Kattsyskon som bråkar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Yzma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattsyskon som bråkar

Inläggav Yzma » mån 16 apr 2018, 21:42

Jag har 4 katter som har växt upp tillsammans. Katterna är 8 år och 2 av dem steriliserade och 2 är inte det. Alla är honor. Till min stora sorg har mina katter börjat bråka, det blir riktigt slagsmål och det är dem två okastrerade katterna som attackerar den steriliserade. Vad ska man göra? Är så rädd att någon ska bli skadad. Har införskaffat feliway friends men märker ingen skillnad. Snäll hjälp någon!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Kattsyskon som bråkar

Inläggav ApanAnn » mån 16 apr 2018, 22:37

Yzma skrev:Jag har 4 katter som har växt upp tillsammans. Katterna är 8 år och 2 av dem steriliserade och 2 är inte det. Alla är honor. Till min stora sorg har mina katter börjat bråka, det blir riktigt slagsmål och det är dem två okastrerade katterna som attackerar den steriliserade. Vad ska man göra? Är så rädd att någon ska bli skadad. Har införskaffat feliway friends men märker ingen skillnad. Snäll hjälp någon!

Är det ett alternativ att kastrera de som inte är kastrerade för att de ska bli mer jämna i rang?

Går det att separera dem med t.ex nätdörr om det blir alldeles för våldsamt?

Yzma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Yzma » tor 19 apr 2018, 22:06

Nu har jag kastrerat båda katterna men slagsmålen fortsätter. Vad kan man göra?

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 20 apr 2018, 07:40

Har kastreringen skett nyligen? Det tar några veckor innan hormonerna helt gått ur kroppen efter kastreringen.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Yzma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Yzma » tor 26 apr 2018, 21:58

Jag har nu bestämt mig för att sälja den bråkiga katten. Det är med stor sorg men det som blir bäst. Jag vill såklart att hon ska få det bästa möjliga hemmet men hur går man tillväga? Vill helst inte sälja genom blocket

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 27 apr 2018, 10:04

Om du har något katthem i närheten kan du fråga om det går att få sätta upp en annons hos dem, eller sprida en annons genom deras facebooksida t.ex. Sök efter omplaceringssidor på Facebook. Hör dig för i bekantskapskretsen om någon vill testa att ha katten på prov för att se hur det fungerar.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 02 maj 2018, 19:26

Ha lite is i magen, det tar ett antal veckor innan alla hormoner försvinner efter kastrering. Gör därefter en nyintroduktion av katterna. Kolla på Jackson Galaxys sida där han beskriver hur man gör.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tor 03 maj 2018, 20:50

Hur länge har det pågått, bortsett från de veckor som gått sedan du skapade tråden?

Det är troligt att du kommer att få lägga ner lite jobb för att skapa positiva associationer för katterna igen, om de bråkat ett tag, för att ersätta eventuella negativa associationer som skapats av bråken med nya positiva. Få katterna att förknippa varandra med positiva saker igen. Det går inte på en dag, men behöver heller inte ta alltför lång tid och när du lyckats har du en flock fina katter som kan bo ihop i ett harmoniskt hem. Att se till att katterna får utlopp för sin energi genom lek osv kan också hjälpa, genom att katterna är nöjda och stimulerade minskar risken för att det blir bråk pga överskottsenergi.

Utöver det tar det som nämnts ett antal veckor för hormonerna att lämna kroppen, vilket innebär att du kanske inte kan se full effekt av kastreringen ännu. Det är inte heller helt säkert att det är den som du utsett till "den bråkiga" som faktiskt börjar. Du skriver i början att det är fler än två katter inblandade i bråken, varav två nu nyligen kastrerats. Ibland ges små signaler som triggar igång det hela, och som kan vara lätta att missa! OM så är fallet (jag säger självklart inte att det måste vara så), kommer det troligast inte att lösa situationen att "den bråkiga" får flytta.

Det jag vill säga är: ge inte upp riktigt ännu - du kanske kan lösa situationen! Pepp pepp! :hi5:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"