyvärr inget svar bara undrar om du fått något besked från vet. om det du undrar angående läkning och tillfrisknande?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Katt som fått diagnosen inflammerad tarm

Inläggav Starwatcher » ons 25 apr 2018, 13:55

Ja tarmen kan läka! Är Heros mage bra nu så låt bli att ändra ngt alls på maten. Kommer problemen tillbaka kan det vara foderallergi i botten men vänta nu. Är det foderallergi kan det behövas kortison för att få bort inflammationen.

Härligt att han mår bättre!
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"