Problem efter sterilisering

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Problem efter sterilisering

Inläggav Fragole » sön 08 apr 2018, 15:50

Min systers katt steriliserades på skärtorsdagen. En honkatt på 5 månader.
Nu har det börjat svullna upp i magen, det började på lördagen och har bara fortsätt växa sedan dess. Det är som en hård boll, i storlek med en golfboll ungefär. Syns väldigt tydligt utifrån, som en stor avlång knöl. De var hos veterinären i tisdags, den klämde och kände men eftersom katten inte gav någon smärtreaktion avvisade veterinären det hela och sa att de skulle avvakta i tre veckor.

Knölen fortsätter växa och katten har obehag från det. Allmäntillståndet är dock bra, hon leker, äter och går på lådan som vanligt. Ärret ser jättefint ut och det verkar inte vara någon infektion.

Någon här som har varit med om något liknande eller vet vad det kan vara? De ska ringa veterinären imorgon men tänkte kolla om det finns någon som har en tanke.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Problem efter sterilisering

Inläggav Yrhättans » sön 08 apr 2018, 17:47

Fragole skrev:Min systers katt steriliserades på skärtorsdagen. En honkatt på 5 månader.
Nu har det börjat svullna upp i magen, det började på lördagen och har bara fortsätt växa sedan dess. Det är som en hård boll, i storlek med en golfboll ungefär. Syns väldigt tydligt utifrån, som en stor avlång knöl. De var hos veterinären i tisdags, den klämde och kände men eftersom katten inte gav någon smärtreaktion avvisade veterinären det hela och sa att de skulle avvakta i tre veckor.

Knölen fortsätter växa och katten har obehag från det. Allmäntillståndet är dock bra, hon leker, äter och går på lådan som vanligt. Ärret ser jättefint ut och det verkar inte vara någon infektion.

Någon här som har varit med om något liknande eller vet vad det kan vara? De ska ringa veterinären imorgon men tänkte kolla om det finns någon som har en tanke.

Jag har varit med om att det blivit som halvhårda bollar vid stygnen efter kastering, ibland som en tjock ”korv” bredvid stygnen eller som en stor boll. Det har slutat växa i storlek efter en dryg vecka och sedan sakta minskat för att vara helt borta efter en dryg månad. Min vetr kallar det vävnadsreaktion. I så fall är det i gen fara, de kan uppleva obehag om man trycker på bulan. Alternativet är bråck och då bör man göra något.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Problem efter sterilisering

Inläggav Fragole » sön 08 apr 2018, 21:48

Okej, det kanske ser värre ut än vad det egentligen är. Bulan sticker ju ut nästan 2 cm så det ser inte alls bra ut.
Tror de oroar sig just för att de kände sig så förbisedda av veterinären. Och för att väldigt mycket har gått "fel" med katten.
De köpte en hankatt, som visade sig vara en hona. Chippet försvann (de sökte igenom hela kroppen och kollade även med röntgen när katten ändå var sövd), och nu detta. Hoppas att det bara är en reaktion på stygnen och inte ett bråck.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"