Höjt kreatininvärde hos min hane, jag går sönder...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tusslamussla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Höjt kreatininvärde hos min hane, jag går sönder...

Inläggav Tusslamussla » lör 31 mar 2018, 14:32

Hej alla

För ungefär en månad sen fick vi reda på att min älskade hane på 11 år har 167 i kreatininvärde. Tog ett blodprov hos veterinären då han började dricka mycket mer (inga andra symptom syns) . Sen dess har vi bytt till njurfoder. Mitt hjärta har varit i tusen bitar sen dess och jag bara gråter. Har så många frågor ingen svarar på och hittar inga svar på nätet. Kommer han dö om ett par år? De använde aldrig ordet njursvikt men det är väl det han har?

Vi ska tillbaka om 2 månader för att göra ett till prov och se hur allt har gått. Jag är livrädd att höra orden "värdet har höjts ännu mer"... :tb_ohno:

Förlåt om jag verkar gnällig men han är mitt allt och anledningen till varför jag orkat med min 20+ år av mental ohälsa (depression och ångest).

Vad har ni för erfarenheter med era "njurkatter"? (avskyr det ordet...)

Han käkar Onsior dagligen för sin artros sen en månad tillbaka. Vilket inte är så bra för njurar i längden har jag fått för mig. Finns det verkligen bara den och Metacam? Fick rådet att jag ska ta honom till en annan veterinär för en "second opinion" och så får jag förhoppningsvis fler svar på mina frågor och ler stöd. :tb_cry:

Glad påsk på er och tacksam för alla svar ❤

Svart Pärla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Höjt kreatininvärde hos min hane, jag går sönder...

Inläggav Svart Pärla » lör 31 mar 2018, 18:35

Hej! Min hane är 13 i år och har haft njurproblem sen hösten 16. Hans krea låg i sept 17 på 188. Han äter inget njurfoder pga allergi. Får Semintra varje dag. Får även kortison o annan medicin pga andra saker. Men han mår under omständigheterna jättebra. Rund o fin pigg o nöjd me livet. Hoppas du hittar nåt som passar din kisse så kommer ni förhoppningsvis få flera fina år tillsammans.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » sön 01 apr 2018, 13:38

Min första katt fick njursvikt på grund av hög ålder, han åt njurmat i knappt ett år men orkade inte mer än så. Han blev 14 år.

Min andra honkatt fick förra sommaren akut njursvikt, valde att låta henne somna in samma dag. Hon blev 7 år.

Lycka till med din misse.
Kram
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Tusslamussla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tusslamussla » mån 02 apr 2018, 19:30

Svart Pärla skrev:Hej! Min hane är 13 i år och har haft njurproblem sen hösten 16. Hans krea låg i sept 17 på 188. Han äter inget njurfoder pga allergi. Får Semintra varje dag. Får även kortison o annan medicin pga andra saker. Men han mår under omständigheterna jättebra. Rund o fin pigg o nöjd me livet. Hoppas du hittar nåt som passar din kisse så kommer ni förhoppningsvis få flera fina år tillsammans.

Tack så mycket för ditt svar! Det hoppas jag med ❤❤ Kram på dig och kissen

Tusslamussla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tusslamussla » mån 02 apr 2018, 19:32

Mysseman skrev:Min första katt fick njursvikt på grund av hög ålder, han åt njurmat i knappt ett år men orkade inte mer än så. Han blev 14 år.

Min andra honkatt fick förra sommaren akut njursvikt, valde att låta henne somna in samma dag. Hon blev 7 år.

Kram

Tack så mycket för svar! Beklagar att din misse inte finns mer :'( ❤ Du råkar inte minnas vad din kisse hade för kreatinin värde?

Kram!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 02 apr 2018, 20:26

(Värdena i sig säger ingenting om inte normalintervallet för den "maskin" som används för analysen av blodprovet också anges. Vilka siffror som anger normalintervallet är nämligen lite olika mellan olika "maskiner". Så skriver en XXX kan det vara högt eller normalt.)

Min hankatt har en defekt på njuren i form av för tunn njurbark, och behandlas därför som en katt med kroniskt nedsatt njurfunktion sedan det upptäcktes (då han plötsligt blev sjuk och vägrade att äta) för några år sedan. Hans värden var något förhöjda, inte så mycket men över normalvärdets högre gräns. Han har, med ett undantag (då hade han fått lite rått kött lite för ofta nån vecka innan provtagning), haft perfekta värden vid provtagningar sedan dess. Han äter anpassad kost, fn veterinärfoder men han har tidigare också fått specialanpassad BARF efter ett recept som en välkänd foderkonsulent räknade fram åt honom. Lillebror mår utmärkt: fin i hull och muskler, äter med god aptit, är pigg och glad - det märks inte alls på honom och han får mycket beröm hos veterinären. Det enda som märks i vardagen (hittills åtminstone) är att han äter specialmat och att vi tar prover i samband med vaccination + när han av någon anledning uppvisar någon form av sjukdom/att må dåligt (då kollas värdena en extra gång för att säkerställa att det inte handlar om njurarna), och att veterinären undviker Metacam om det går.
Han var ca 5år när den nedsatta njurfunktionen märktes, nu i år fyller han 8år. Sedan första tillfället har flera (2st, så totalt 3st) ultraljud gjorts av andra skäl och njurarna är oförändrade. Troligast är den tunna njurbarken en medfödd defekt. Jag räknar inte med att Lillebror ska bli 20år - risken finns förstås att njurarna tappar ytterligare funktion när han blir äldre, men eftersom han hittills inte behövt någon medicinering öht och har så fina värden + allmäntillstånd är prognosen god.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 03 apr 2018, 18:28

Tusslamussla skrev:
Mysseman skrev:Min första katt fick njursvikt på grund av hög ålder, han åt njurmat i knappt ett år men orkade inte mer än så. Han blev 14 år.

Kram

Tack så mycket för svar! Beklagar att din misse inte finns mer :'( ❤ Du råkar inte minnas vad din kisse hade för kreatinin värde?

Kram!

Tack!
Tyvärr minns jag inte det, det var många år sedan.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Avath
Überkatt
Überkatt
Katt: Lilly och James

Inläggav Avath » ons 04 apr 2018, 21:45

Min katt James (fyller 10 i oktober) fick njursvikt i december. Han kräktes och hade diarre/förstoppning. Kreatininet var 250 från början, som enligt de referensramar hos min veterinär var mkt förhöjda. Han fick börja äta njurfoder i januari och sex veckor senare tog vi prover igen. Kreatininet hade sjunkit till 125 =) lite högt än men en stor förbättring. James mår bra, leker mycket mer än på länge och tokar sig med sin syrra. Det är noga med att bara ge njurfoder - James har inte fått äta något annat alls.

Det här behöver inte vara nattsvart.

Tusslamussla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Tusslamussla » fre 06 apr 2018, 13:42

Avath skrev:Min katt James (fyller 10 i oktober) fick njursvikt i december. Han kräktes och hade diarre/förstoppning. Kreatininet var 250 från början, som enligt de referensramar hos min veterinär var mkt förhöjda. Han fick börja äta njurfoder i januari och sex veckor senare tog vi prover igen. Kreatininet hade sjunkit till 125 =) lite högt än men en stor förbättring. James mår bra, leker mycket mer än på länge och tokar sig med sin syrra. Det är noga med att bara ge njurfoder - James har inte fått äta något annat alls.

Det här behöver inte vara nattsvart.

Men gud så härligt och höra! Så himla glad för er skull! Hoppas att kommande test visar ett ännu lägre värde ❤ Jo precis, jag är toknoga med maten nu!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"