Kostråd bengalkattunge på 14 veckor

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Pickaface
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kostråd bengalkattunge på 14 veckor

Inläggav Pickaface » mån 09 apr 2018, 12:30

Hej,

Jag har införskaffat min första katt, en bengal kattunge som är nu 14 veckor. Jag ger han en hel mjau! I tetra 385 gram och han har totalvägrat äta torrfoder alls förrens igår då han började äta RC Maine coon kitten torrfoder som jag hade blandat med våtfoder.

Då han inte ätit torrfoder förrens igår har jag matat honom med en hel tetra mjau 385 grams blötfoder, har han alltid varit hungrig efter mer. Jag har till och med gett honom lite mer än en hel tetra pack. Ska jag ge honom mer än så om han vill ha mer? Känns ju som att jag ger ganska mycket mat redan nu.

Tack!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kostråd bengalkattunge på 14 veckor

Inläggav Aziz » mån 09 apr 2018, 13:28

Grattis till härligt sällskap! :-D Kattungar gör av med mycket energi och ska i princip ha fri tillgång till mat om det inte finns särskilda medicinska hänsyn som säger annat. Mjau tetra är bra mat och mycket bättre än RC torrfoder som du helt kan strunta i att ge om du inte nödvändigtvis vill att kattungen ska äta torrfoder. I så fall finns det även bättre torrfoder än RC.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 09 apr 2018, 13:33

Mjau tetra är jättebra mat. Mkt bättre än ngt torrfoder.En kattunge behöver mkt mat och ska få äta så mkt dom vill. En tetra per dygn låter inte mkt för en växande kattunge. När mina bengaler var små åt dom lätt 1kg blötmat per katt och dygn.

Skippa torrfoder och ge enbart mjau. Du har en klok kattunge som helst vill äta blötmat.
Bild

Pickaface
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Pickaface » mån 09 apr 2018, 13:59

Andra dagen jag fick honom så kräktes han tre gånger för att jag gav honom för mycket mat. Så om han äter mycket mer än en hel mjau tetra så är det ingen fara? Jag är rädd att han kommer kräkas igen om jag ger han fri tillgång.

Hur är mjau i burk, de i paté? Är de sämre för de är billigare?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 09 apr 2018, 22:44

Pickaface skrev:Andra dagen jag fick honom så kräktes han tre gånger för att jag gav honom för mycket mat. Så om han äter mycket mer än en hel mjau tetra så är det ingen fara? Jag är rädd att han kommer kräkas igen om jag ger han fri tillgång.

Vad åt han hos uppfödaren? Om annan mat än Mjau kan det varit det snabba foderbytet. Det är också en påfrestning för en liten kattunge med en flytt och inte ovanligt att magen kommer i lite obalans då.

Kan du portionera ut oftare och på så vis ge mer mat utan att det blir jättemkt på en gång.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 10 apr 2018, 08:44

Apropå Mjaus olika förpackningar tror jag inte det är någon skillnad i kvalitén.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"