Katt bits hårt oprovocerat

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Cactus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt bits hårt oprovocerat

Inläggav Cactus » sön 22 apr 2018, 14:59

Har i mångt och mycket världens bästa och finaste kastrerade katthane på snart 3 år.

Han är extremt social och glad på andra djur och människor. Hälsar alltid på både katt som hund. Han verkar inte hellre förstå andra katters signaler som när dom fräser mot honom eller liknande, utan går ändå närmre och luktar/busar med dom och svansen upp i vädret.

Hemma är han ingen knäkatt, men kommer alltid och smeker sig och spinner jämt och ständigt, samt på natten sover han alltid på min axel.

Stora problemet är att han oavsett om det är provocerat eller ej, så biter han ibland till. Och det hårt!

Kelar man med honom så är det klassiska kel och bitsyndromet efter ett tag om man fortsätter klappa. Dock väldigt uppmärksamma på detta och slutar innan svansen börjar gå.

Både efter man kelat och kanske lyft honom (och satt ner honom direkt han visar att han vill) så kan han få riktiga rovdjursattacker. Lunkar iväg och helt plötsligt vänder sig med en jätteattack och biter till riktigt hårt en gång, så hårt att man får riktiga bitmärken och börjar blöda.

Detta har även börjat komma helt oprovocerat kan egentligen komma lite när som helst. Alltid ben eller armar, aldrig någonsin gått på ansiktet.

Misstänker att han lärt sig beteendet från andra katter ute då han kommit in med stora bett flera gånger som behövt vård, när han själv bara försöker leka. Frågan är, går det att lära honom att detta är okej?

Vad jag förstått ska man aldrig sätta sig emot katten, då blir det bara värre. Men vill ju förklara för honom att han får visa sitt missnöje på andra sätt..

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Katt bits hårt oprovocerat

Inläggav Aziz » tis 24 apr 2018, 08:31

Det finns ganska mycket skrivet här i trådarna om olika aggressioner hos katt. Det finns även en hel del att ta del av i olika böcker om kattbeteende. De flesta aggressiva beteenden bottnar i någon form av rädsla och man kan behöva tänka lite som en detektiv för att förstå vad som utlöser beteendet. Jag tror inte att han har "lärt" sig beteendet av andra katter men om han blir attackerad när han är ute så kan det skapa en hel del stress hos er katt som han mår dåligt av. Vad har han för bakgrund? Levde han med sim mammakatt tills 12 veckor? Ibland kan katter som inte växer upp med mamma och syskon missförstå kommunikation med andra katter. Jag tror att ni behöver förstå grundproblemet bättre om ni vill bli av med bitoroblemen. Mycket lek med vippor och annat ger ofta en bra stresslindring. Prova att hålla honom inne och lek jättemycket men strunta i för långa gospass medan ni läser på om aggressivitet.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"