Orolig efter tandrengörning!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Orolig efter tandrengörning!

Inläggav Emsen » sön 01 apr 2018, 19:32

Hej!
Min katt Hero var hos tandläkaren här nu före påsk. Tänderna hade mycket plack men såg ok ut. Dom rensade under tandköttet och fick sy. Veterinären så att han hade början tid tandlossning - kommer min katt tappa sina tänder nu?
Han fick inte äta torrfoder dom närmaste två veckorna så veterinären men det gör han ändå! Är det inget bra? Han har fått metacam nu i två dagar och blivit lite lös i magen. Jag ger honom blötmat, han gillar det men äter också torrfoder. Hur åka jag göra med hans utfodring nu. Efter två veckor skulle jag börja borsta hans tänder. Kollar nu i munnen varje dag och gör rent med Hexarinse.
Gör jag rätt eller fel?
Någon annan som har varit med om samma sak och kan ge lite råd och tips?
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Orolig efter tandrengörning!

Inläggav Mysseman » sön 01 apr 2018, 21:54

Har du inte möjlighet att ta bort torrfodret under dessa två veckor om han ändå äter blötmaten?
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 02 apr 2018, 14:03

Håll ett öga på hans avföring om han är lös i magen. Om det blir värre så sluta ge Metacam och ring din veterinär. (Metacam kan gå hårt åt magen på en del individer, och veterinären brukar säga det när en får Metacam till sitt djur så du har säkert redan hört det.)

Är blötmaten du ger nu något som katten brukar äta, eller får han bara torrfoder i vanliga fall?

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » mån 02 apr 2018, 20:49

Colourspot skrev:Håll ett öga på hans avföring om han är lös i magen. Om det blir värre så sluta ge Metacam och ring din veterinär. (Metacam kan gå hårt åt magen på en del individer, och veterinären brukar säga det när en får Metacam till sitt djur så du har säkert redan hört det.)

Är blötmaten du ger nu något som katten brukar äta, eller får han bara torrfoder i vanliga fall?

Tack. Det gör jag. Han är lite lös i magen så jag ger det inte mer nu. Veterinären sa två dagar.

Hero får blötmat som han har ätit tidigare. Jag tänker att inte blanda olika märken för magens skull. Håller mig till samma sorts blötmatsmärke som också gör torrfodret.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » mån 02 apr 2018, 21:46

Emsen skrev:
Colourspot skrev:Håll ett öga på hans avföring om han är lös i magen. Om det blir värre så sluta ge Metacam och ring din veterinär. (Metacam kan gå hårt åt magen på en del individer, och veterinären brukar säga det när en får Metacam till sitt djur så du har säkert redan hört det.)

Tack. Det gör jag. Han är lite lös i magen så jag ger det inte mer nu. Veterinären sa två dagar.

Hero får blötmat som han har ätit tidigare. Jag tänker att inte blanda olika märken för magens skull. Håller mig till samma sorts blötmatsmärke som också gör torrfodret.

Då skulle jag plocka bort torrfodret helt, eftersom veterinärens ordination var att han enbart ska äta blötmat. Hade det varit en blötmat som varit ny för katten hade det varit en annan sak, eftersom ett foderbyte kan påverka på flera sätt, men nu är han ju redan "invand" på blötmaten.

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » ons 04 apr 2018, 21:47

Colourspot skrev:
Emsen skrev:

Då skulle jag plocka bort torrfodret helt, eftersom veterinärens ordination var att han enbart ska äta blötmat. Hade det varit en blötmat som varit ny för katten hade det varit en annan sak, eftersom ett foderbyte kan påverka på flera sätt, men nu är han ju redan "invand" på blötmaten.

Problemet är att jag har två katter till. En av dom äter bara torrfoder. Vägrar blötmat. Så tar jag bort torrfodret så matvägran han.
Tips på hur man kan få blötmat att smaka gött?
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » ons 04 apr 2018, 21:57

Emsen skrev:
Problemet är att jag har två katter till. En av dom äter bara torrfoder. Vägrar blötmat. Så tar jag bort torrfodret så matvägran han.
Tips på hur man kan få blötmat att smaka gött?

Utfodra i portioner och se till att de inte kan ta varandras mat (jag serverar i olika rum eftersom mina katter behöver helt olika kost. Bor i en liten etta men har "kök", rum och badrum = två dörrar att stänga vid behov.). Ett annat alternativ är tex surefeed, som läser av katternas chip och öppnar sig för rätt katt, men det blir ju en dyr lösning när det gäller en kortare period..

Fortiflora tycker många katter smakar gott och hjälper också tarmfloran vid tex foderbyte. Strös på maten. Men ofta är det torrfodret som innehåller grejer för att det ska lukta mycket = aptitretande, medan blötmat luktar något mindre och rå mat luktar nästan ingenting.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"