Blåsljud

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
isasmatte
Kattunge
Kattunge

Blåsljud

Inläggav isasmatte » mån 23 apr 2018, 20:05

För 5-6 år sedan var jag hos veterinären då min katt verkade ha svårt för att äta och lät som om hon "snarkade" när hon låg på ett visst sätt. När dem undersökte henne hörde dem ett blåsljud på hjärtat och hon fick stanna för fler undersökningar. Dem hittade inga fel, och blåsljudet trodde dem berodde på att hon var stressad. Efter detta har hon varit pigg och dem har inte hört något blåsljud trots att dem lyssnat på hjärtat varje år i samband med att hon vaccinerats.
Så idag när veterinären sa att hon hörde ett blåsljud blev jag inte speciellt orolig, eftersom hon ju var jättestressad som hon alltid är när vi är där, och veterinären sa att det kunde vara därför. Jag sa nej till ultaljud, men när jag kom hem och började fundera så har jag blivit mer orolig. Tänk om det är något och jag inte ens undersöker det? Men så: tänk om jag stressar upp henne igen genom att göra ultaljud och dem sen inte hittar något?
Snälla hjälp mig, hur ska jag göra? Behöver jag oroa mig?
Hon äter, dricker, gosar, springer och går på lådan precis som vanligt. Hon fyller snart 12 år.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Blåsljud

Inläggav Safia » ons 25 apr 2018, 09:35

Jaromir, som fyllde 13 i år, har ett måttligt blåsljud på hjärtat som är ganska tyst när han är avslappnad och hörs mer när han är stressad och uppjagad. Jag har valt att kolla med ultraljud årligen för att hålla koll på eventuell progress. Första ultraljudet gav honom diagnosen lindrig HCM och att vänstra kammarväggen är lätt förtjockad (6mm). Allt har hållit sig konstant över de senaste tre åren sedan det upptäcktes, men jag tycker ändå det är en bra förebyggande åtgärd att hålla koll på det för att upptäcka eventuella försämringar i tid och kunna sätta in behandling.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Re: Blåsljud

Inläggav Bast » fre 27 apr 2018, 11:26

Har en katt på 11 med blåsljud. Gjorde ett ultraljud förra våren när det hittades i samband med tandsanering och ytterligare ett nu i januari. Ingen förändring och det är väldigt litet så räknar inte med att göra något mer på honom. Men det beror även på att han har artros och jag tror inte han kommer få vara med oss mer än ett år eller två till :heart: Sedan är det en kamp att hålla fast honom under ultraljudet, behövs tre personer som håller och han ligger och ålar runt som en hal ål och skriker konstant. Skulle säga att han är upprörd snarare än rädd eller arg. Så det påverkar ju så klart mitt beslut också. Spontant tycker jag nog att man ska kolla en gång om året för att se hur det utvecklas och om någon behandling ska sättas in. Dock tror jag att det finns många katter med detta problem som lever gott ändå.
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"