Hur mycket fäller en innekatt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Hur mycket fäller en innekatt?

Inläggav nataliej » sön 22 apr 2018, 18:20

Jag har en honkatt, brittiskt korthår på ett år. Jag tycker att hon fäller väldigt mycket just nu, jag ser verkligen hur det flyger hår så fort man tar i henne. Soffdynorna blir fulla med hår så fort hon ligger där.

Hon är innekatt. Fäller innekatter i perioder så som utekatter gör, eller får jag helt enkelt vänja mig vid tanken att hon alltid kommer fälla så här mycket? Tänker/hoppas att hon kanske fäller extra mycket nu under vårperioden och att det minskar sedan.

Skulle vara intressant och hur höra hur ni som har innekatter upplever det. Sen förstår jag ju att det kan skilja sig från katt till katt.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Hur mycket fäller en innekatt?

Inläggav Fragole » sön 22 apr 2018, 18:48

Mina innekatter fäller i perioder (vår och höst) men ibland lite därmellan också (dock minimalt i jämförelse med nu). Just nu fäller de som galningar båda två och det får bli borstade dagligen.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » mån 23 apr 2018, 09:39

Min ena katt fäller väldigt mycket under våren. Hon fäller inget på hösten men då märks det att pälsen blir tjockare.
Jag tror att hon fäller en hel del av ullhåren på våren och att de sedan växer ut på hösten.

Min andra fäller ganska lite, hon är långhårig och de håren tycker jag är lättare att få bort. Det räcker med att fukta händerna och stryka över t. ex stolsdynan där hon legat. Korta hår väver sig däremot in i tyger och är svårare att bli kvitt.

Jag har inte britter själv, men jag har hört att de generellt fäller väldigt mycket när de väl fäller.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 23 apr 2018, 13:13

Hur långt är ett snöre? 8-[

Mina nuvarande katter fäller i princip inget. Min förra katt fällde en gång per år, pappas katt (av samma ras som min förra) fällde massor av hår håret runt.

Dock är ingen utav dom britter :)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 23 apr 2018, 16:27

Det varierar som sagt väldigt mellan olika katter men generellt tror jag att även innekatter fäller mer på vår och sommar så förhoppningsvis lugnar det ner sig. En furminator kanske kan hjälpa att få bort lite om hon accepterar att bli kammad.

Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Inläggav nataliej » tis 24 apr 2018, 20:22

Tack för svar. Försöker borsta henne regelbundet men ibland glöms det av. Har en furminator som hon tolererar, som tur är ;-)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"