Lös tand hos lite äldre katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tassletot
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Lös tand hos lite äldre katt

Inläggav Tassletot » mån 02 apr 2018, 21:37

Hejsan!
Jag har en katt som jag tror är ungefär 10 år (hon var hittekatt innan hon kom till mig så är inte helt säker på åldern).
Nu har hon fått en lös tand, som sitter fast men löst så den går att vicka. Hon verkar inte alls besvärad av det, utan äter och beter sig helt som vanligt. Tanden är en de undre huggtänderna. Jag pratade med veterinär som föreslog att vi kommer in så de kan söva henne och dra ut tanden, men jag är orolig för att söva henne, rädd att hon inte ska vakna igen. Är det någon här som varit med om liknande tandproblem? Jag har läst att äldre katter kan tappa någon tand ibland, men hon är ju inte jättegammal...
Jag funderar om hon kan tappa tanden själv, eller om jag bör sluta oroa mig och låta vet söva henne? Jag upptäckte att tanden var lös igår.
Tacksam för alla svar och funderingar!

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Lös tand hos lite äldre katt

Inläggav Safia » tis 03 apr 2018, 09:00

Alla mina tre har varit sövda flertal gånger både för tänder och andra orsaker. 13, 13 och 12 år gamla. En av dem dessutom med hjärtproblem (HCM) som ger lite extra risker vid narkosen. Det har alltid gått bra. Veterinärerna har bra koll på katterna medan de är sövda och kollar katten innan narkos för att se att den är frisk. Du har med all sannolikhet inte något att vara orolig för.

Efter narkosen kan katten vara lite slö och inte riktigt sitt vanliga jag. Det är effekten av medicinerna som sitter i ett tag. Brukar gå över på ett dygn eller så.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tis 03 apr 2018, 09:27

Jag håller med Safia, har också bara bra erfarenheter av att söva äldre katter.

Det kan dessutom vara bra att veterinären får en chans att kolla ordentligt i munnen på katten så att det går att se varför tanden är lös och att det inte finns någon infektion.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 05 apr 2018, 15:02

10 år är ju ingen ålder för en katt men jag skulle kräva en tand rtg för att utesluta FORL
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"