Inälvor som mat (särskilt njure?)

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Askonsdagen
Ungkatt
Ungkatt

Inälvor som mat (särskilt njure?)

Inläggav Askonsdagen » sön 15 apr 2018, 21:36

Mina två katter äter huvudsakligen bozitas blötmat men några gånger i veckan får de rått kött för extra stimulans och variation. Tidigare har det mest rört sig om rå kyckling (muskler och ben, hjärtan, lever), någon bit fläskkarré och en enstaka bit fisk. Efter en flytt har jag nu nära till en mataffär med en fantastisk köttdisk med köttdetaljer som jag knappt visste fanns. Det är som att titta in i en godisaffär (med skillnaden att det rör sig om inälvor och kött) och nu jävlar ska mina kissar skämmas bort med allehanda djurbitar. Hittills har vi prövat lammtunnbringa uppsågad i mindre bitar på begäran (ena katten älskar att tugga i sig revbensbitarna, den andra katten fattar inte hur hon ska göra med ben men gillar de sega köttslamsorna), lammhjärta (stor succé!). Snart ska vi testa tunga, men det finns fler saker som jag vill testa men känner mig lite tveksam inför.

Själva frågan: jag har förstått att lever endast ska serveras i måttliga mängder, men hur är det med andra inälvor? Går det bra med stora mängder hjärta eller ska även det serveras med måtta? Njure, är det ok att ge till katter? Och är det en stor skillnad på vilka djur inälvorna kommer ifrån?

om ni har några andra tips på olika köttdelar som lätt blir förbisedda men med fördel serveras åt katter får ni gärna komma med dem.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Inälvor som mat (särskilt njure?)

Inläggav Colourspot » mån 16 apr 2018, 17:49

Lever är inte rekommenderat att ge extra överhuvudtaget, ens som godis, eftersom det är väldigt lätt att överdosera och/eller störa balansen i maten m. Ger du ett annat helfoder rekommenderas i allmänhet att låta bli att ge "extra" lever.

Hjärta kan du ge i samma mängd som annat kött. När jag gör (egen) Barf använder jag mer hjärta än miniminivån. Det är ett fint muskelkött, magert. Hjärta från lamm, gris och kyckling innehåller mycket taurin som är livsviktigt för katter (men som du inte behöver bekymra dig om eftersom du ger ett annat helfoder redan). Hjärta från nöt innehåller mycket mindre taurin men är fortfarande ett jättefint och bra kött.

Citygross har mycket "udda" styckdetaljer. Du kan ge njure, hjärta etc utan problem. Andra inälvor än hjärta och lever ges i mindre mängder.

Det du ska tänka på är att när du ger ett helfoder ska du inte ge för mycket utöver det. Detta för att du annars riskerar att rubba balansen i helfodret, så att det inte stämmer med de olika näringsämnena osv längre. Det gäller även om du ger lite kött. Lite grann är ok.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Re: Inälvor som mat (särskilt njure?)

Inläggav Bast » fre 11 maj 2018, 11:45

Nu är jag inte så kunnig på just att servera BARF, men tänker så här. Den andra maten de äter är ett helfoder som innehåller allt de kan behöva. Om du ger lite rått kött här och där så är det inget konstigt. Men, varför inte läsa på lite om BARF (biologiskt anpassad rå föda) och sedan utgår du från de procenten som man har tagit fram när det gäller muskelkött, hjärta, lever, ben osv. Så ger du rätt mängd av varje detalj. Om de då äter låt oss säga 20% rått kött och 80% bozita, så vet du att de 20% rått de får är av rätt mängd hjärta, lever osv..
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"