FORL

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
misshellokitty
Kattracka
Kattracka
Katt: Huskatt

FORL

Inläggav misshellokitty » fre 23 mar 2018, 08:26

Min Loke som är en huskatt på snart sju år är nu hos veterinären för tandsanering. Veterinären misstänkte även FORL på minst en tand så de kommer att röntga och vidta de åtgärder som behövs.

Detta är ju en sjukdom man som kattägare fasar för. Katten har ont och sen kostar det ju en hel del pengar.

Ni som har erfarenheter av detta, kom gärna med råd. Hur ofta kollar ni tänderna på katterna? Ska man vara inställd på att flera tänder kommer behöva dras ut?

Hämtar min lilla plutt i eftermiddag....
A home without a cat is just a house.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: FORL

Inläggav Safia » fre 23 mar 2018, 13:44

Alla mina tre har FORL.

Jaromir som upptäcktes först har bara behövt dra två tänder på fler år, Resten har hållit sig friska.

Vilbert (som är inne för kontroll idag) har bara tre tänder kvar. De övriga har försvunnit successivt över en period om fyra år.

Jacek har två tänder kvar och har fått dra aggressivt under ganska kort tid för att bli av med sjuka tänder och slippa ha ont.

Hur det utvecklas är väldigt individuellt. Vissa katter drar bara en enda tand och håller sig sedan friska. Andra får dra nästan alla tänder under en kort period för att tand efter tand insjuknar.

Jag kollar mina minst en gång per år. Jacek när han hade som mest problem kollades var 6-8 månad. Dyrt, ja, speciellt som Agria inte ersätter FORL. Men inget alternativ att låta missen gå omkring och vara olycklig och inte kunna äta.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"