Öronrens - Irritation efteråt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Öronrens - Irritation efteråt

Inläggav DanMann » tor 29 mar 2018, 17:16

Hej!

Har, av rent förebyggande skäl använt örondroppar två gånger på min 4-årige hane. Det har varit en himla fight för att lyckas, och stressande för oss båda.

Vad jag undrar är hur era katter brukar vara efter ni har tvättat deras öron? Min Dexter har varit lite irriterad och kliat/skakat på huvudet efteråt. Även om öronen ser fina ut och inte luktar något blir jag orolig. Finns det något jag kan göra för att det inte ska bli lika jobbigt för honom?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Öronrens - Irritation efteråt

Inläggav Colourspot » tor 29 mar 2018, 19:25

Hur länge efteråt menar du? Är det en stund efteråt skulle jag inte oroa mig - det är helt normalt att de ruskar och har sig direkt efteråt (det är ju ändå nåt som droppas ner i öronen på dem...).

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » tor 29 mar 2018, 20:36

Colourspot skrev:Hur länge efteråt menar du? Är det en stund efteråt skulle jag inte oroa mig - det är helt normalt att de ruskar och har sig direkt efteråt (det är ju ändå nåt som droppas ner i öronen på dem...).

Han kliar sig, och ruskar på huvudet ganska länge efteråt. Ganska intensivt i en halvtimme efteråt, men lite sporadiskt i alla fall nån timme efteråt. Någon enstaka gång då och då efter det skulle jag säga också, men inte intensivt. Jag har gjort det två gånger inom tre dagar nu och det har väl sett liknande ut.

Ska ju tilläggas att jag haft honom i ett och halvt år, innan dess har han inte fått någon behandling med örondroppar alls så de här två gångerna är väl första någonsin.

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » tor 29 mar 2018, 22:27

Får jag fråga varför du ska rengöra i förebyggande syfte, finns det inget problem så är det lätt att man skapar ett.

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » fre 30 mar 2018, 09:44

Tjejenmedklös skrev:Får jag fråga varför du ska rengöra i förebyggande syfte, finns det inget problem så är det lätt att man skapar ett.

Jag har läst att det är bra att med jämna mellanrum hålla rent för att minska risken för infektioner och andra problem.

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » fre 30 mar 2018, 14:05

Min katt är 6 är och jag har aldrig behövt göra rent öronen han är torr och fin, luktar inget. Det är väl som hos oss människor att man har mer eller mindre vax. Jag frågade i alla fall veterinären en gång och han sa också att om ser det rent och torrt ut så ska man inte hålla på och ser man bara lite smuts i ytterörat så kan man ta en urkramad fuktig bomullstuss och köra ett varv.

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » fre 30 mar 2018, 17:22

:oops:
Tjejenmedklös skrev:Min katt är 6 är och jag har aldrig behövt göra rent öronen han är torr och fin, luktar inget. Det är väl som hos oss människor att man har mer eller mindre vax. Jag frågade i alla fall veterinären en gång och han sa också att om ser det rent och torrt ut så ska man inte hålla på och ser man bara lite smuts i ytterörat så kan man ta en urkramad fuktig bomullstuss och köra ett varv.

Tack för infon. Öronen ser (utifrån vad jag vet) fina ut, och tänkte låta stackaren slippa örontvätt nu ett tag. Avvaktar till jag ser något problem då helt enkelt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 05 apr 2018, 10:15

Har aldrig rengjort mina katters öron, tror inte att man behöver göra det så länge de inte har problem eller har något särskilt rasspecifikt behov.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"