Bråk efter veterinärbesök

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
helenamaria
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: DRX
Kontakt:

Bråk efter veterinärbesök

Inläggav helenamaria » ons 18 apr 2018, 18:29

Förra veckan var Alfons på veterinärkoll och idag var han och tog bort tandsten samt drog ut en tand. Första gången fick han lugnade (pga arg) och idag har han varit sövd. När han är tillbaka så har han och Hades börjat bråka rejält. Mycket fräs och morr, ibland när de bara är nära varandra. Även slag med tassarna.

Efter förra besöket så försökte jag muta med godis, klappa båda samtidigt och så. De bråkar inte om jag är nära. Och igår var de typ tillbaka på vanlig nivå, sov tillsammans men kanske lite mer fräs mellan dem. Har också haft Feliway isatt sen ett par dagar tillbaka.

Men vet inte hur jag ska göra ikväll och imorgon på jobbet. Bor i en etta så enda stället där det går att separera dem är i badrummet. Nu har jag växlat så att en får vara där, tills Alfons vaknat ordentligt. Men känner mig lite förtvivlad.

Alla tips är välkomna,

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Bråk efter veterinärbesök

Inläggav Starwatcher » ons 18 apr 2018, 21:22

Så har vi efter varje vet.besök. Katten som varit hos veterinär luktar fel och så fort katten luktar som vanligt blir allt ok igen. Jag brukar lägga fram min smutstvätt då det alltid är rätt att lukta som matte. Låter katten som varit hos veterinär ligga på smutstvätten. Satsar på att initialt separera katterna och sedan låta katterna träffas kort stund med massor av godis, lek etc. Ökar på stunderna hela tiden.

När det börjar lugna sig ser jag till att katterna leks trötta och mellan lekpassen mkt vila så dom inte är trötta.

Tappa inte modet! Det blir bra!!
Bild

Användarvisningsbild
helenamaria
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: DRX
Kontakt:

Re: Bråk efter veterinärbesök

Inläggav helenamaria » ons 18 apr 2018, 21:45

Hoppas det. Förra gången gjorde jag egentligen inget speciellt utöver lite extra gos och godis tillsammans och de var kompisar efter ca 1 vecka. Nu har jag tejpat upp en "plastdörr" av tjockplast som används till typ renovering så de kan vara separerade under natten och imorgon iaf.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"