katt under matlagning

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandaCat81
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Kontakt:

katt under matlagning

Inläggav pandaCat81 » ons 14 mar 2018, 21:30

Får era katter vara i köket när ni lagat mat? Om inte, var är de under tiden? Om ja, försöker de ta mat? Hoppar de på spisen? Och hur är det när ni äter? Finns det risk att katten hoppar på bordet och vill äta er mat? Här är några frågor för att börja med. :-k

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: katt under matlagning

Inläggav Kryddmamma » tor 15 mar 2018, 00:35

Ja. De får vara i köket. Ja, de försöker ta mat och stjälpa till på alla möjliga och omöjliga vis. Ja, de kan hoppa upp på spisen. Ja, de hoppar upp p[ bordet/knät och försöker ta mat från tallriken och fånga mat på gaffeln mellan tallrik och mun.

Som sann kattägd slav... Har jag något jag inte vill dela med mig av så får jag låsa in mig någonstans medans de skriker, gräter och försöker slå in dörren.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 15 mar 2018, 06:40

Självklart får katterna vara köket när vi lagar mat! Pga foderallergi har katterna fått lära sig att det inte lönar sig att tigga och att man inte får vara på matbordet när vi äter, annars får de gärna vara på matbordet.

Katterna är mina små familjemedlemmar och hemmet är lika mkt deras som mitt.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tor 15 mar 2018, 12:52

Katterna får alltid vara med vid matlagning. Piscos nya grej är att sitta på min axel medan jag lagar mat (dock låter jag inte honom göra det om det är något som skulle kunna stänka på honom). Pisco hoppar aldrig upp på köksbänkarna oavsett. Honey är ögontjänare. Skulle aldrig göra det vid matlagning men när man vänder ryggen till kan hon mycket möjligt hoppa upp och snö till sig något gott.
Båda står gärna och tigger även om de ytterst sällan får något. Värre är det när man äter. Då har man en katt i ansiktet hela tiden i princip. Pisco stör mest genom att försöka lägga svansen i maten. Honey försöker dra till sig gaffeln för att se om det finns något gott på den.

Edit: kan tillägga att jag oftast sitter i soffan och äter mat. När det äts mat vid bordet får de inte vara där (men detta sker oftast om jag har gäster så det är för deras skull, jag bryr mig inte nämnvärt). Finns det stolar över när jag har gäster brukar katterna sitta där istället (mestadels Honey, Pisco är oftast för feg)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 15 mar 2018, 21:11

För det mesta är katterna med när vi lagar mat vilket ställer en hel del krav på kocken att inte av misstag få en abessinier i grytan. :smile: Herr katt brukar övervaka på lite håll men lillen lyckas finnas precis överallt. Man har liksom alltid en liten kattnos som sticker fram vad än man pysslar med. Kan kännas lite läskigt när man ska skära saker och morrhåren nästan stryker med.

Vi övar fn att lillen får sitta på en pall bredvid. Han har lärt sig ganska fort att om man sitter där får man beröm och klapp och pallen hinner inte ställas på plats förrän lillen sitter där. Det hindrar dock inte att frestelsen blir för stor ibland och igår lyckades han sno åt sig hela skinnet på torskryggen och drog iväg med i full galopp. :shock: Ibland om jag är ensam hemma och ska laga tex en lammstek så brukar jag ge lillen några smakbitar på ett fat och stänga in honom i sovrummet. Det är inte möjligt annars. Så är det aldrig med herr katt, men lillen kan liksom anta flytande form och rinner omkring på köksbänken.

Men för det mesta går det bra att båda är med och hjälper till. Herr katt sitter gärna med på en stol vid bordet när vi äter och lillen sitter helst i knät och är ivägen. Det är liksom hans jobb och vi har vant oss. Ingen av dem får vara på bordet när vi har gäster men annars spelar det inte så stor roll.

Användarvisningsbild
pandaCat81
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Kontakt:

Inläggav pandaCat81 » tor 15 mar 2018, 21:28

Tack för era svar. :rose:

Kryddmamman... hoppar de på spisen när den är varm? Får de inte en brännskada?

Visst är katter familjemedlemmar men man låter ju inte små barn hoppa på spisen heller. Man skyddar sina familjemedlemmar.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » fre 16 mar 2018, 00:15

pandaCat81 skrev:Tack för era svar. :rose:

Kryddmamman... hoppar de på spisen när den är varm? Får de inte en brännskada?

Visst är katter familjemedlemmar men man låter ju inte små barn hoppa på spisen heller. Man skyddar sina familjemedlemmar.

Jag har lärt mig att så fort en platta är tömd så staller jag en kastrull med vatten. De hoppar inte upp rakt i stekjärnet/kastrullen (ännu...).

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 16 mar 2018, 10:24

pandaCat81 skrev:Får era katter vara i köket när ni lagat mat? Om inte, var är de under tiden? Om ja, försöker de ta mat? Hoppar de på spisen? Och hur är det när ni äter? Finns det risk att katten hoppar på bordet och vill äta er mat? Här är några frågor för att börja med. :-k

Mina katter får vara i köket medan vi lagar mat. De försöker inte ta mat under tiden vi lagar, men de försöker gärna tigga.

Däremot har vi märkt att det inte längre går att tina t ex kött på köksbänken. Tidigare brukade jag ställa fram det med en mikrokåpa över, men sedan Midna knuffade bort den och hon och Doxy satte i sig ett halvt paket älgfärs så tinar vi allt genom att använda mikron som "kassaskåp".

Midna hoppar ofta upp på diskbänken men verkar ha fattat att hon ska hålla sig borta från plattorna. Jag ställer också en kastrull med vatten i på varma plattor för att helgardera.

De hoppar ganska sällan upp på bordet när vi äter. Doxy gör det ibland men hon tigger sällan där, hon vill bara vara med och läsa tidningen på mornarna.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 16 mar 2018, 10:51

pandaCat81 skrev:Får era katter vara i köket när ni lagat mat? Om inte, var är de under tiden? Om ja, försöker de ta mat? Hoppar de på spisen? Och hur är det när ni äter? Finns det risk att katten hoppar på bordet och vill äta er mat? Här är några frågor för att börja med. :-k

Ja, katterna är i köket, om de inte är någon annan stans. Skär jag kött lär jag ha minst en katt runt benen i alla fall. Ibland har jag en katt på axeln när jag lagar mat.
De försöker inte ta mat - de tittar på matte och jamar för att få smakbitar.
Mina katter är inte på spisen. Det finns väldigt få platser de inte får vara - på spisen, i ugnen, i diskmaskinen/tvättmaskinen är ungefär det. Ingen av mina katter har tyckt spisen är speciellt intressant.
Äter vi något riktigt gott kan de försöka hopps upp på bordet, annars vet de att det funkar bättre att sitta nedanför/i knät och Se Söt Ut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
pandaCat81
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Kontakt:

Inläggav pandaCat81 » fre 16 mar 2018, 13:55

Vår Aisha är väldigt nyfiken. Hon vill vara överallt och äta allt möjligt. Om jag sätter en kastrull på spisplattan så vill hon nog leka med vattnet. Särskillt om den bubblar (kokar). Vi kan också tappa lätt mat på golvet och hon är redo att äta nästan vad som helst. Socker och annat som är inte bra för katter. Men kanske borde jag inte bry mig så mycket. Och får hon en brännskada så kanske lär hon då att det är bättre hålla sig borta från spisen. :-k Eller vad tycker ni? Och lite katthår i maten är inte så farligt?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: katt under matlagning

Inläggav Fragole » fre 16 mar 2018, 15:04

pandaCat81 skrev:Vår Aisha är väldigt nyfiken. Hon vill vara överallt och äta allt möjligt. Om jag sätter en kastrull på spisplattan så vill hon nog leka med vattnet. Särskillt om den bubblar (kokar). Vi kan också tappa lätt mat på golvet och hon är redo att äta nästan vad som helst. Socker och annat som är inte bra för katter. Men kanske borde jag inte bry mig så mycket. Och får hon en brännskada så kanske lär hon då att det är bättre hålla sig borta från spisen. :-k Eller vad tycker ni? Och lite katthår i maten är inte så farligt?
Skulle ju inte rekommendera att ta en skada i förebyggande syfte. En kastrull fylld med vatten på en avstängd platta lär inte koka och är mindre farligt för katten än en varm spisplatta. Dessutom billigare för er då ni förhoppningsvis slipper ett akut besök hos veterinären.

Katthår i maten är en extra krydda. Oavsett om de är med i matlagningen eller inte har jag nog inte haft en helt katthårfri middag sen jag skaffade katt.

Användarvisningsbild
pandaCat81
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Kontakt:

Re: RE: Re: katt under matlagning

Inläggav pandaCat81 » fre 16 mar 2018, 17:50

Fragole skrev:
pandaCat81 skrev:Vår Aisha är väldigt nyfiken. Hon vill vara överallt och äta allt möjligt. Om jag sätter en kastrull på spisplattan så vill hon nog leka med vattnet. Särskillt om den bubblar (kokar). Vi kan också tappa lätt mat på golvet och hon är redo att äta nästan vad som helst. Socker och annat som är inte bra för katter. Men kanske borde jag inte bry mig så mycket. Och får hon en brännskada så kanske lär hon då att det är bättre hålla sig borta från spisen. :-k Eller vad tycker ni? Och lite katthår i maten är inte så farligt?
Skulle ju inte rekommendera att ta en skada i förebyggande syfte. En kastrull fylld med vatten på en avstängd platta lär inte koka och är mindre farligt för katten än en varm spisplatta. Dessutom billigare för er då ni förhoppningsvis slipper ett akut besök hos veterinären.

Katthår i maten är en extra krydda. Oavsett om de är med i matlagningen eller inte har jag nog inte haft en helt katthårfri middag sen jag skaffade katt.

Ja och det var någon som sa idag att om kastrullen har locket på så ser inte katten vattnet. Det hade jag inte tänkt på. 8-[

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 16 mar 2018, 20:12

Induktionshäll är mer kattsäkert då plattorna inte blir lika varma dvs har mindre restvärme. Under den korta perioden vi hade vanlig häll satte jag alltid kastruller med vatten på varma plattor så katterna inte skulle bränna sig.

Att lära en katt av med att hoppa upp på spisen genom att katten får bränna sig lär inte fungera, brännskador är enormt dyra, jobbiga både för djur och deras ägare och jag tror inte katten lär sig ngt mer än att veterinärbesök är vidrigt jobbigt.

Katthår i maten vänjer man sig vid och är helt ofarligt, har inte ens fått en hårboll själv efter 8 år med katthår i maten :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 16 mar 2018, 22:45

Katterna är med när jag lagar mat, för det mesta är de på golvet och tigger eller rensar snabbt om matte tappar något på golvet. Allt som är tappat är gott även om de aldrig skulle äta det annars.
Håller matte på med något de betraktar som sitt hoppar de gärna upp och försöker sno en bit (allt kött, räkor och en hel del annat). Jag ställer alltid en kastrull med kallt vatten med lock på spisen så de inte ska bränna sig och övar fortfarande att få dom att inte hoppa upp (lyckas sådär....).
Men, det är något som hör till och jag skulle aldrig försöka stänga dom ute från köket.
Katthår i maten ingår i kostcirkeln och jag håller med att jag än så länge aldrig fått någon hårboll.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 19 mar 2018, 03:03

De får, men de är i princip aldrig. Nox kan komma och stryka sig längst med benen lite. Men grejen är att mitt kök är extremt litet, det är ett eget rum men förutom spis, kyl, och några få bänkar finns där inte plats för något annat. De får inte ens sin mat därinne för risken finns att jag trampar på dem eller skålarna medan jag är där och stökar. Så de är inte så intresserade. Nox kan hoppa upp på bänken någon gång, men det är extremt sällan, Elrond är aldrig där. Så tekniskt sett får de väl vara i köket men de bryr sig inte. Jag lämnar aldrig mat framme eller så, så det är väl rätt tråkigt därinne. :smile:
Bild
"I'm old Greeeeeeegg, I've got a manginaaaaaaaaaaaaa!"

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tis 20 mar 2018, 11:19

Mina får vara i köket, dom hoppar aldrig upp på bänken medan jag lagar mat, ej heller om jag ser det.
Jag vet att dom brukar vara där, men det är när jag är borta eller sover.
Samma gäller med matbordet, där får inte katterna vara.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 20 mar 2018, 23:48

Mina katter har hittills inte visat så mycket intresse vid matlagning, utom en gång när vi skulle laga kyckling och jag fick fånga Chilla i flykten när hon var på väg att hoppa upp till byttan med nommiga råa kycklingdelar...

Missen där var nog mest att vi matade Chilla på den bänken och hade ställt vår mat på ”fel” bänk. Solklart kattmat! Nu har vi SureFeed till båda katterna så de äter bredvid varandra på golvet.

De sitter och tittar på ibland vid matlagning men drar om det låter illa (steka saker, mat som fräser etc.)

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 21 mar 2018, 13:41

Frasse är väldigt intresserad vid matlagning. Men sen är han väldigt intresserad av mat med. Så han står på golvet och tigger, mjauar, står på bakbenen och sträcker sig upp mot bänken eller mig. Tack och lov är han en rätt bra ögontjänare så att så länge någon är i köket är han inte upp på bänkarna, men tar man mat och sätter sig och äter i vardagsrummet kan han smaka av det som finns framme :smile: Här om dagen försvann det några skivor knaperstekt bacon :pfft: :roll:

Nu har vi induktionshäll, men tidigare hade vi en vanlig spis med vred för att ställa in temperaturen och det hände flera gånger att Frasse vred på plattorna!! Tack och lov hade vi barnlås på spisen, så den vart aldrig varm så länge låset var i,

I bland leker han papegoja i köket och sitter med på axeln, men det händer inte lika ofta nu när han är en stor grabb som när han var kattunge. Freja skiter fullkomligt i köket, hon vill bara äta sitt torrfoder så är hon nöjd.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 21 mar 2018, 23:39

Nikita går sin väg när jag lagar mat. Den enda gången hon hoppar upp på diskbänken är när jag packar upp ampelliljor eller vattnar dom. Olagad fisk, kött eller kyckling är otjänlig föda och därför helt ointressant hälsar Nikita. Jag äter i princip alltid framför datorn och då sitter/ligger hon och spanar. Om det är något extra gott som grillad kyckling eller karré så kan hon sträcka fram nosen eller sitta rakt upp med svansen runt framtassarna och stirra stint. Men aldrig att hon skulle nedlåtande sig att tigga eller stjäla mat. Inte ens om jag behöver gå ut i köket och hämta något.

Dreamiespåsar stjäls det av desto mer och tuggas med fördel sönder så nu har jag Dreamies i hela handväskan. Två minuter med ryggen vänd. Förbaskade katt.

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"