Hur ofta är ok att katt kräks?-morrar och fräser

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Hur ofta är ok att katt kräks?-morrar och fräser

Inläggav Aziz » tis 17 apr 2018, 00:36

Vår ena katt som är drygt 2 år har kräkts 1 gång igår och två gånger idag. Han har ätit gräs ute och också sk kattgräs från butiken, vilket syntes i kräkset. Han är lika vild och lekfull som vanligt. Jag blir osäker på om vi ska ge extra mat som kompensation (han uppför sig alltid som om han aldrig får mat och är nära svältgränsen) eller mindre mat för att lugna magen. Skulle ni bli oroliga?
Senast redigerad av Aziz tis 17 apr 2018, 10:36, redigerad totalt 1 gång.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hur ofta är ok att katt kräks?

Inläggav Starwatcher » tis 17 apr 2018, 01:07

Eftersom det nog fortfarande är fällning av vinterpälsen hade jag inte blivit orolig utan tagit det lugnt just nu. Kan vara en hårboll som är på väg. Ändras allmän tillståndet eller om kräkningarna fortsätter är det en annan sak.

Mina katters magar lugnar sig av en portion Thrive kycklingfilé (finns på Arken zoo och zooplus), humöret stiger också då kycklingkött är gott :-D

Hoppas det bara är en hårboll och att Lillen får upp den fort!
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 17 apr 2018, 08:07

Börjar det bli mer än 4-5 kräkningar på ett dygn reagerar jag. Särskilt om det också är kopplat till mindre aptit, slöhet, att dra sig undan och verka allmänt loj.

Kräkningar från att äta gräs är mindre oroande i min värld. Gräset retar magen och får upp innehållet. Oftast för att de har någon hårboll som är på väg. Så länge katten äter och dricker som vanligt och verkar vara sitt vanliga jag finns oftast inget att oroa sig för.

Skonkost för magen (Hill's I/D, kokt torsk/kokt kyckling med en del av spadet i små portioner och relativt ofta) är aldrig fel om magen är lite i olag.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 17 apr 2018, 10:35

Tack för svar och tips Starwatcher och Safia. Han har inte kräkts mer ännu och avföringen är helt normal.

Nyligen uppförde han sig dock jättekonstigt! Han gick runt och morrade med svans och kropp i låg position. Förstod först inte vad det var som lät tills jag insåg att det var lillen som gick runt som en åskboll och morrade. Herr katt var inte i närheten utan sov snällt högst upp i ett träd och husse låg också och sov i sovrummet. Inget rörde sig runt omkring eller lät öh. När jag pratade med honom så lugnade han sig tillfälligt och kom och strök sig mot mig och spann men så snart jag slutade prata med honom så stirrade han mot ett annan håll och morrade igen och fräste även flera gånger mot något helt okänt där ute. Till slut gick han och gömde sig under sängen.

Nu har han kommit fram och har lugnat ner sig. Han verkar inte ha feber och det kanske inte alls har med kräkningarna att göra, men vad händer med lillskruttet? Har någon av era katter uppfört sig på liknande sätt och morrat och fräst mot ingenting?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Hur ofta är ok att katt kräks?-morrar och fräser

Inläggav Safia » tis 17 apr 2018, 19:55

Morr och fräs utan anledning kan ju i sig vara tecken på smärta eller att katten känner någon form av obehag. I synnerhet om det också åtföljs av att katten drar sig undan och markerar att den vill vara ifred.

Håll lite koll på vad som händer. Om det fortsätter skulle jag nog själv ta missen till veterinären för en koll. Men då är jag också en notorisk hönsmamma med de pälsklädda vännerna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Re: Hur ofta är ok att katt kräks?-morrar och fräser

Inläggav Aziz » tis 17 apr 2018, 23:25

Lillen har inte kräkts mer idag och ätit normalt men inte varit sig själv helt och hållet. Lite lugnare och inte kastat sig på oss för att kräva utepromenad. Även lite senare under dagen när herr katt var vaken så började lillen morra av okänd anledning men inte mot någon av oss närvarande. Herr katt började och stirra mot samma håll som lillen och blev orolig. Så antingen hörde eller kände båda något som jag inte uppfattade eller så läste bara herr katt av lillen och riktade uppmärksamheten åt samma håll för att se om det var något där. Men båda var liksom uppskärrade och gick fram till varandra flera gånger för att lukta och liksom försäkra sig att det verkligen var den andra och att lukten var ok. Lillen är fn lugnare än vanligt vilket i sig är en anledning till oro, men skönt att magen verkar ha stabiliserat sig. Såvida det inte är något som behöver komma ut. Får nu hur som helat avvakta till imorgon och hoppas att lillskruttet inte ser något som skrämmer honom mer.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"