Snuvig katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Snuvig katt

Inläggav Mysseman » tor 22 mar 2018, 12:33

Hur orolig bör man vara när katten blir snuvig?

Min Sally verkar ha åkt på snuva, hon nyser en del, ser lite slö ut men äter och dricker som hon skall.

Ringde till djursjukhuset och rådfrågade hur pass orolig jag borde vara och hon sa att jag skulle åka in efter helgen om hon inte blir bättre. Det rinner inget ur näsan eller ögonen men nu blir jag ju orolig.

Hon är bara grundvaccinerad, nyst kraftigt sedan igår, inte mycket nu under dagen dock.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Snuvig katt

Inläggav Birmafröken » fre 23 mar 2018, 07:22

Eftersom kattsnuva oftast orsakas av virus finns det ingen botgörande medicin eller botgörande behandling. Kroppen måste läka ut viruset själv. Därför är det meningslöst att åka till veterinären för snuva och nysningar. Stressen ett veterinärbesök innebär kan snarare förvärra symtomen.

Det är när/om symtomen förvärras och det finns anledning att misstänka bakteriella följdinfektioner som antibiotika eller receptbelagd ögonsalva kan behövas (för att behandla följdinfektionen), men viruset rår det inte på.

Se till att katten fortsätter äta och dricka som den ska, det är det enda du kan göra i nuläget.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Snuvig katt

Inläggav Mysseman » fre 23 mar 2018, 10:55

Tack för svar birmafröken :)

Sally verkar må lite bättre nu, inte alls lika många nysningar och var lite piggare efter frukosten i morse.

Hon älskar ju snö och att vara på balkongen vilket hon var tidigare i veckan, då var det kallt dessutom så nu har hon inte fått vara ute, vi får vänta på vår och värmen :)
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"