Från mush till torrfoder, lycka till?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
siktdjup
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Från mush till torrfoder, lycka till?

Inläggav siktdjup » fre 13 apr 2018, 19:19

Hej,

Mina missar är ett år och har fått mush+ torrfoder större delen av tiden. För 2-3 månader sedan så upphörde de helt med torrfodret (Canaghans eller vad det heter, spannmålsfritt), de ville bara ha Mush, och mer Mush. OK tänkte jag men när man jobbar heltid så är det inte favorit att alltid tina mush och diska efter (håller diskbänk och matskålar tämligen kliniskt rena, delvis för att det är det enda köttet jag hanterar). De äter gärna halvfrysta mushar också när husse missat att tina, men slickar runt dom över halva golvet så att man trampar på broskbitar. 5-6 mush var per dag har de fått på senare tid men de skulle nog säkert äta det dubbla, speciellt hanen.

Nu tog mushen slut i torsdags, på morgonen fick de sina sista två. Har haft deras gamla torrfoder framme sen dess, bytt en gång, provat att blöta upp lite, försökt låtsas so att jag äter och hålla dom nära skålarna. Egentligen skulle skålarna med torrfoder kunnat vara en gunghäst eller något, de nosar knappt på det. Nu är de utpräglade strykarkatter (äter allt förutom torrfoder, chips som rasat på golvet, grönsaksdelar på skärbräda, kartong) och tämligen sterriga, knycker på huvudena och verkar rastlösa. De har alltså inte ätit nåt sedan torsdag morgon, inte nuddat torrfodret.

"De äter när de blir hungriga" säger alla jag frågat...men jag börjar tvivla, såhär tänker jag mig att heroinister kan bete sig?

Råd?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Från mush till torrfoder, lycka till?

Inläggav Fragole » fre 13 apr 2018, 19:59

Dina katter är väldigt smarta. Mush är bland det bästa de kan äta och torrfoder det sämsta (även om Canagan är ett av de bättre).
Låt inte dina katter svälta, de kan bli riktigt sjuka av det.
Har du prövat något blötfoder istället? Det är inte riktigt lika bra som råfoder, men fortfarande bättre än torrfoder. Dessutom kan man servera det på tallrik eller i skål så de inte drar runt maten på golvet.

siktdjup
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Från mush till torrfoder, lycka till?

Inläggav siktdjup » fre 13 apr 2018, 21:16

Hej, tack för ditt svar.

Tror kanske kissarna hade strejkat lika hårt om de ätit bara mjukmat i ett par månader. Växte upp med katter och mjukmat är alltid att föredra, oavsett vad för osunt det innehåller skulle jag tro: http://kattstatus.se/sida108.html . Till sist kretsar livet ganska hårt kring mjukmat för vissa katter.

Nu tror jag inte att torrfoder är bra för deras tänder eller något sådant men det finns torrfoder utan socker eller spannmål, det tror jag är bättre än flera typer av mjukmat se länken ovan. Mer praktiskt om någon ska passa dom ett par dagar eller de ska bo hos en släkting de är bekant med eller på kattpensionat också.

Hursomhelst så har man ingen lust att tvinga i dom något, man får anta att de inte bara skulle äta sockerbakelser om de fick en chans. Men vem vet, de äter kartong och alla inomhusväxter de fått syn på.

Nåt vått får jag hitta på om de inte äter torrfoder imorron. Tänker inte leka Dexter själv..Mjau verkar Kattstatus gilla just nu.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"