Katten låter inte oss sova på natten

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Selmafluff
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katten låter inte oss sova på natten

Inläggav Selmafluff » tor 29 mar 2018, 12:46

Hej!
Såg att det redan fanns trådar om detta, men ville ändå skapa en ny då jag inte kände att jag hittade svar på alla mina frågor.

Min katthona är snart 2 år (okastrerad) och låter oss inte sova på nätterna. Vi har provat att leka med henne på kvällarna precis innan vi går och lägger oss och lämna roliga leksaker framme men det ger ingen större effekt. Sen har vi också provat att ge henne mat precis innan läggdags men inte heller det ger någon större effekt.

I teorin har vi inga problem med att hon är i sovrummet nattetid, men problemet är att hon klöser på de vadderade möblerna i rummet. Det är nästan som att hon väntar på att någon precis ska somna så börjar hon klösa. Antar att detta är för att få uppmärksamhet? Hon brukar inte klösa särskilt mycket på möbler annars. Så oftast försöker vi att stänga ute henne från sovrummet, men då kommer hon och klöser på dörren och jamar. Har försökt att vänta ut henne utan reaktion men det är svårt när hon inte ger upp.

Senaste tiden för att få lite sömn har jag flyttat ut på soffan mitt i natten när hon stör (vet att det inte är bra att göra så men jag är desperat att få sova!). I stort sett varje natt när jag sover på soffan är hon knäpptyst. Så frågan är om det finns något jag kan göra åt klösandet i sovrummet? Hon är generellt väldigt sällskapssjuk så om hon bara är tyst får hon gärna vara i sovrummet även på natten.

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Re: Katten låter inte oss sova på natten

Inläggav Fredrik » tor 29 mar 2018, 20:19

Så var det när min katt var ung. man fick spänna fast blomkrukor med buntband mot fönsterbrädan men inte nu länge

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 29 mar 2018, 20:25

Selmafluff skrev:Hej!
Såg att det redan fanns trådar om detta, men ville ändå skapa en ny då jag inte kände att jag hittade svar på alla mina frågor.

Min katthona är snart 2 år (okastrerad) och låter oss inte sova på nätterna. Vi har provat att leka med henne på kvällarna precis innan vi går och lägger oss och lämna roliga leksaker framme men det ger ingen större effekt. Sen har vi också provat att ge henne mat precis innan läggdags men inte heller det ger någon större effekt.

I teorin har vi inga problem med att hon är i sovrummet nattetid, men problemet är att hon klöser på de vadderade möblerna i rummet. Det är nästan som att hon väntar på att någon precis ska somna så börjar hon klösa. Antar att detta är för att få uppmärksamhet? Hon brukar inte klösa särskilt mycket på möbler annars. Så oftast försöker vi att stänga ute henne från sovrummet, men då kommer hon och klöser på dörren och jamar. Har försökt att vänta ut henne utan reaktion men det är svårt när hon inte ger upp.

Senaste tiden för att få lite sömn har jag flyttat ut på soffan mitt i natten när hon stör (vet att det inte är bra att göra så men jag är desperat att få sova!). I stort sett varje natt när jag sover på soffan är hon knäpptyst. Så frågan är om det finns något jag kan göra åt klösandet i sovrummet? Hon är generellt väldigt sällskapssjuk så om hon bara är tyst får hon gärna vara i sovrummet även på natten.

Lägg mindre känslig textil över era klädda möbler i sovrummet och erbjud bra klösmöjigheter i sovrummet. Vi har klätterträd i sovrummet så katterna känner att dom också har sin plats där.
Bild

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Inläggav Fredrik » tor 29 mar 2018, 20:30

Jag kan rekomendera en klöspelare som har varit den bästa:
Akar från kattkompaniet
Kostar 699 men den har hållt så mycket bättre så det har varit värt priset
https://www.kattkompaniet.nu/sv/article ... pelare-gra

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » tor 29 mar 2018, 22:30

Prova Feliway.

Selmafluff
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Selmafluff » lör 31 mar 2018, 14:47

Tack för alla tips! Har precis köpt en klöspelare till sovrummet och feliscratch för att locka henne att använda den. Hon provade klöspelaren redan efter 5 min, men nu återstår att se hur det funkar nattetid. Har också köpt en ny leksak som hon kan leka själv med. Har dock inte för höga förhoppningar på leksaken då hon snabbt ger upp leken om ingen leker med henne.

Selmafluff
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Selmafluff » mån 02 apr 2018, 08:30

Uppdatering efter 2 nätter: hon klöser mindre i sovrummet, även om hon några gånger gjorde det på de ställena som var längst ifrån klöspelaren. Klöspelaren står i princip oanvänd. Vet inte om det är en ny vana men hon sov bredvid mig hela båda de här nätterna. Hon leker fortfarande i sovrummet lite för sent på kvällen, men hon har varit tyst från ca 12 till 7.30-8.30. Försökte trötta ut henne med laserpekare igår kväll, men hon tröttnade på lasern och var ändå inte trött sen när det var dags att sova.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"