Hittekatt som jamar mycket.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
lindstromfunderingar
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Mefiboset - en hittekatt.

Hittekatt som jamar mycket.

Inläggav lindstromfunderingar » tis 17 apr 2018, 09:31

Hej.

Jag har för första gången skaffat katt. Kanske var jag blåögd, men jag tog mig an en katt som jag hittade via annons. Enligt annonsen var han ca 5 år. Hade vandrat runt, utmärglad, runt en golfklubb hela sommaren. Kvinnan började mata honom och efter sommaren lyckades hon fånga in honom, ta honom till veterinär och kastrera och ID-märka. När jag träffade honom i oktober var han välmående men rädd.
Efter en hel del funderingar och samtal med kvinnan tog jag mig an honom.

De första veckorna låg han under soffan eller sängen mest hela tiden. En gång ibland hoppade han upp i fönstret och kikade ut.
Men efter ett tag började han göra sig hemmastadd, nu bor han i hörnet av soffan eller i min säng för det mesta, men har även en banan-kartong och ett litet katthus där han sover regelbundet.

Nu har han bott hos mig ett halvår. Vi trivs ihop, han är gärna där jag är. Om jag diskar kommer han och lägger sig på golvet och tittar på. Sitter jag i köket och grejar med något kommer han och säger hej. Om han ligger i soffan när jag ska sätta mig där och se på film, ligger han kvar, men han hoppar sällan upp till mig i soffan - om jag inte lockar med godis. Några gånger har han legat kvar i sängen när jag lagt mig, men oftast hoppar han ner direkt när jag lagt mig. En gång låg han kvar tills jag somnade, det var mysigt.

När jag fick honom sa kvinnan att han inte alls brydde sig om bollar eller leksaker, så jag brydde mig inte om att skaffa några, men efter ett tag köpte jag bollar, och dem leker han med, flitigt. Jag har köpt en laserpekare men när jag tar fram den tittar han på mig som om jag är en idiot. :-D
Han kommer direkt om det vankas kattgodis, och ofta kommer han till mig när jag sitter i soffan (där han oftast får sitt godis.) Han äter godis ur handen på mig, men rör jag mig mot honom sticker han direkt.

Men, jag får inte klappa honom. Och inte närma mig honom för fort, då flyr han.

Jag har köpt flera olika klösbräde-varianter. Klösmöbeln använder han bara för att ta sig upp i fönstret. Klösmattan ignorerar han. Men en liten klösbräda i papp från dogman gillar han. I början mest för att sitta på, men efter ett tag började han klösa och nu använder han den regelbundet. Är inne på min andra sådan. Har även insett att han kan klösa lite i kartonger, så när vi får kartonger över på jobbet tar jag med dem hem så klöser han i den.

I början av sin tid här har gästerna inte sett honom alls, men nu kommer han fram efter ett tag, i alla fall om gästerna låter honom vara.
Var gång jag varit bortrest är det samma kvinna som har varit kattvakt, och nu är de lite kompisar, i alla fall så pass att han äter kattgodis ur handen på henne med.

Den mesta av sin vakna tid sitter han i fönstret och jamar så hjärtskärande.
Eftersom jag inte fått klappa honom än, eller röra honom vågar jag inte släppa ut honom, men jag antar att han längtar ut. Det rör sig en del katter i området, och när han ser dem jamar han extra mycket.

Nu är jag i valet och kvalet om jag ska låta honom gå ut på balkongen i sommar. Är det elakt? Bättre att han bara är inne än ute fast inlåst? Vetrinären tyckte jag kunde ta med honom ut på promenad, men det kräver ju att jag kan röra honom och få på honom en sele, och det vill jag inte utsätta honom för. Att bara släppa ut honom vågar jag inte heller, även om jag skulle lyckas sätta på honom en GPS-sändare skulle jag inte kunna fånga in honom igen, även om jag lyckades hitta honom.

Ska jag skaffa en kompis till honom så han inte är ensam?
Ska det i så fall vara en kattunge eller vuxen katt? Hona eller hane? Trygg innekatt eller ännu en hittekatt?

Han älskar sitt torrfoder - oavsett märke.
Äter inte våtfoder i gelé men slickar i sig såsen när han får en påse med mat i sås. Äter aldrig upp bitarna.
Hur ska jag göra för att få honom att äta upp all mat ur våtfoder-påsen? Känns lite väl dyrt att köpa påsarna bara för såsen. :roll:

Tacksam för tips och råd.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Hittekatt som jamar mycket.

Inläggav Lurvpöse » tis 17 apr 2018, 12:50

Nej, herregud, det är inte ett dugg elakt att låta katten vara på balkongen! Det ger en möjlighet till stimulans och frisk luft på ett tryggt sätt. Men balkongen bör nätas in då :)

Jag tycker att det bara låter klokt att du inte vill släppa ut honom och koppelpromenader låter inte som någon lösning i det här fallet.

Eftersom din katt är ca 5 år och kastrerad så fungerar det nog fint med en kompis, han är inte särskilt gammal. Könet på kompisen spelar ingen roll. Vuxna katter har ofta lättare att acceptera en kattunge, medan äldre katter ibland inte orkar med dem då det blir så stor skillnad i ork och energi.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Hittekatt som jamar mycket.

Inläggav Aziz » tis 17 apr 2018, 23:39

Vilket bra hem du har gett honom och vad kul att det går framåt. Jag tror också det vore berikande för honom om han får tillgång till en innätad balkong. Visst kan det hända att han kan reagera med oro om det är allt för många katter som rör sig i området men då är det ju bara att hålla dörrens stäng. Mina katter älskar att ligga och spana ut över "sitt rike" särskilt sent på kvällarna. Du kan göra balkongen till en skön katt-oas med växter som katter tycker om, utkiksplatser och annat stimulerande material från naturen, stenar, mossa, kottar, en stor skål med vatten m.m. Det blir en bra miljöberikning för honom och går att byta ut I det oändliga för att bli mer spännande.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"