Kastrera katt som har kattunge

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Evelina92
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kastrera katt som har kattunge

Inläggav Evelina92 » tor 05 apr 2018, 09:57

Hej! Hoppas detta är rätt ställe att posta i. Min katt fick en kattunge för 3 veckor sedan, och började löpa ungifär en vecka efter. Jag håller henne inne men det klart att hon inte uppskattar det.
Jag vill kastrera henne nu efter hon har blivit mamma.

Jag har pratat med veterinär, två olika och letat svar på nätet men jag känner att jag fått lite olika info.
Man kan alltså kastrera henne efter 4 veckor har jag fått höra av en men det känns väldigt tidigt.
Eller när kattungen äter vanligt mat. Men den kommer ju förmodligen vilja dia också om det är för tidigt.

Det jag är orolig över är att göra det för tidigt och att kattunge ska vara där och pilla,riva när hon är opererad.
Hon kan ju heller inte dia då förmodar jag, så enligt mig känns 6 veckor bättre, eller är det för tidigt tycker ni?
8 veckor?

Måste även tänka på att inte göra det för sent, hon mår verkligen inte bra av att vara inlåst så här.

Blir snurrig av att få olika svar av veterinärer och vill bara göra det som är tryggast för henne.

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite goda råd? Mvh Evelina

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Kastrera katt som har kattunge

Inläggav satanica » tor 05 apr 2018, 14:59

Är det normalt en katt som får vistas ute på egen hand?
Jag hade försökt att vänta någon vecka till OM det inte finns risk att hon träffat en katt av motsatt kön och kan ha blivit parad igen. Om kattungen bara är 3v nu diar den väldigt stor del på mamman så vänta till att kastrera kattmamman tills kattungen börjat äta lite mer kattmat. Jag brukar börja ge kattungarna tillgång till kattmat vid 4v. Vissa börjar äta på en gång, andra är segare i starten. Kastrerar du kattmamman innan kattungen äter större delen kattmat kan man ge modersmjölksersättning via napp eller på en tallrik.
Tror inte det är någon större fara att kattungen ska riva upp såren efter kastreringen. Man kan dock tala om att hon har en kattunge hemma till veterinären som kastrerar henne. Har du en veterinär som gör kastrering via flanken är risken minimal att såret går upp.

Komihåg att inte kastrera under ett pågående löp, pga blödningsrisken

Evelina92 skrev:Hej! Hoppas detta är rätt ställe att posta i. Min katt fick en kattunge för 3 veckor sedan, och började löpa ungifär en vecka efter. Jag håller henne inne men det klart att hon inte uppskattar det.
Jag vill kastrera henne nu efter hon har blivit mamma.

Jag har pratat med veterinär, två olika och letat svar på nätet men jag känner att jag fått lite olika info.
Man kan alltså kastrera henne efter 4 veckor har jag fått höra av en men det känns väldigt tidigt.
Eller när kattungen äter vanligt mat. Men den kommer ju förmodligen vilja dia också om det är för tidigt.

Det jag är orolig över är att göra det för tidigt och att kattunge ska vara där och pilla,riva när hon är opererad.
Hon kan ju heller inte dia då förmodar jag, så enligt mig känns 6 veckor bättre, eller är det för tidigt tycker ni?
8 veckor?

Måste även tänka på att inte göra det för sent, hon mår verkligen inte bra av att vara inlåst så här.

Blir snurrig av att få olika svar av veterinärer och vill bara göra det som är tryggast för henne.

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite goda råd? Mvh Evelina
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 05 apr 2018, 15:39

Låt inte mammakatt gå ut så länge kattungen är beroende av henne, kattungar behöver sin mamma minst 12v. Väldigt jobbigt och svårt att ersätta mammakatt. Utekatter löper ju större risk för att drabbas av olyckor.
Bild

Evelina92
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Evelina92 » fre 06 apr 2018, 12:05

Nu fattar jag ingenting, jag håller ju henne inne? Det har jag ju skrivit?

"jag håller henne inne men det klart att hon inte uppskattar det.
Jag vill kastrera henne nu efter hon har blivit mamma."

Okey tack för råd gällande löp om blödning och det med flanken. Skall jag säga att jag vill ha.

Evelina92
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Evelina92 » fre 06 apr 2018, 12:09

[quote="satanica"]Är det normalt en katt som får vistas ute på egen hand?
Jag hade försökt att vänta någon vecka till OM det inte finns risk att hon träffat en katt av motsatt kön och kan ha blivit parad igen. Om kattungen bara är 3v nu diar den väldigt stor del på mamman så vänta till att kastrera kattmamman tills kattungen börjat äta lite mer kattmat. Jag brukar börja ge kattungarna tillgång till kattmat vid 4v. Vissa börjar äta på en gång, andra är segare i starten. Kastrerar du kattmamman innan kattungen äter större delen kattmat kan man ge modersmjölksersättning via napp eller på en tallrik.
Tror inte det är någon större fara att kattungen ska riva upp såren efter kastreringen. Man kan dock tala om att hon har en kattunge hemma till veterinären som kastrerar henne. Har du en veterinär som gör kastrering via flanken är risken minimal att såret går upp.

Komihåg att inte kastrera under ett pågående löp, pga blödningsrisken

Vad menar du med normalt en katt som får vistas ute på egen hand?
Ingen risk att hon mött någon annan, jag känner min katt väll så fort hon visa löpbeteende så får hon inte gå ut. Hon måste vara hemma med sin kattunge.
Men tack för resterande råd.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 07 apr 2018, 18:21

Det jag menar är om katten annars brukar vara utekatt. Det kan ju vara svårt att hålla dem inne en längre tid och då är det bättre att hålla henne inne så länge det går innan du kastrerar och låter hon gå ut. Ju äldre kattungen är desto bättre. Det är ju bättre om kattungen börjar närma sig 9v är än tex 6v när du kastrerar mamman. Men låter du henne ändå gå ut innan kastreringen kan hon bli dräktig igen, hon kan löpa tyst och då märker du inte det men det gör traktens hanar.

Evelina92 skrev:
Vad menar du med normalt en katt som får vistas ute på egen hand?
Ingen risk att hon mött någon annan, jag känner min katt väll så fort hon visa löpbeteende så får hon inte gå ut. Hon måste vara hemma med sin kattunge.
Men tack för resterande råd.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"